V USA dostávájí udavači nelegálního softwaru až milion dolarů

29. 9. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Ve Spojených státech běží kontroverzní kampaň Business Software Allinace (BSA), která nabízí udavačům nelegálního softwaru až milion dolarů. To, že BSA nabízí v USA odměnu, která vede k odhalení a prokázání pirátství, mohu potvrdit, řekl business serveru Podnikatel.cz Jiří Hlaváč, mluvčí českého zastoupení BSA. Milion dolarů však nezíská udavač automaticky, záleží na množství používaného nelegálního softwaru: Odměny jsou řešeny většinou určitým procentem z výše škody, ale až na milion dolarů se lze v USA také dostat, uvedl pro Podnikatel.cz Hlaváč. Ten zároveň upřesnil, že podobný model běží i v některých státech Evropské unie. V Česku dle dostupných informací dělají udavači svou práci zadarmo. Na prohřešky firem nejčastěji poukazují bývalí zaměstnanci nebo konkurence.

Jak vyplývá z interního průzkumu softwarové společnosti truconneXion, neřešené rozdíly v počtu nakoupených a skutečně používaných licencí se najdou ve více než třetině českých firem. Spíše než o úmyslné porušování autorských práv jde podle našich statistik o neřešený nepořádek, říká Robert Kleiner, člen představenstva společnosti truconneXion, která vyrábí auditovací software. Kleiner zároveň upozornil, že v posledních letech se sice zvýšil počet firem, které ochranu autorských práv považují za součást firemní kultury a pravidelně kontrolují stav instalovaného softwaru, ale více než třetina firem zatím správu softwarových licencí neřeší vůbec.

Software chrání v Česku autorský zákon, a to bez rozdílu jejich typu (freeware, shareware, komerční software apod). K jeho inventarizaci a vytvoření evidencí může pomoci tzv. auditovací software. Ten mapuje, jaký software je na jednotlivých počítačích nainstalován, nakolik je skutečně využíván, a jakým dokladem firma prokazuje, že licenci nabyla oprávněně. Auditovací software bývá také označován jako licenční management.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).