V České republice oficiálně odstartovala národní verze úspěšné mezinárodní kampaně Fairtrade Towns (Fairtradová města). Kampaň zaštítilo ministerstvo životního prostředí. Neobrací se jen na města a malé obce. Status mohou získat i univerzity, školy nebo církve.
Fairtradové město je status určený městům, které podporují fair trade. Cílem je osvěta fair trade a podpora prodeje fairtradových produktů v daném městě. Status přináší městům příležitost podpořit spravedlivý obchod, zasadit se o udržitelnou spotřebu, získat obraz společensky odpovědného města a pozornost médií. Jedná se o aktivitu, do které se v zahraničí rádi zapojují místní občané i organizace,
shrnuje Stanislav Komínek, koordinátor kampaně ze Společnosti pro Fair Trade.
Města a jiné veřejné instituce mohou status získat při splnění pěti kritérií:
- vytvoření řídicí skupiny za účelem podpory fair trade ve městě
- město oficiálně podporuje fair trade (podpora fair trade je součástí strategických dokumentů města) a úřady využívají fairtradové produkty pro vlastní spotřebu
- v místních obchodech a kavárnách jsou dostupné fairtradové produkty
- místní organizace podporují fair trade (školy, nevládní organizace, církve, knihovny apod.)
- místní média informují o fair trade