V grafice letos vsaďte na minimalismus a zapomeňte na zkrášlující filtry

10. 1. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
K trendům v designu patří například 3D grafika, ale na druhou stranu také příklon k minimalismu nebo obrázkům a fotografiím znázorňující realitu.

Grafickému designu dominovaly výrazné barvy a futuristické kompozice. Letos by však grafika měla být rezervovanější, harmoničtější a přirozenější. 

Používejte barevné přechody

Barevné přechody jsou trendem už několik let a jejich oblíbenost stále roste. Jsou známé například z loga Instagramu nebo jsou používané v nástroji Trello ke zvýraznění záhlaví blogů a podobně. Objevují se však také v oblasti brandingu nebo v designu obalů. Barevné přechody jsou oblíbené, protože lidé jsou unaveni z nudných návrhů a monotónnosti. Dříve se používaly jako poutavé pozadí, dnes se stávají výrazným prvkem mnohých grafik. Lze je tedy použít k přidání určité hloubky do složitých ilustrací nebo ke zvětšení kvality. Konkrétně může jít například o jednoduché oddělení obrázku do několika barev nebo plynulý přechod z jedné barvy do druhé. 


Barevné přechody na obalech kosmetiky

Přechody dnes mohou být použity téměř v jakékoliv formě. „Nezáleží na tom, zda použijete očekávané kombinace (bílá s černou / červenou, oranžovou / modrou s fialovou) nebo barvy, které jsou na první pohled nekompatibilní,“ dodává Yuri Musienko z digitální agentury Merehead. Se vzestupem ztlumených barevných palet budou přechody o něco méně živé a jasné, podotýká v článku Ryan McCready. Podle něj barevné přechody nejsou žádným krokem zpět, ale jejich používání v roce 2020 musí být mnohem inovativnější než v předchozích letech.

O barvách si přečtěte v článku Modrá je dobrá, využijte toho. V barvě roku totiž střídá korálovou

Využijte 3D

3D trend dosáhl svého vrcholu v roce 2019 a jen tak nezmizí. Díky možnostem moderních technologií a softwaru se očekává, že budou stále více vidět úžasné 3D kompozice. Ty zaplňují svět i mimo internet – ať už se jedná o filmy, kresby na asfaltu nebo loga. 3D se objevuje také v podobě textur, jako je například sklo, kov, kožešina nebo plasty. Consuela Onighi, návrhářka UX ve společnosti Illustrate Digital, v článku přiznává, že si všimla, že v posledních několika měsících většina návrhů vytvořila 3D dojem kombinací vrstev typografie, obrázků a abstraktních tvarů, často odrážejících značku společnosti, aby se vytvořila hloubka. To je často spárováno s jasnými, zářivými barvami a přechody, což se podle mého názoru stane silným trendem i v příštím roce, shrnuje. 

S 3D souvisí také izometrické kompozice. Jedná se o metodu transformace 2D grafiky do 3D forem přinášející hravý, ale realistický výsledek. Takové ilustrace se často používají pro návrh infografik, webdesignu nebo prezentací, a to právě díky své schopnosti ilustrovat trojrozměrný objekt na dvourozměrném povrchu. Očekáváme, že se izometrický design bude vyvíjet do bodu, kdy vypadá jako skutečný 3D, který se pohybuje a hraje s publikem, doplňuje na blogu Iveta Pavlova.


Ukázka izotermické grafiky

Ctěte minimalismus 

Minimalismus je postaven na tom, že jedním z principů designu – přilákat pozornost – je pouhých 8 sekund. Pozornost se tedy zaměřuje pouze na hlavní prvky, které uživateli dávají klíčovou zprávu. Minimalismus tak bude mít své místo v designu vždy a projevuje se různými aspekty. Například tenkými čárami, které představují jemný způsob, jak získat pozornost uživatele. Takové lineární prvky a tvary vytvářejí uklidňující, ale sofistikovaný zážitek. Jsou spojovány především s luxusními značkami, protože jejich cílem je zaujmout zákazníka špičkovým vzhledem. Podle designéra Paula Levyho bude takzvaně plochý design zahrnující primární barvy, jednoduché, intuitivní dvourozměrné ilustrace a snadno čitelný typ i nadále růst. Hlavní výhoda plochého designu spočívá v tom, že umožňuje uživatelům rychle interagovat s rozhraními a najít obsah, který hledají, dodává. 

S tímto trendem souvisí také minimalistické domovské stránky, kde je nejdůležitější, aby se rychle načítaly a byly funkční, a to také na mobilních zařízeních. Když společnost například používá příliš velkou fotografii, video nebo ilustraci, načítání i zobrazení není tak plynulé. Dalším pozitivním aspektem je, že jsou minimalistické stránky pro uživatele mnohem snazší pro navigaci a důležité informace okamžitě vyniknou. To neznamená, že se musíte vyhýbat použití obrázků, videa nebo grafiky. Jen se ujistěte, že zbytek stránky lze snadno procházet a že je obrázek optimalizován, radí Ryan McCready.


Minimalistická úvodní stránka Buffer

Minimalismus je třeba také u výloh: Přeplácaným výlohám odzvonilo. Vsaďte na čistý design i vy

Buďte vždy blízko realitě

Před několika lety byly velmi populární světlé, odvážné a barevné obrázky. Designéři přidávali sytost a zvýrazňovali barvy až do té míry, že fotografie nevypadaly skutečně. Nyní se však očekává více autentických a neutrálních fotografií na úkor těch vzorových. Podle Ryana McCreadyho je možné, že fotografové budou vylepšovat barvy tak, aby dobře fungovaly se ztlumenou paletou barev. Tyto palety totiž způsobují, že grafika vypadá přirozeněji a autentičtěji. 

Podle Andyho Askrena, partnera a kreativního ředitele společnosti Grady Britton, budou značky v roce 2020 pod větším tlakem z hlediska vyprávění příběhu značky – tak, aby se tyto příběhy zdály autentické a uvěřitelné. Více značek, starých i nových, bude pracovat na představení ‚kořenů‘ jejich příběhů, předpovídá. A designéři se tak podle něj budou neustále inspirovat minulostí. V souladu s probíhající snahou marketingu o transparentnost a poctivost bude design i nadále odstraňovat nadšení a zdobení a posouvat se k mnohem jednodušší a přímější prezentaci, shrnuje Brian Dixon, kreativní ředitel firmy Grady Britton.

A co písmo?

Typografie byla vždy důležitým prvkem grafického designu a je nezbytnou také v digitálním věku. V době, kdy je třeba zaujmout, je trendem umělecká typografie, kdy designéři přicházejí s inovativními a moderními řešeními. Písmo je například zdobené krásnými květinami, geometrickými tvary a kreativními prvky. Pokud jde o tloušťku písma, platí, že čím je silnější, tím lepší. Těžká písma a nápisy již zaplavují svět grafického designu. Vidíme je v logech, na plakátech, na webu i na obalech, popisuje Iveta Pavlova. Podle ní je dalším obrovským trendem typografie kresby tvarů a také vytváření 3D objektů se slovy, jako jsou kostky, schody a podobně. 

Naomi Veres na blogu Bannersnack zmiňuje, že v poslední době stále více značek začleňuje do svých návrhů silná bezpatková písma. Ta se používají k tomu, aby návrhům poskytla moderní přístup. Mnoho značek jde o krok dál tím, že na písmo aplikuje pohyb a trojrozměrný efekt. Některé návrhy například experimentují s kinetickou typografií u statických obrázků, které jsou sdíleny ve formě krátkých smyčkových videí. Tento druh překrytí přitahuje ještě více pozornosti k textu a osobnosti, za níž mluví, doplňuje. „Těžká“ písma jde navíc použít k vytvoření kontrastů, což dělá výslednou grafiku zajímavou a účinnou. 

MM 25 baliček

Písmo je důležité také v životopisech. Věnovali jsme se jim v článku Na životopise stále záleží. Mějte jej přehledný a pozor na chyby

Deanna de Bara podotýká, že nezáleží na tom, kdo jste, co děláte nebo v jakém odvětví se pohybujete, vždy je potřeba prorazit v konkurenci a získat pozornost vašeho publika. Tomu můžete pomoci tím, že si pro vaši značku vytvoříte vlastní písmo. Než ale začnete navrhovat (nebo si na to někoho najmete), musíte se vážně zamyslet nad tím, jaké písmo budete navrhovat a co má o vaší značce sdělovat. Například, pokud jste finanční poradenská firma, chcete svým klientům předat pocit důvěryhodnosti. Možná budete chtít patkové písmo, které lidé obvykle považují za tradičnější a spolehlivější. Nebo na druhou stranu, když zakládáte špičkovou technologickou společnost, tak v takovém případě byste pravděpodobně chtěli bezpatkové písmo, které lidé považují za modernější a elegantnější, uvádí na blogu konkrétní příklad.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).