Vánoce budou rekordní. Přečtěte si tipy, jak v e-shopu ještě zvýšit prodeje

11. 12. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Tuzemské e-shopy letos zažijí rekordní Vánoce. Přesto by obchodníci neměli jen sedět se založenýma rukama. Máme tipy, jak na Vánocích vydělat ještě více.

Vánoce již klepou na dveře a obchodníci zažívají žně. Nákupní horečka se samozřejmě týká i e-shopů. Tento týden by měl dokonce patřit k těm “nákupně” nejvytíženějším”. Server Podnikatel.cz přináší několik rad pro online obchodníky, které by před Vánoci rozhodně neměli ignorovat.

Vánoce budou letos rekordní

Vrcholem letošní nákupní online sezóny měl být podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) včerejší den. Jenom během něj měli Češi utratit až 780 milionů korun. APEK předpokládá, že oproti předchozím rokům se počet vánoční nákupů přes internet zvýší až o 15 %. Náš aktuální odhad je, že Češi letos celkem utratí za vánoční dárky na internetu více než 16 miliard, uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

K nejvytíženějším by se měl zařadit stávající týden. Jan Vetyška očekává, že celkový obrat dosáhne tento týden až 3 miliard korun. Zákazníci v e-shopech nejčastěji nakupují elektronické čtečky a tablety. Drží se rovněž prodeje notebooků a mobilů. Z levnějších dárků pak vévodí parfémy, oblečení a hobby dárky. Přestože se vrchol očekává již tento týden, ani ten příští by obchodníci neměli podceňovat. V období těsně před Štědrým dnem ale bude klíčové, aby e-shopy zvládly dodat zboží právě do 24. prosince. Drtivá většina e-obchodů si poradí bez problémů s objednávkami do středy 19. prosince. Velké obchody, či ty, které mají například své vlastní výdejny, budou prodávat zboží až do Štědrého dne, komentoval Vetyška.

Čtěte také: Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to

Kdy zboží objednat, aby došlo do Štědrého dne?

Právě informace o dodání do Štědrého dne by měly patřit mezi povinnou výbavu všech e-shopů. Určitě byste ji měli umístit hned na titulku vašeho obchodu. Nejde ani tak o to, že jako velké obchodní galerie zvládnete zboží dodávat ještě na Štědrý den, ale o to, garantovat zákazníkům dodání v případě objednání do vybraného dne. Stačí prostě uvést, že objednávky uskutečněné třeba do 20. prosince včetně zvládnete dodat do Štědrého dne. V tomto ohledu se hlavně nepřeceňujte a neuvádějte datum, které nedokážete splnit. Pokud nedokážete garantovat včasné doručení v posledních dnech před Vánocemi, pak o tom uživatele jasně informujte a řekněte jim o riziku, že zboží nemusí včas dorazit.


Autor: www.sxc.hu

Nebojte se na Vánoce zapojit vlastní invenci.

Samozřejmostí už se stává možnost dárkového zabalení a různých vánočních balíčků. Právě v dárkových balíčcích třímá velký potenciál, který by e-shopy měly využívat. S různými dárkovými balíčky přichází mnohdy už výrobci, nebojte se ale zapojit fantazii a sami spojte více výrobků k sobě do speciálního balíčku. Vlastní invencí a vlastním dárkovým balíčkem se totiž odlišíte od konkurence a navíc si budete moci více “vyhrát” s cenou.

Další akcí, kterou se vyplatí zvážit, je poskytnout ke každému nákupu drobný dárek. Slogan “ke každému nákupu dostanete dárek” sice originalitou neoplývá, ale zákazníci na něj stále slyší. Darovat přitom nemusíte pouze hmotné věci, klidně k nákupu přidejte voucher na další nákup ve vašem e-shopu či nějakou slevu. Pokud darujete slevu nebo voucher, chce to však před realizací důkladnou analýzu. Musíte totiž vyvážit, abyste na akci neprodělali a zároveň byla pro zákazníky výhodná. Slevu 5 % si může dovolit v podstatě každý online obchod, ale zákazníka jí rozhodně neoslovíte.

Čtěte také: Vánoce se podnikatelů netýkají, pětina OSVČ bude pracovat i o Štědrém dnu

Tipy na vánoční akce

  • Doprava zboží zdarma
  • Výhodné dárkové balíčky
  • Dárkové zabalení objednávky
  • Vouchery na zboží
  • 1+1 zdarma
  • Garanci expresního dodání (nejpozději do druhého dne)

Doprava zdarma se vyplatí

Před dvěma týdny též internetový srovnávač Heureka.cz zorganizoval po americkém vzoru den dopravy zdarma. Jak následně ukázaly výsledky akce, o dopravu zdarma měli zákazníci zájem a oproti stejnému období předchozího týdne se zvýšil počet objednávek v zúčastněných e-shopech o 191 %. Přestože “oficiální” den dopravy již proběhl, nic vám nebrání nabídnout svým zákazníkům vlastní den dopravy zdarma. Jestliže se pro bezplatnou dopravu rozhodnete, předem na ni zákazníky upozorněte v newsletteru i e-mailu. Jak řekla serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz, popularita doručení až do domu je stále populární pro více než polovinu Čechů.

Grafika Mall.cz exkluzivně pro Podnikatel.cz
Autor: Mall.cz

Grafika Mall.cz exkluzivně pro Podnikatel.cz

Michala Gregorová zároveň upozornila, že u nakupujících je stále ve velké míře v oblibě doručení zboží na dobírku, což opět nahrává tomu, abyste o dopravě zdarma alespoň pro jeden den přemýšleli: Platba až při převzetí je stále populární u 80 % nakupujících, převod předem preferuje pouze 10 % zákazníků, platbu pomocí platební karty realizuje celkem 7 % nakupujících, doplnila Gregorová.

Grafika Mall.cz exkluzivně pro Podnikatel.cz
Autor: Mall.cz

Grafika Mall.cz exkluzivně pro Podnikatel.cz

Čtěte také: Doprava zdarma slavila úspěch, lidé v e-shopech utratili 135,5 milionu korun

MM 25 baliček

Klidně tuto akci zkombinujte s dalšími. Například americký “Free Shipping Day” se navíc pojí s garancí dodání do Štědrého dne. Dopravu zdarma nemusíte nabízet na všechny produkty, vytvořte kalendář, který zveřejněte na webu a nabídněte dopravu zdarma pro různé produkty v jiné dny. Pokud si nemůžete den dopravy zdarma bez omezení dovolit, snižte před Vánoci alespoň limit, od kterého dopravu zdarma nabízíte.

Nepodceňujte povánoční čas

V souvislosti s Vánocemi se sluší upozornit ještě na jednu věc, kterou obchodníci často podceňují. Tou věcí není nic jiného než povánoční výprodeje. Řada lidí totiž dostane pod stromeček jako dárek peníze, které právě v povánoční době hojně utrácejí. Zdržte se v tomto ohledu jen různých bombastických fingovaných slev, se kterými například v loni přišly velké obchodní domy.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).