Z Čechů se stávají šetřílkové, ani Vánoce propadu maloobchodu nezabrání

26. 10. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Kde ty loňské sněhy jsou, povzdechnou si i na Vánoce obchodníci. Na české domácnosti naplno doléhá tíha ekonomické recese a místo utrácení plánují spíše šetřit. Jediné, v čem se Češi nehodlají nijak omezovat, bude jídlo.

Letošní Vánoce mají z pohledu podnikatelů několik specifik. Po mnoha letech dojde k meziročnímu poklesu tržeb, jelikož Češi plánují na Vánoce utrácet méně než v loňském roce. Přesto ale obchodníci očekávají, že lidé na svátky utratí více než v jakémkoli jiném období. Vánoce vyhlížejí s nadějí také e-shopy, po které může případný vánoční obchodní neúspěch znamenat bankrot. Navíc příští rok zlepšení příliš nečekejte, varují analytici.

Češi chtějí na Vánoce šetřit

Přestože Vánoce patří u obchodníků mezi nejvýdělečnější období roku a ani letošní rok nebude v tomto výjimkou, loňských tržeb se prodejci zřejmě nedočkají. Hlavním důvodem je podle analytiků stále rostoucí nezaměstnanost a jen mírný růst mezd. Více nezaměstnaných, přetrvávající strach ze ztráty práce i menší dostupnost úvěrů jsou faktory, které utrácení určitě brzdí. Viděli jsme to loni a letos to zřejmě bude vidět ještě o něco více, potvrdil serveru Podnikatel.cz Tomáš Vlk, analytik společnosti Patria.

Předpoklady analytiků potvrdil i průzkum společnosti Unilever, z kterého vyplynulo, že až 20 % Čechů se na Vánoce kvůli ekonomické recesi uskromní. Nejčastěji lidé plánují šetřit na dárcích. V čem se Češi ale nehodlají omezovat, je jídlo. Nákup jídla a pití se podle průzkumu zařadí mezi nejdražší sváteční položky. Celkově však občané plánují na Vánoce utratit o více než 500 korun méně než v roce 2008. Průměrná útrata za dárky na člena domácnosti má poklesnout z loňských 3667 Kč na letošních 3106 Kč.

Zatímco v loňském roce se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíš lidé s nejnižšími příjmy. Lidé s vyšším příjmem zpravidla letos utratí stejně nebo jen o málo méně než loni. Pro všechny příjmové skupiny ale platí, že se chystají pečlivěji promýšlet, co nakoupí. Letos prostě budeme své Vánoce více plánovat a pečlivěji vybírat, řekl Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko.

Obchody chystají „akční nabídky a neuvěřitelné slevy“

Šetření tuzemských domácností se tak negativně podepíše na tržbách obchodníků. Dá se tak letos očekávat tvrdý konkurenční boj o zákazníky. Prodejci už chystají velkou skálu „akčních“ nabídek a slev, kterými k sobě chtějí přilákat zákazníky. Řada z nich už dokonce zahájila vánoční prodeje. Tržby obchodníků však i snižuje i dlouhodobý pokles cen zboží.

Vzhledem k tomu, že si pod stromeček většinou nenadělujeme energie a bydlení, tak lze zjednodušeně říci, že letošní Vánoce budou asi o 5 % levnější než Vánoce 2008. Levnější ve srovnání s minulým rokem je elektronika, oblečení i potraviny a případně auta. Výlet za příbuznými pak usnadní levnější benzin, komentoval Michal Brožka, analytik Raiffeisenbank.

S klesajícími cenami a větší šetřivosti domácností se také mění preference zákazníků. Podle analytiků lze zaznamenat přesun k levnějšímu zboží. U některého „zbytnějšího“ zboží klesají prodeje. V poslední době je to znát například u nábytku, elektroniky a podobného vybavení domácností, doplnil Tomáš Vlk.

Zaměření na levnější zboží potvrzují také sami obchodníci, podle kterých lidé také čím dál více nakupují privátní výrobky jednotlivých obchodů. Tradičně pofrčí také elektronika, hračky, oděvy a obuv. Později se do hledáčku Čechů dostanou i drobnější dárky jako kosmetika, či šperky. Podle odborníků bude velice záležet, jakou konkrétní nabídku obchodníci připraví a jak ji dokáží „marketingově“ prodat. Čtěte více: Privátní značky maloobchodníků budou na vzestupu, lidé šetří.

Pohřbí Vánoce řadu e-shopů?

Specifickou kategorií obchodníků, kteří obzvláště nedočkavě očekávají Vánoce, tvoří e-shopy. Až třetinu celoročního obratu internetových obchodů totiž realizují právě na Vánoce. Navíc konkurence v oblasti e-shopů je opravdu vysoká. V České republice je v současnosti přes deset tisíc e-shopů, což je světová rarita. Trh se musí pročistit. Slabí hráči logicky odpadnou a silní se dostanou k zajímavým akvizicím. Konsolidaci tuzemského trhu vlivem krize rozhodně vítám, uvedl již před časem Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis provozující řadu e-shopů. Čtěte také: Jak si založit vlastní e-shop?

Pravdou je, že současné situace nenahrává malým, tzv. „garážovým“ shopům. Pro ty může být současné situace opravdu likvidační. Jde především o to, že lidé dávají přednost větším shopům, kde mají jistotu, že budou mít za dva roky kde uplatnit případnou reklamaci, vysvětlila pro server Podnikatel.cz Jitka Součková, marketing manager Kasa.cz.

Bojíte se o své zaměstnání, nebo že zkrachujete?

Rok 2010 zlepšení nepřinese

Propad maloobchodu ale nespadl z čistého nebe. Už v roce 2008 v důsledku propukající finanční krize tržby meziročně stagnovaly a letos analytici očekávají dokonce jejich propad. Například v srpnu se příjmy obchodníků meziročně snížily o 3,5 % a zaznamenaly tak pokles po jedenácté za sebou. Za celý rok 2009 pak analytici odhadují až 5% propad a ani příští rok nemá být o mnoho lepší. Čtěte také: Pokles tržeb! Čekají maloobchodníky horší časy?

skoleni_8_1

Příčiny slabého nákupního apetitu zůstávají stejné: kombinace růstu nezaměstnanosti a stále zpomalujícího růstu mezd. Slabost maloobchodních tržeb se pravděpodobně protáhne hluboko do příštího roku, potvrzuje Ľuboš Mokráš, analytik České spořitelny. Za celý rok 2009 počítáme s poklesem maloobchodu 5,0 % a na rok 2010 čekáme pokles o 2,0 %, dodal Michal Brožka.

Co čekáte? Budou se zvyšovat v ekonomice mzdy? Zastaví se nezaměstnanost? Pokud tvrdíte dvakrát „ne“, pak to nejhorší v ekonomice nemáme ještě za sebou. A domácnosti budou více šetřit. Pokud dvakrát „ano“, pak si zkontrolujte, jestli ještě nemáte kocovinu, dodal na závěr Aleš Michl, analytik Raiffeisenbank.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).