Vánoce v ohrožení. Kvůli nedostatku čipů bude málo elektroniky i myček na nádobí

21. 10. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V poslední době se hodně mluví o nedostatku čipů, problémech s dodávkami zboží i o jeho zdražování. Co k této situaci říkají internetové obchody?

Globální nedostatek čipů je velkým problémem, který způsobuje omezení dodávek některého druhu zboží na český trh. Dalším důvodem nedostupnosti je pak nedostatečná kapacita lodní a letecké dopravy a některé dodávky zboží tak mohou mít až roční zpoždění.

Co se dozvíte v článku
  1. Jak je to s nedostatkem?
  2. Kde mohou nastat problémy?
  3. Růst mohou i ceny
  4. Na nic nečekejte
  5. E-shopy jsou připraveny

Jak je to s nedostatkem?

Podle Michaela Horejska, Head of Product Management ze Smarty.cz, by se dalo říct, že se nedostatek produktů projevuje úplně v každém segmentu, včetně obalového materiálu pro expedici. Souhlasí s ním i Pavlína Tauchmanová z marketingového oddělení ONLINESHOP.cz, která říká, že se obecně tento nedostatek projevuje napříč téměř všemi kategoriemi a konkrétně u spotřebičů, které jsou vybaveny nedostatkovými čipy a WiFi moduly. Zde nám hlásí výrobci i subdodavatelé výrazné problémy s dodávkami zboží, které se již nyní projevují. Dále je problém u produktů vyráběných ze dřeva či u produktů s vysokou technologickou náročností výroby, dodává.

Eva Kočičová, tisková mluvčí DATART, uvádí, že se omezení týká jak elektroniky, jako například mobilních telefonů, notebooků, monitorů, tiskáren, tak i domácích spotřebičů. Aktuálně pociťují velké výpadky například u myček nádobí. Problém s dostupností se týká i typicky vánočního zboží, jako jsou například mobilní telefony, sluchátka, reproduktory nebo herní konzole, u kterých poptávka stále převyšuje nabídku, doplňuje dále. Například s dostupností zboží na MALLu výrazně pomáhá zapojení více než 2 000 obchodníků z Česka i ze zahraničí, kteří zde prodávají své zboží v rámci partnerského prodeje. Tito obchodníci jsou často velmi pružní, dokáží rychle reagovat na aktuální potřeby zákazníků a často jsou zaměření na konkrétní úzký segment zboží, ve kterém jsou experty. To nám pomáhá případné nedostatky vykrýt a postarat se o to, aby zákazník na MALLu vždy našel to, pro co si na internet přišel, popisuje Pavla Hobíková, PR manažer a tisková mluvčí MALL.CZ.

Ondřej Hnát, obchodní ředitel z Alza.cz, zmiňuje, že zákazníci mohou zaznamenat omezenější výběr notebooků v ceně do 15 tisíc korun s displejem 15,6 palce způsobený mimo jiné nedostupností 15.6“ panelů, SSD a dalších komponent. Situace se podle něj zhoršuje také u velkých domácích spotřebičů, jako jsou ledničky, myčky nádobí a pračky. Nabídka robotických vysavačů by měla být standardní, ale ani u nich není možné úplně vyloučit možnost krátkodobé horší dostupnosti způsobené posouváním dodávek. O něco horší než obvykle bude zřejmě dostupnost reproduktorů, a to zejména u dražšího hi-fi a prémiových soundbarů, myslí si.

Kde mohou nastat problémy?

Podle Pavlíny Tauchmanové mezi konkrétní kategorie, kde mohou nastat problémy, patří výše zmíněné myčky nádobí, dále elektrokoloběžky, mobilní telefony, notebooky, infrasauny, štípače dřeva, dílenské nářadí, grily a podobně. Díky nově vybudovanému centrálnímu skladu a meziročním navýšením kapacity o 150 % jsme na sezónu připraveni velmi dobře, zdůrazňuje. Pavla Hobíková zmiňuje oblíbenou elektroniku, jako jsou například notebooky do 15 tisíc korun. Asie se potýká s nedostatkem výrobních kapacit a chybí čipy, což se promítá do špatné dostupnosti notebooků, komponent a také veškerého příslušenství, jako jsou například tiskárny. Stejný problém se týká mobilních telefonů, grafických karet, herních konzolí, elektrokol nebo myček, upřesňuje. 

Michel Horejsek říká, že se vyplatí nečekat s nákupem zejména u telefonů, tabletů, notebooků a monitorů a že herní konzole jsou nedostatkové již od jejich uvedení, respektive představení. Podle Ondřeje Hnáta se v segmentu mobilních telefonů opakuje každoroční situace převisu poptávky nad nabídkou nových modelů iPhone. S výpadky v dodávkách nebo jejich ponižováním se setkávají již delší dobu napříč značkami a modely. Co se týče herních konzolí, na jaře se sice trend dodávek PlayStation 5 o něco zlepšil, nicméně stále všechny kusy, které naskladní, okamžitě posílají zákazníkům, kteří je mají objednané. Naprosto stejná situace je u grafických karet a podle našich zpráv se do Vánoc nezlepší. Řada výrobců na Vánoce připravuje adventní kalendáře a limitované edice. Ty jsou běžně jen v omezeném počtu, proto s nákupem takového typu zboží radíme neotálet, přidává se za segment kosmetiky a drogerie Andrea Kabická, PR Manager and Spokesperson z Notino.cz.

Růst mohou i ceny

Jak jsme dříve psali, pandemie měla přímý vliv na ceny elektrospotřebičů a z důvodu nedostatku čipů, displejů a některých plastů došlo k navýšení cen a prodloužení dodacích lhůt. Jak uvedl Radim Malchárek z e-shopu ExaSoft.cz, v neposlední řadě za zdražením stály také rostoucí náklady na dálkovou kontejnerovou dopravu. Podle Přemysla VíchyPatro.cz levněji už bylo, zboží spíše zdražuje, a to ve všech odvětvích. V ONLINESHOP.cz tak zákazníkům doporučují nakoupit zboží co nejdříve, a to nejen z globálního pohledu zdražování všech surovin pro výrobu produktů, energií a dopravy, s čímž se následně pojí i postupné zdražování vyráběného zboží, ale i z důvodů možnosti vyprodání skladových zásob. A to zejména pak u bestsellerů, které jsou mezi zákazníky velmi žádané. Pokud zvažujete nákup vybavení do domácnosti nebo nákup vánočních dárků, pak neváhejte. Dojde zcela jistě ke zdražování až o 20–30 % dle kategorií po vyprodání skladových kapacit. Zároveň bude v budoucnu výběr produktů zásadním způsobem omezen vlivem jejich nedostatku, dodává Pavlína Tauchmanová.

Na nic nečekejte

Jak podotýká Eva Kočičová, problémy s dodávkami některého druhu zboží přetrvávají už od loňského roku, což způsobuje výpadky konkrétních modelů zboží na českém trhu. Zlepšení situace do vánoční sezóny je podle ní velmi nepravděpodobné a lidé by tedy nákupy neměli nechávat až na prosinec. Na vánoční sezónu jsme sice dostatečně zásobeni, přesto doporučujeme lidem, aby nákupy nenechávali až na prosinec. Před Vánoci totiž mohou čelit zúženému výběru modelů zboží některých kategorií, doplňuje. Dostatek zboží mají také v Notino.cz, ale přesto i Andrea Kabická doporučuje nenechávat nákupy na poslední chvíli a užít si klidných Vánoc z pohodlí domova. Zákazníkům bychom doporučili začít s pořizováním dárků co nejdříve, protože se může stát, že nabídka nebude v některých kategoriích tak široká, jak byli doposud zvyklí, přidává se Pavla Hobíková.

E-shopy jsou připraveny

Vánoční sezóna je pro internetové obchody každoročně tím nejnáročnějším obdobím. Například v Notino v loňském roce odbavili v průměru 80 tisíc objednávek denně, a na takto velký zájem ze strany zákazníků se proto musí připravit v dostatečném předstihu. Navyšujeme skladové zásoby i počty zaměstnanců v logistice a na zákaznickém oddělení. Je pro nás stěžejní, aby zákazníci dostávali servis, na který jsou zvyklí po celý rok, a to i během Vánoc. Zboží máme tedy dostatek, vyjmenovává Andrea Kabická. 

V Alze průběžně předvídají vývoj situace a plánují tak, aby měli dostatečné rezervy. Zároveň mají připravené variantní scénáře, aby mohli rychle reagovat a aby dynamicky se měnící situace neohrozila kvalitu jejich služeb pro zákazníky. Tvorbu zásob na sezónu plánujeme již v červnu. Z hlediska skladových kapacit sledujeme zejména vývoj poptávky po objemných produktech, jako jsou velké domácí spotřebiče, sportovní vybavení (např. jízdní kola nebo fitness stroje) a velké televize. Sledujeme množství různých faktorů jako forecasty zákaznické poptávky a vývoj prodejů v jednotlivých segmentech a kategoriích zboží, dodává Ondřej Hnát s tím, že se připravují i po stránce personální a logistické. Ve Smarty.cz mají v tuto chvíli již poměrně výrazně nakoupeno a hodnota a objem jejich skladů je na rekordní úrovni za celou jejich historii. Byli dokonce nuceni si pronajmout další skladovací prostory. U některých produktů dodavatelé nepřijímají rezervace, ale pouze objednávky. Většinu objednávek dodavatelé vykrývají jen částečně, tedy u klíčových produktů nám dodavatelé nejsou schopni doručit vše, co bychom potřebovali, popisuje Michael Horejsek.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Také podle Pavlíny Tauchmanové bylo nutné se značným předstihem podniknout kroky a na tuto situaci se připravit. Došlo u nich ke spuštění avizovaného nového centrálního skladu a navýšení skladové kapacity na více než dvojnásobek. Už na začátku tohoto roku bylo nutné zajistit zboží pro vánoční sezónu a dostatečně se předzásobit, což se jim díky propracovanému plánovacímu systému povedlo. S blížícími se Vánoci může hrozit omezení výběrů či případné prodlevy s dostupností zboží obecně na celém trhu, což vnímáme u určitých produktů nyní. Tyto zmíněné produkty i kategorie máme v letošním roce zaskladněny zásadním způsobem nad rámec běžné zásoby, a to stále za původní ceny, doplňuje.

V Datartu na dlouhotrvající problémy s dostupností zboží na českém trhu reagovali cíleným předzásobením. V MALL.cz sortiment, u kterého je obecně nízká dostupnost, objednávají i přes rostoucí cenu a dělají vše pro to, aby k nim byli schopni zboží dostat co nejvýhodněji a pro zákazníky byly jejich ceny stále atraktivní. Kde je to možné, snažíme se předzásobit, a děláme vše pro to, abychom k nám zboží byli schopni dostat co nejvýhodněji a co nejdříve, říká závěrem Pavla Hobíková.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).