Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více

16. 11. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Ať už vymyslíte ve vašem e-shopu jakoukoli vánoční akci, mějte na paměti, že nejdůležitější věcí je zboží zákazníkovi včas dodat. Dárek k Vánocům, který dojde 27. prosince, dobrou pověst vašemu obchodu rozhodně neudělá.

Vánoce již klepou na dveře a jestli jste ve svém e-shopu ještě nezačali s vánočními akcemi, máte nejvyšší čas. Kreativitě se sice meze nekladou, avšak měřítkem by pro vás měl stále zůstávat zisk. Server Podnikatel.cz proto přináší konkrétní rady a tipy, jak k sobě přilákat v předvánočním (a povánočním) čase zákazníky a čeho se při svátečním obchodním humbuku vyvarovat.

S vánočními akcemi začněte nejpozději v listopadu

Přestože to v neděli vypadalo, že nastalo jiné roční období, nic to nemění na skutečnosti, že se již neúprosně blíží vánoční svátky. Tedy období, které z ekonomického hlediska znamená především žně pro obchodníky všeho druhu. Vysoké tržby letos proto očekávají i e-shopy, podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by mohly dosáhnout až 11 miliard korun. V loni přitom příjmy internetových prodejců činily 8 až 9 miliard korun.

Abyste se svým internetovým obchodem vyždímali z vánočního šílenství co nejvíce, nesmíte podcenit přípravu. Zaměření na svátky, různé vánoční akce a služby navíc by tak měly být ve vašem e-shopu samozřejmostí. Jak říká Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz, obchodníci dlouhá léta neinvestovali do propagace Vánoc jako svátků obžerství a nenasytnosti jen tak. Měli však jasný záměr vypěstovat v lidech „Pavlovův“ reflex, který se projeví vždy po zazvonění zvonečku na zelenočerveném pozadí. Využít toho je tedy svého druhou povinností každého obchodníka, internetového nevyjímaje. Čtěte také: Buďte v klidu, plnou cenu za poškozené zboží zákazníkům vracet nemusíte

Základem pro obchodně úspěšné svátky je správné načasování vánoční kampaně. Odborníci většinou doporučují začít na konci října či na počátku listopadu. Pokud jste tedy ještě svůj obchod a zboží nezahalili do sněhu, santaclausovské čepice a dárkového balení, nemusíte se chytat za hlavu. Přesto byste ale neměli už příliš otálet, nejpozději do konce listopadu byste již měli na vánoční tématiku přepnout. V konkurenčním boji platí, že čím dřív zákazníka zaujmete, tím větší díl z jeho vánočního rozpočtu máte šanci „urvat“. Každé zboží si však žádá své načasování, některé dárky se naopak skvěle prodávají tzv. na poslední chvíli, doplnil serveru Podnikatel.cz Vojtěch Šťavík, jednatel marketingové agentury Diversity.

Tipy a rady na vánoční akce

Vánoční akce se už neodmyslitelně zařadily mezi běžné marketingové nástroje a většina zákazníků je dokonce i očekává. Kreativitě se navíc v této oblasti žádné meze nekladou. Podnikatelé by však měli mít stále na mysli, že všechny speciální akce by měly mít ekonomický význam v podobě větších tržeb, respektive zisků. Jestliže tedy například zlevníte ceny o polovinu a úměrně vám klesne marže, musíte zboží prodat dvakrát tolik. Jednoduše řečeno, vánoční akce má smysl jen tehdy, přinese-li vám větší zisk, než kdybyste žádnou nedělali.

Co se týče konkrétních nápadů, vyplatí se přijít jak s osvědčenými nástroji, tak se zajímavými originálními akcemi, které vás odliší od vaší konkurence. Mezi ty klasické patří například doprava či poštovné zdarma, vouchery v různých hodnotách na zboží dle výběru, speciální dárkové balíčky, nebo zabalení do slušivého vánočního kabátu. O různých cenových akcích a slevových kuponech snad netřeba ani mluvit. Samozřejmostí je, že na akce musíte upozornit minimálně své stávající klienty, například newsletterem, v případě dostupného rozpočtu pak i reklamní kampaní, upozorňuje Jan Janča.

Pomalu tradiční záležitostí se stává též nabídka expresního dodání, tedy že zboží zákazníkovi doručíte nejpozději do dalšího pracovního dne. U netradičních vánočních akcí pak především záleží na prodávaném sortimentu a vaší invenci. Obchod s knihami může nabídnout v akci knížky s ručním věnováním od autorů. Snažte se přemýšlet nad skutečnou hodnotou pro zákazníky, nákup jim co nejvíc usnadněte a v reklamě se nezapomeňte odlišit od ostatních, radí Radim Hasalík, který se živí internetovým marketingem pod značkou hasalik.cz. Další zajímavou promoakcí se může stát vytvoření tzv. „wishlistu“ (list přání), jehož pomocí může zákazník dát najevo svým známým, co by si přál pod stromeček. Ideální je propojit wishlist s Facebookem, kde svá přání spotřebitel nasdílí. Čtěte také: E-shopaři, nejde jen o nejnižší cenu, ale i o kvalitu logistiky

Tipy na vánoční akce

  • Doprava zboží zdarma
  • Dárkové zabalení objednávky
  • Vouchery na zboží
  • 1+1 zdarma
  • Garanci expresního dodání (nejpozději do druhého dne)
  • Výhodné dárkové balíčky
  • Možnost výměny zboží
  • Wishlist

Zboží hlavně doručte zákazníkům včas

Ať už však připravíte nebo realizujete jakoukoli akci, nejdůležitější věcí je slibované zboží k zákazníkovi skutečně včas dostat. Jestli se předzásobit a v jakém množství, to je věcí každého obchodníka a musí se řídit dle svých zkušeností a intuice. On je ten, který zná (nebo by měl znát) své zákazníky nejlépe a má přehled o tom, jaký je průběh poptávky během celého roku. Pokud navíc investuje do marketingu a vytvoří u zákazníků poptávku po nějakém zboží (např. právě v rámci vánoční akce), je pak nemyslitelné, aby neměl zboží dostatek, tvrdí Vojtěch Štavík. Čtěte také: Má smysl si k e-shopu pronajímat i sklad? Jak pro koho

Nedokážete-li garantovat včasné doručení v posledních dnech před Vánocemi, raději se vyhněte prodejům na poslední chvíli, či zákazníky dostatečně zřetelně informujte o termínech dodání a o riziku, že koupený výrobek nemusí včas dorazit. Spousta e-shopů proto končí s vánočními prodeji již 20. prosince. Pokud už taková situace přece jenom nastane, rozhodně zákazníka včas informujte, omluvte se a nabídněte kompenzaci. Jistou alternativou může být pronajmutí dodatečných skladových prostor, ale tato varianta se hodí jen pro některé specifické obchody. Pronájem extra skladových prostor má smysl pro firmy, které v průběhu vánoc dosahují zvýšení prodejů ve stovkách procent, což může platit například pro hračky, upřesňuje Miloslav Vaněk ze společnosti Plugo, která se zabývá tvorbou e-shopů.

skoleni_8_1

Nepodceňte povánoční prodeje

Obchodníci by si v neposlední řadě měli též počítat s akcemi i na povánoční dobu. Především v týdnu mezi Štědrým dnem a Silvestrem lidé hojně utrácejí peníze nadělené pod stromeček. Přijít tedy dva dny po Vánoci s velkým výprodejem není na škodu, ba spíše naopak. Mnoho zákazníků k tomu cíleně čeká na výhodné povánoční akce doprodeje. Opět se i mezi velkými obchodními domy najdou specialisté, kteří mají od 24. prosince zavřeno a provádějí inventuru. Rozhodně to není příklad hodný následování, domnívá se Jan Janča.

A jaké zboží na letošní svátky nejvíce „pofrčí“? Češi v tomto ohledu zůstanou zřejmě u svých zvyklostí. Z hlediska počtu objednávek určitě tradiční knihy a parfémy. Z hlediska obratu budou mít své významné místo televizory a LCD displeje. Zajímavý obrat očekáváme i například u prodeje zahradního zboží či ve výpočetní technice, především u notebooků a netbooků, uzavírá Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).