Vánoce jsou tady. Na co nezapomenout v PPC kampaních?

22. 11. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Daniel Morávek
Ilustrační obrázek
Zákazníci začínají s vánočními nákupy zpravidla v půlce listopadu. Proto v této době už musí všechny vánoční kampaně běžet naplno.

S jejich přípravou a nastavením je pochopitelně potřeba začít mnohem dříve tak, abychom měli v listopadu všechno správně odladěné a spuštěné.

Předvánoční období je již tradičně pro většinu obchodníků nejdůležitější částí roku. Jde o logické vyústění celoročního snažení a o nejdůležitější část roku z hlediska dalšího vyhodnocení celoroční úspěšnosti obchodů. Obrat tuzemských internetových obchodů stoupl v posledním čtvrtletí loňského roku na 25 miliard korun, což znamená meziroční nárůst o celou pětinu. V letošním roce se podle odborníků čeká další nárůst a z hlediska internetových obchodů by se mělo jednat o další rekordní Vánoce. Z hlediska PPC kampaní to samozřejmě znamená značný nárůst vyhledávání a celkového objemu provozu o desítky procent.

Kdy začít s vánočními kampaněmi?

Vrchol předvánoční nákupní horečky přichází po 10. prosinci, tedy po termínu výplat. V tomto období si můžeme často všimnout až skokového nárůstu prodejů. Útlum pak logicky přichází s vánočními svátky, kdy musíme naopak počítat se sníženým zájmem o zboží. To ale neznamená konec kampaní a je potřeba se připravit na povánoční období slev a výprodejů.

Řada zákazníků je již rozhodnutá, kde nakoupí na konci listopadu. V případě, že se vám povedlo dobře zvládnout a načasovat prvotní informační kampaň, máte dobře našlápnuto a jste v hledáčku zákazníka. Nejdůležitější fáze vás však ještě čeká. Je potřeba zákazníka přesvědčit o tom, že má nakoupit právě u vás. Obecně se v tomto období zvyšuje agresivita strategie konkurence, proto je potřeba na to včas zareagovat a nebát se zvyšování ceny za proklik. Vyplatí se to.

Jak pracovat s reklamou a klíčovými slovy

Ohledně samotných klíčových slov, která se ve vánočních kampaních používají, jedná se veskrze o ta samá, která používáte celoročně. I tak je ale potřeba si vše překontrolovat a případná chybějící klíčová slova doplnit, aby vám zbytečně neunikali zákazníci. Hlavní rozdíl bude ve sděleních, která budete chtít zákazníkovi doručit.

V tomto roce došlo v Adwords k nasazení zcela nových rozšířených textových reklam. Místo původního jednoho pole nadpisu s 25 znaky teď máme hned dvě pole a každé může mít až 30 znaků. To nám dává prostor až pro 60 znaků pro nadpis. Do pole s popisem pak můžeme nově vkládat text o délce až 80 znaků. U všech kampaní, které máme na Vánoce spuštěné, je proto potřeba využít tento nový formát, který nám dává nejen větší prostor pro sdělení zákazníkům a možnost být v těchto sděleních kreativnější, ale také dokáže zvýšit CTR, a to až o 20 %

Rozhodně je také vhodné doplnit do účtu tematická klíčová slova, jedná se především o kombinace vašeho zboží a vánočních výrazů. Můžeme je využít k tvorbě zcela nových sestav, které budou zaměřeny výhradně na vánoční téma. Musíme si však dát pozor na vyhledávací dotazy a pracovat pečlivě s vylučujícími klíčovými slovy tak, abychom necílili zbytečně na výrazy, které s naším zbožím nesouvisí, jako jsou například svíčky, koledy nebo stromeček (pokud prodáváte svíčky, koledy nebo stromečky, pak jsou tyto výrazy samozřejmě relevantní a není potřeba je vylučovat).

Nezapomínejte na úpravu nabídky u produktových inzerátů. I zde je potřeba v předvánočním období počítat se silnějším tlakem konkurence a větším objemem zobrazování. Proto je dobré u produktů, které jsou pro vás důležité, pracovat s cenou prokliku a nebát se jejího navýšení.

Co vlastně v inzerátech komunikovat

V předvánočním období je důležité upravit celkovou komunikační strategii. Dobře fungují nabídky různých dárků, speciálních vánočních balení nebo dopravy zdarma. Musíme také počítat s tím, že objemy vyhledávání a samotných prodejů se mohou několikanásobně zvýšit. A je dobré s těmito nárůsty počítat také u rozpočtů v inzertních systémech, abychom kvůli jejich vyčerpání nepřicházeli o zákazníky a nedocházelo ke ztrátám na tržbách.

Vánočně laděná by měla být i část vašich inzertních sdělení, určitě nezapomínejte zmínit právě různé akce, výhody a slevy, které v tomto období nabízíte. S blížícím se termínem Vánoc je také vhodné uvést, dokdy zboží dodáte. Pokud jste v termínech blízko Vánoc stále schopni dodat zboží tak, aby přišlo před 24 prosincem, může to být pro vás značná konkurenční výhoda, která misky vah překlopí právě na vaši stranu, a vy získáte dalšího spokojeného zákazníka. Nikdy ale neuvádějte něco, co nejste schopni splnit, to vás v očích zákazníka může značně poškodit a rozhodně nechcete, aby vina za to, že pod stromečkem bude jenom opadané jehličí, padla právě na vás.

Nezapomínejte na remarketing

Obrovský potenciál má v předvánočním období remarketing. Může tak přesvědčit doposud nerozhodnuté zákazníky, aby nakoupili právě u vás, a doručit jim zpětně zajímavou nabídku, která bude rozhodujícím prvkem, zda nakoupit u vás, nebo u konkurence. Je také žádoucí sbírat remarketingové seznamy delší dobu, abyste mohli zacílit i na zákazníky, kteří na vašem webu byli ještě před vypuknutím vánočního šílenství. Vyplatí se i tehdy, pokud chcete potenciálním zákazníkům nabídnout podobné produkty z vaší nabídky.

Pro bannery si připravte speciální kreativu s vánoční tematikou a komunikujte vaše akce a konkurenční výhody. Dávejte si ale pozor na to, jak často se vaše reklama zobrazuje, abyste potenciálního zákazníka neotrávili a neodradili tak od nákupu. Pokud máte e-shop, určitě se vyplatí využívat dynamický remarketing.

Dynamický remarketing od Skliku

Nově nabízí dynamický remarketing i Sklik (podle názvosloví Skliku se jedná o dynamický retargeting – DRTG). Jedná se o novinku starou několik dní (byl spuštěn 22. 9. 2016). Pokud jej ještě nemáte, určitě byste s jeho nasazením neměli otálet. Nasazení není nijak složité a umožní vám ještě lépe cílit na konkrétní klienty s relevantní nabídkou. Systém je sice ještě v plenkách, ale jeho nasazení před hlavní vánoční sezonou je logické a dle vyjádření Seznamu budou další funkce a vylepšení brzy následovat.

fin 25 - early cena

Kampaně pod kontrolou

Jak již bylo řečeno, pro většinu firem jsou Vánoce z hlediska prodejů nejdůležitějším obdobím roku. Proto je velice důležité přípravu kampaní nepodcenit a vše průběžně kontrolovat a vyhodnocovat. Nespoléhejte na to, že se prodejní úspěch dostaví sám jen proto, že jsou přece Vánoce. Kampaním je potřeba právě v tomto období věnovat největší péči a pozornost a nenechat nic náhodě. Testujte více inzerátu proti sobě a nechte běžet jen ty, které se na základě vyhodnocení faktorů, jako je míra prokliku nebo konverzní poměr, ukážou jako nejlepší. Nevyhovující můžete upravit, nebojte se být kreativní. Pracujte s vyhledávacími dotazy, přidávejte nová relevantní klíčová slova a vylučujte ta nevhodná.

Až zazvoní zvoneček

Jako všechno krásné i Vánoce jednou skončí a krom kil navíc a hromady balicího papírů nezbude nic. Přichází ale období povánočních slev a utrácení peněz z obálek od babiček. Počítejte proto s tím, že je potřeba upravit komunikační strategii a připravit kampaně po obsahové stránce na toto období. Vše byste měli mít hotové a připravené už před vánočními svátky, protože jak všichni víme, mezi svátky by si měl člověk hlavně odpočinout a spíš než pracovat se podívat, kde by si mohl koupit něco pěkného s pořádnou slevou.

Autor článku

Autor je držitelem certifikace Google AdWords a v Dobrém webu se v rámci pozice PPC Specialist stará o reklamní kampaně středně velkých klientů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).