Podnikatelé by navíc měli pamatovat na to, že některé další náležitosti a povinnosti stanovuje například i zákon o ochraně spotřebitele. Další povinnosti mají i různé skupiny podnikatelů. Nicméně platí, že není nutné vydávat dva doklady, ale stačí vše potřebné umístit na jeden.
Účtenku musíte dát vždy
Od května budou moct podnikatelé kromě běžného a zjednodušené režimu využít i tzv. zvláštní offline režim evidence. Ať už evidujete v jakémkoli režimu, účtenku musíte vydat pokaždé. Potřebné náležitosti se však liší v závislosti na konkrétním režimu.
Čtěte více: Běžný, zjednodušený nebo zvláštní režim EET? Čtěte, co který obnáší
Účtenka u běžného režimu
Účtenka u běžného režimu obsahuje tyto povinné údaje:
- fiskální identifikační kód,
- daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje rodné číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby v české měně,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- údaj, že je tržba evidována v běžném režimu.
Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také, pokud netvoří jeho část rodné číslo, daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.
Průvodce EET
Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.
Účtenka u zjednodušeného režimu
Pro zjednodušený režim platí prakticky to samé, jen s jednou výjimkou. Místo fiskálního identifikačního kódu musíte na účtence uvádět svůj podpisový kód.
Účtenka u zjednodušeného režimu obsahuje tyto povinné údaje:
- podpisový kód poplatníka
- daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje rodné číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby v české měně,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- údaj, že je tržba evidována ve zjednodušeném režimu.
Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také, pokud netvoří jeho část rodné číslo, daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.
Účtenka u zvláštního režimu
Účtenky u zvláštního režimu vydává podnikatel z bločku, který si vyzvedne na finančním úřadě.
Na účtence pak musíte vyplnit:
- své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, pokud má více než 1 provozovnu,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- a celkovou částku tržby v české měně.
Na účtenkách mohou být i další údaje
U všech režimů platí, že na účtenkách lze uvést i další údaje, kterými podnikatel splní i povinnosti dané jinými zákony, například zákonem o ochraně spotřebitele. S touto možností počítají i účtenky od finanční správy, které umožňují vyplnění i nepovinných údajů z pohledu zákona o evidenci tržeb.
Čtěte více: Co všechno musí být na účtence, abyste kvůli #EET nemuseli vydávat dva doklady?