Vztahy s veřejností slouží firmám mnoha způsoby. Například pomáhají zvyšovat povědomí o značce, zlepšují její pověst, ale také rozšiřují publikum kolem ní a přináší nové příležitosti.
Co se dozvíte v článku
Vytvářejte interaktivní a zajímavý obsah
Předpokládá se, že v roce 2020 budou spotřebitelé náročnější, co se týče reklamy. Z toho důvodu bude PR muset být chytřejší a působivější než dříve. Například kampaně musí být takové, aby oslovily specificky cílené publikum. Z toho důvodu se bude objevovat čím dál více PR profesionálů v určitých oborech.
Tito profesionálové totiž důkladně znají obor a dokážou tak firmy přimět, aby udělaly ty správné kroky. Spotřebitelé se stávají kritičtějšími vůči marketingu a PR odborníci na ně vyvíjejí větší tlak. Pokud hledáte nejkvalitnější PR službu, výběr PR profesionála, který je specialistou ve vašem oboru, je tou správnou cestou,
radí v článku na Media Update. V každém případě by měl být tvořený obsah hlavně autentický a transparentní.
Další možností je dělat si PR sami, takzvaně DIY (Do It Yourself). Za prvé to tak nezatíží rozpočet a za druhé se tak značky a podnikatelé mohou prezentovat prostřednictvím vlastních médií a využít tak nových příležitostí. Tento přístup může vyžadovat nějaká školení, ale odměnou je větší svoboda a také vytvoření hlubších vztahů. Lidé slyší na to, když příběh vypráví přímo zakladatel firmy a ne jen nějaký pracovník. Společnosti mohou využít tisk, rádio, televizi, ale také sociální média a stále oblíbenější podcasty. Jejich prostřednictvím je možné mluvit k cílovému publiku a budovat si kolem sebe komunitu. Statistiky časopisu Forbes uvádějí, že podcasty jsou nejoblíbenější u věkové skupiny 18 až 34 let.
Poslechněte si náš nejnovější podcast: Provozuje hodinový hotel. I tady se objevují kontroly z berňáku. Jak probíhají?
Vyzkoušejte i kvízy nebo ankety
Obsahový marketing se posouvá a je žádoucí, aby byl více interaktivní. Lidé se chtějí zapojovat, proto jsou oblíbené například kvízy a ankety a obecně kratší formáty a kvalitní výstupy. Dobře napsaná tisková zpráva je skvělá, ale kvalitní obraz (nebo video) stojí za tisíc slov,
píší dále na Media update. Obsah tedy musí především oslovit publikum a nestačí být jen zveřejněný, ale také sdílený na správných platformách, aby měl velký dosah.
V tomto ohledu už není nejdůležitější vždy získat mediální pokrytí první úrovně v těch největších médiích, ale využít i jiných možností. Udělejte krok zpět. Proveďte výzkum dalších menších prodejen. Kde tráví vaše publikum většinu času? Jaké blogy čtou? Koho sledují na sociálních médiích? To vše vám může pomoci k efektivnější strategii mediální komunikace,
doporučuje Wendy Marx, prezident agentury Marx Communications na jejich blogu.
Nezapomeňte na lidskost a užitečnost
Spotřebitelé požadují od značek nejen skvělý produkt, ale chtějí s nimi mít vytvořené také emoční spojení. Proto je důležité pracovat na posílení jejich důvěry. Toho je možné dosáhnout tím, že se budete jako značka v médiích pozitivně prezentovat. Další možností je přinášet zákazníkům užitečný obsah, tedy ten, který jim dokáže přinést něco navíc a není zaměřen jen na propagaci.
ZMĚNY A NOVINKY 2020
Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny
Přemýšlejte o tom, jaké problémy se vaše publikum snaží vyřešit a v jakých oblastech máte odborné znalosti. Zmínky, které se dotýkají těchto problémů, a vaše znalosti o jejich řešeních pomohou odlišit váš obsah od konkurence,
doplňuje Stephanie Jones v článku o trendech. Při vytváření kampaně je také důležité zaměřit se na lidský element. Sdílet můžete například zkušenosti zákazníků nebo příběh zakladatele vaší značky. Něco takového pomáhá lidem cítit osobní spojení se značkou, což vede k zapojení a ovlivňuje také nákupní rozhodnutí.
V dnešní době si čím dál více společností uvědomuje, jaký má vliv informování o jejich společenské odpovědnosti (CSR). Například posiluje jejich reputaci, ale také snižuje šance na bojkoty spotřebitelů a přitahuje věrné zákazníky a angažované zaměstnance. Je otázkou, zda by se CSR aktivity měly nějak měřit – někteří věří, že firmy by měly dělat dobro kvůli dobru, jiní si myslí, že by se měly měřit stejně jako každá jiná firemní investice. Zaznamenávání a měření aktivit CSR pomáhá společnostem lépe se rozhodovat o tom, které sociální iniciativy budou podporovat, a také zvyšuje účinnost jejich programů a přesvědčuje skeptické zúčastněné strany o jejich hodnotě,
popisuje v článku William Comcowich.
O společenské zodpovědnosti jsme psali v článku Společenská zodpovědnost se brzy stane nutností. Koho se bude týkat povinně?
Sledujte a využívejte technologie
S růstem mobilních zařízení a domácích hlasových asistentů stoupá na popularitě hlasové vyhledávání. U nás je kvůli češtině ještě problematické, ale je třeba jej sledovat a posléze zapracovat do strategie, protože má mimo jiné vliv na SEO. Když lidé používají hlasové vyhledávání, mají tendenci klást konkrétní otázky, což znamená, že vyhledávače musí usilovat o nalezení relevantních informací a firmy musí optimalizovat svůj obsah.
Krátká klíčová slova jsou pro výsledky hlasového vyhledávání méně relevantní, což znamená, že byste se měli místo toho soustředit na použití klíčových slov nebo vět, které mohou uživatelé hledat,
vysvětluje v článku Tracy Vides, odbornice na obsahovou strategii. Je tedy potřeba zvážit konkrétní dotazy a optimalizovat obsah pro přirozené, ale konverzační dotazy. K jejich nalezení můžete použít klíčová slova v blogových příspěvcích nebo se podívat na stránku často kladených otázek.
O hlasovém vyhledávání i dalších trendech v SEO najdete více v článku SEO v roce 2020? Žádné zásadní novinky se neočekávají
Do tvorby zasahuje i umělá inteligence
V řadě oblastí se využívá umělá inteligence (AI). Jedná se o trend, který rok od roku nabývá na síle a je stále důležitější také v oblasti public relations a marketingu. Používá se například v rámci automatizace e-mailů nebo v rámci sociálních médií.
Vliv má také na vyhledávání na internetu a často se používá ve formě chatbotů. Mnoho značek je používá k zapojení návštěvníků webových stránek nebo lidí, kteří píší dotazy na sociální sítě. Často je rychlejší než její lidské protějšky a realisticky napodobuje lidskou řeč a chování,
popisují na Media Update.