Období před Vánočními svátky je pro většinu obchodníků obrovskou výzvou a zároveň vyústěním celoročního snažení. Výnosy z online prodejů se rok od roku zvyšují, což potvrzují nejrůznější statistiky vydávané nejen odbornými agenturami, ale i samotnými prodejci. Vyhledávanost klíčových slov, tolik potřebných pro úspěšné PPC kampaně, tak logicky v tomto období roste o desítky procent.
Pro ilustraci můžete nahlédnout do grafů, které ukazují hledanost vybraných klíčových slov.
Data: Nástroj pro návrh klíčových slov Sklik.
V polovině listopadu už musí vše běžet
Zájem zákazníků o vánoční nákupy začíná zpravidla v polovině listopadu. To je však čas, kdy je třeba, aby kampaně již naplno běžely. S jejich přípravou tak musíte pochopitelně začít mnohem dříve.
V průběhu prosince pak zájem uživatelů o vánoční nákupy vrcholí. Lze si také často povšimnout skokového nárůstu po 10. – 11. prosinci, tedy termínu výplat. V samotném období vánočních svátku musíte naopak počítat se sníženým zájem o zboží.
Ke konci listopadu řada zákazníků již tuší, kde nakoupí. Pokud jste nezaspali počáteční informační kampaň, máte k nim cestu otevřenou. To důležité nás však ještě čeká. Nyní je třeba přesvědčit zákazníky v závěrečné fázi nákupu, aby nakoupili právě u nás. Můžete očekávat agresivnější strategie konkurence, proto je často nutností zvyšovat ceny za proklik.
Jaká volit klíčová slova
Klíčová slova budou do značné míry podobná těm, která e-shopy používají v průběhu celého roku (pokud PPC používají správně). Rozdíl bude spíše ve sděleních, která chcete zákazníkovi doručit.
I přesto se do účtu mohou vloudit klíčová slova, která s Vánoci souvisí, a to především kombinace našeho zboží s vánočními výrazy.
S tím může souviset tvorba zcela nových „Vánočních“ sestav. Pozor však musíte dát na vylučující klíčová slova. Vyhledávací dotazy sice mohou být s vánoční tématikou, ovšem nemusí souviset s prodávaným zbožím – koledy, svíčky, ozdoby, atp.
Vánoce ovlivní i komunikační strategii a rozpočty kampaní
V období předvánočních nákupů je ale třeba upravit celkovou komunikační strategii. Zpravidla velmi dobře funguje nabídka přepravy zdarma.
Vzhledem k tomu, že objemy prodejů se mohou navýšit i několikanásobně, je dobré na tyto skoky připravit také rozpočty, aby nám jejich vyčerpání nebránilo v propagaci.
Vánoční tématiku je dobré uvést také v inzerátech. Samozřejmostí je zmínka o vánočních akcích, případně slevách. V inzerátu můžete také uvést doručení zboží před 24. prosincem a ubezpečit tak potenciálního zákazníka, že bude mít dárky u sebe včas. Své sliby ale musíte vždy splnit, jinak vás mohou zbytečně poškodit do budoucna.
Obrovský potenciál má retargeting
V období vánočních prodejů má obrovský potenciál retargeting. Už jen kvůli zmiňovanému přesvědčení dosud nerozhodnutých zákazníků. Retargetingové seznamy je tedy vhodné sbírat delší dobu dopředu. Zajímavé jsou také tetody, kdy potenciálním zákazníkům opakovaně nabízíte podobné produkty z vaší nabídky. Pro e-shopy je pak velkým pomocníkem dynamický retargeting.
Testujte a vyhodnocujte
Vánoce jsou pro mnohé firmy nejdůležitějším prodejním obdobím v roce. Nepodceňujte proto přípravu kampaní a i v jejím průběhu vše poctivě vyhodnocujte. Testujte inzeráty proti sobě a na základě vyhodnocení konverzního poměru, míry prokliku či míry opuštění v účtu nechte jen ty nejlepší.
Zároveň ale nezapomeňte na to, že i Vánoce jednou skončí, a co pak? Někteří se mohou těšit na zákazníky vyhledávající povánoční slevy, jiní mohou v klidu bilancovat. Vždy však bude potřeba pozměnit nejen kampaně, ale opět i komunikační strategii. Protože během vánočních svátků se nikomu nechce příliš pracovat, je dobré si povánoční kampaně připravit v předstihu.