V spotřebním průmyslu existují miliardové rezervy

2. 11. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Náklady, které souvisí s řízením dodavatelsko-odběratelského řetězce ve spotřebním průmyslu, rostly v posledních třech letech rychleji než samotné tržby. Růst výdajů na prodané zboží a na držené zásoby pak překryl úsporu režijních a administrativních nákladů, které se podařilo řadě firem dosáhnout. Vyplynulo to ze zprávy Ernst & Young Making your supply chain perform, která analyzovala data 32 mezinárodních výrobců spotřebního zboží.

Řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce nabízí největší potenciál ke snižování nákladů, optimalizaci cash flow a tím zvyšování celkové hodnoty aktiv. Výrobci spotřebního zboží se však často soustřeďují pouze na jednu funkční oblast místo toho, aby se zaměřili na komplexní řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů, které je nezbytné pro zvýšení konkurenceschop­nosti těchto společností, říká Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v České republice.

Hlavní ukazatele o výkonnosti dodavatelsko-odběratelského řetězce tvoří náklady na prodané zboží a doba obratu zásob. Pouze 20 % zúčastněných společností vykazovalo nadprůměrnou výkonnost u nich obou. Zhruba 68 % společností se dostalo pod průměr u jednoho z těchto ukazatelů a zbývajících firem 12 % dosáhlo dokonce podprůměrných hodnot u obou údajů. Čtěte také: Z Čechů se stávají šetřílkové, ani Vánoce propadu maloobchodu nezabrání.

Velké rozdíly jsou však mezi jednotlivými obory podnikání. Zatímco třeba výrobci domácích potřeb si vedli nejlépe jak v nákladech na prodané zboží, tak i v době obratu zásob, tak potravinářské společnosti, pivovary a výrobci nealkoholických nápojů dosáhli lepších výsledků v případě doby obratu zásob. Nejhorších výsledků dosáhli zástupci tabákového průmyslu, když se v obou ukazatelích umístily na poslední místě.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).