V Česku vstává z popela LinkedIn, zaměřte na něj svou pozornost

15. 1. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Profil alespoň na jedné sociální síti má téměř každá firma nebo podnikatel. Co se na nich změní v letošním roce a na co se tedy zaměřit?

Každá země je v používání sociálních sítí specifická. Zatímco ve světě uživatelé i firmy aktivně využívají novinky, u nás jsme spíše konzervativnější. 

Co se dozvíte v článku
  1. Jaké budou sociální sítě?
  2. Stárne uživatelská základna?
  3. Na jaký obsah se zaměřit?
  4. Nepodceňujte LinkedIn
  5. Sociální sítě nejsou vše

Jaké budou sociální sítě?

U nás máme jednu výhodu, jak podotýká Václav Blažek z mediální agentury Maveb: To, co pravděpodobně bude, můžeme vidět na západ od nás. K nám to přichází se zpožděním, ale dřív nebo později to zkrátka přijde. On sám tak očekává například vzestup virtuální reality, nakupování na sociálních sítích (už je i u nás na Instagramu a Facebooku), automatizaci, chatboty nebo další vzestup influencerů. I když se stále tvrdil opak, u nás je to s nimi ale trochu problematické, protože moc kvalitních celebrit influencerů nemáme, dodává. Vše podle něj ukazuje na další růst sociálních sítí, kde lidé budou řešit čím dál tím více věcí.

Podle Vítězslava Klementa, Head of Social, H1.cz/GroupM, lze předpokládat, že se v roce 2020 sociální sítě plně vydají cestou zásahu jako svého stěžejního cíle. Počet uživatelů na dominantních sociálních sítích v Česku už nebude nijak markantně růst. Na základě vývoje posledních let a trendů růstu u žádné významné sociální sítě nepředpokládá vyšší nárůst její komunity v roce 2020 než 15 %. V roce 2020 budou taky daleko menší roli hrát interakce u příspěvků. Ostatně Instagram už testuje jejich nezobrazování uživatelům, doplňuje.

O odstranění srdíček na Instagramu jsme psali v článku Záleží na počtu lajků na sociálních sítích? Otázka života nebo smrti to není

Stárne uživatelská základna?

Pavel Urban, company leader z agentury MarketSoul, vidí jako velkou změnu za poslední rok přesun cílové skupiny do 35 let z Facebooku na Instagram. Pokud tedy firma cílí na B2C trh a zároveň na mladé uživatele, neměla by podcenit význam této sociální sítě, upozorňuje. Vítězslav Klement v této souvislosti však varuje, ať nevěříme bludům, že Facebook už není pro mladé. Podle něj na této síti aktuálně v Česku v denním zásahu oslovíte až 72 % cílové skupiny ve věku 15–25 let. Faktem je, že po světě aktuálně mohutně roste sociální síť TikTok, kam se přesunula většina mladších uživatelů. A mládí je budoucnost, tedy i budoucí kupní síla, jak podotýká Václav Blažek. 

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny

TikTok je aplikace s více než 500 miliony uživatelů, což z ní dělá velkého hráče. Popularita TikToku celosvětově vzrostla především mezi uživateli do 24 let a jeho jedinečnost je v nabízeném formátu, který vás pohltí. Jedná se o krátká 15vteřinová videa, která lze sledovat i bez přihlášení. Primárně jde o formát, kdy uživatel kombinuje vlastní videa s hudebním nebo mluveným podkresem, doprovázeným nejrůznějšími efekty. Na síti tak vznikají videa od tanečních či pěveckých “vystoupení”, přes všemožné výzvy, challenge, duety a ulítlé vtípky, popisuje Dana Kultová, šéfka sociálních médií v agentuře Kindred

Více o TikToku naleznete zde: Znáte aplikaci TikTok? Nejde o bonbon, ale o pořádné sousto s miliony uživatelů 

Na jaký obsah se zaměřit?

Také v roce 2020 bude hodně využívaný formát Stories, a to ať už na Instagramu nebo ve stále větší míře také na Facebooku. Intenzivnějšího rozmachu může podle Vítězslava Klementa dosáhnout také živé vysílání, ať už na Facebooku, Instagramu, Twitteru nebo nově také na LinkedInu. Vyloučené není ani využití rozšířené reality (augmentované reality). Dovedu si představit její aktivnější využívání zejména u brandů s vhodnými produkčními a finančními kapacitami pro její formáty, dodává. 

Velmi oblíbeným obsahem u uživatelů jsou videa obecně. Obrázky moc nebaví a ve feedu příspěvků se ztrácí. Videa lépe zachytí pozornost a lidi baví se na ně dívat, pokud tedy nejsou příliš dlouhá, doplňuje Václav Blažek. Vítězslav Klement upozorňuje, že při tvorbě a publikaci videí bude nutné dbát na skutečnost, že je uživatelé konzumují primárně na mobilních telefonech a případně tabletech. V kurzu podle něj budou také všechny reklamní formáty, které uživatele směřují do FB Messengeru.

Podle Pavla Urbana je obsahu a reklam na sociálních sítích nespočet a zákazník má tak čím dál vyšší očekávání na kvalitu obsahu a sdělení, která firmy poskytují. Stejně jako v posledních letech je tak potřeba držet zdravý poměr mezi vkládaným obsahem. Nedávat pouze prodejní sdělení, ale pracovat i s dalším obsahem, který více osloví potenciální zákazníky, doporučuje.

Nepodceňujte LinkedIn

Pro firmy je pro rok 2020 největším doporučením jednoznačně LinkedIn. Ten v českých podmínkách pomalu vstává z popela své zašlé slávy. Láká tak značky na svou úzce a „probyznysově“ orientovanou komunitu, relativně vysoký organický zásah obsahu stránek a také stále více nových reklamních možností, jak oslovit svou cílovou skupinu. 

Z důvodu vyššího množství reklam se inzerenti budou muset připravit na to, že pro dosažení stejného výsledku jako v roce 2019 bude potřeba vynaložit více finančních prostředků, upřesňuje Vítězslav Klement. Pavel Urban navíc cítí narůst poptávky na marketing ze strany B2B firem. Jedná se o segment, u kterého velmi často doporučují právě LinkedIn. Na získávání nových obchodních kontaktů a zvýšení povědomí o firmě je tato platforma ideálním nástrojem, dodává.

Rady, jak být aktivní na LinkedInu a využít jej ve svůj prospěch, najdete v článku Prezentujte se na LinkedIn jako odborník v oboru

skoleni_8_1

Sociální sítě nejsou vše

Pokud se firma rozhodne investovat do online marketingu, nedá se říci, že by jeden nástroj pokryl všechny potřeby. V první řadě je potřeba mít kvalitní webové stránky optimalizované pro telefon, které se budou zároveň rychle načítat. Pokud tomu tak není, nemá ve většině případů smysl investovat do dalšího marketingu. Poté bych si zvolil strategii, zda mi jde o budování pozice na trhu, získávání nových zákazníků anebo hledání nových zaměstnanců. V návaznosti na to bych podle doporučení rozvrhl rozpočet mezi jednotlivé nástroje (sociální sítě, PPC reklama, RTB nebo SEO optimalizace), doporučuje Pavel Urban.

Souhlasí s ním také Václav Blažek. Podle něj by se každý měl zamyslet, jaká sociální síť je pro něj nebo jeho firmu ideální (podle oboru, v kterém podniká) a té by se měl naplno věnovat. Nikdy se nesnažte pokrýt všechny sociální sítě. Nefunguje to, není na to čas a je na nich pak mrtvo, radí závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).