Vánoce znamenají zvýšení tržeb a obchodníci se tetelí. Každý se z předvánočního tržního koláče snaží ostrými zuby ukousnout největší kus. Podle vydavatelství Comics Centrum například letos vzrostl předvánoční prodej komiksů o 25 %. Komiksové TOP 10 podle prodejnosti vede titul Comics: Stručné dějiny. A za Sin City 01: Drsný sbohem na třetím místě a Shrekem na šestém uzavírá první desítku názvem poněkud černohumorný, příběhem pak jistě tragický komiks Spánembohem: Příběh Kurta Cobaina v obrazech.
Obchodníci mají víc, než čekali
Obchodníci si mohou udělat tlustou čáru za svými zisky a že ty letošní budou skutečně tučné. Před Vánocemi byl zájem především o elektroniku, ale také o oblečení, cukrovinky a nápoje. Češi jsou čím dál ochotnější o Vánocích utrácet. A není všem dnům konec! Obchodníky totiž čekají povánoční a novoroční slevy.
Tržní přístup volí během vánočních svátků také Pražské služby: Kde je poptávka, tam je zkrátka i nabídka. A tak se chystají na mimořádný svoz skla. Nadstandardní totiž bude také konzumace alkoholu. A obchodníci se tetelí.
Pozadu nezůstávají ani internetové obchody. Češi podléhají lákadlu nákupů z obývacího pokoje nebo kanceláře. Mimochodem, průzkum na téma poklesu produktivity práce v souvislosti s on-line nákupem vánočních dárků by byl určitě zajímavý. Já jsem ale dobrou zkušenost s jedním nejmenovaným internetovým obchodem neudělala. Chtěla jsem si v něm koupit…drbátko na záda.
Jenže jsem zjistila, že bych místo 99 korun (tolik stojí i v kamenném obchodě) zaplatila s poštovným a balným rovných 300. A tak jsem dala pro tentokrát internetu raději sbohem.
Vánočně-podnikatelská matematika
Vánoce i podnikání jsme si zvykli měřit čísly. Primárním účelem podnikání je jistě zisk. Jinak se této činnosti neříká podnikání, ale charita. Vánoce přepočítané na útratu vyrážejí dech, a to určitě hlavně obchodníkům. A kam se vytratily opravdové Vánoce? Podnikání i Vánoce mají přeci také jiný rozměr – u podnikání to může být rozměr etický, u vánočních svátků zase duchovní. Ať už třeba jen ve smyslu volna od pracovních povinností, volného času, který je možné věnovat na cokoliv: na čtení, sport, přátelům nebo televizi. Protože s jejich křesťanským smyslem si už dneska, a v Česku zvlášť, těžko vystačíme.
Egyptský Štědrý den s.r.o.
Před dvěma lety jsem se rozhodla, že uteču vánočnímu stresu a komerci. Štědrý den jsem trávila v Egyptě. Byly to ale nakonec moje nejkomerčnější Vánoce. Egypťané jsou dobří obchodníci. Vánoční oslava včetně večeře za příplatek byla povinná. Takže nakonec jsem prožila kýčovité oslavy na egyptský klíč. Nicméně s výtečnou egyptskou kuchyní (a s lahví vodky na nočním stolku ze zdravotních důvodů). Na druhou stranu bylo zajímavé sledovat, co to znamená obchod: Vánoční stromečky, Santa Clausové a betlémy s ovečkami v životní velikosti byly v muslimské zemi (přestože historicky by se spojitost našla) skutečně kuriozní.
Nejde o to kde, ale s kým
Vánoce mají kromě velkých tržeb s podnikáním společné ještě jedno. Nakonec totiž moc nezáleží na tom kde, ale s kým. Štědrý večer v tip ťop vygruntovaném bytě, se zlatavým kaprem, tím nejlepším bramborovým salátem a s kopcem dárků zaručeně zkazí fakt, že ty lidi kolem stromku prostě nemusíte. A motivem vstupu do podnikání také může být fakt, že si chce dotyčný pracovat po svém a s těmi, se kterými mu jde práce dobře od ruky.
Sisyfovská práce
„Bohové Sisyfa odsoudili, aby bez ustátní valil balvan na vrcholek hory, odkud kámen spadl vlastní silou. Domnívali se, ne zcela bezdůvodně, že neexistuje strašlivější trest než zbytečná a beznadějná práce,” napsal v roce 1943 francouzský filozof Albert Camus v eseji Mýtus o Sisyfovi (citace je z vydání v nakladatelství Garamond, Praha 2006). A ve svých úvahách se dobral k zajímavému závěru: „Samo snažení dostat se na vrchol stačí zaplnit lidské srdce. Musíme si představit, že Sisyfos je šťasten.” Tuhle pasáž by možná pomohlo si opakovat jako mantru při pokusech užít si nekomerční Vánoce. A taky až v lednu začne podnikatelský boj s novou legislativou. Ale nekažme si Štědrý den.