Vánoce začínají v Česku na konci léta. Obchodníci už prodávají vánoční kolekce

18. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
V českých obchodech jsou již k prodeji vánoční cukrovinky. Podle obchodníků to zákazníci vítají. Je tomu skutečně tak? Diskutujte.

Některé české obchody již zaplavily vánoční kolekce a čokoládové figurky Mikulášů. Obchodníci tak již odstartovali přípravu na vánoční prodej, jehož předčasným nasazením chtějí prý zákazníkům ušetřit nervy ve vánočním čase. Jak zjistil server Podnikatel.cz, vánoční zboží je v jednom případě v prodeji již od konce srpna.

Jako šok popisoval situaci čtenář Zdeněk V., když v supermarketu Billa na Hlavním nádraží v Praze uviděl v polovině září regál s nabídkou vánočních cukrovinek. Fotografii potvrzující tuto skutečnost zaslal do redakce Podnikatel.cz.

Nabídka vánočního zboží v supermarketu Billa na Hlavním nádraží v Praze. Pořízeno 15.9.2012
Autor: Zdeněk V.

Nabídka vánočního zboží v supermarketu Billa na Hlavním nádraží v Praze. Pořízeno 15. 9. 2012

Kaufland nabízí vánoční cukrovinky již od konce srpna

Vystavit a především prodávat vánoční kolekce v září považuje za nesmysl. Obchodníci si myslí opak. Podle nich zákazníci vánoční zboží ještě na konci léta uvítají a navíc je prý i hojně nakupují.

Jak vyplynulo z průzkumu serveru Podnikatel.cz mezi jednotlivými obchodníky v Česku, většina z nich se sice chystá na prodej vánočního zboží až v říjnu či začátkem listopadu, nicméně někteří svůj prodej již odstartovali. Rekordmanem zůstává v této oblasti řetězec Kaufland. Ten ústy svého mluvčího Michaela Šperla nabízí vánoční cukrovinky již od konce srpna: Naše společnost začíná svůj prvotřídní sortiment vánočních cukrovinek nabízet již koncem srpna, a to dle hesla „První chutnají nejlépe!“. Zákazníci v našem sortimentu již nyní naleznou např. různé druhy perníčků, vaflová vajíčka, kokosky v čokoládě, čokoládové figurky apod., potvrdil serveru Podnikatel.cz Šperl.

Čtěte také: Potravinynapranyri.cz pod lupou. Víme, kdo má nejvíce nálezů špatných potravin

Vánoční nabídku Kauflandu okomentovala i čtenářka Iva H. na Facebooku Podnikatel.cz: Kaufland má velmi bohatou nabídku vánočních příšerek. Kraluje tam multifunkční zajíc ve zlatém staniolu s červenou čepičkou. Usoudili jsme se synem, že čepičku mu po vánocích strhnou a dají mu mezi uši kytku a může směle v regálu čekat na pomlázku, ironicky poznamenala čtenářka Iva. Vánoční zboží v regálech potvrdila i čtenářka Jana Štěpánková, která zaslala do redakce aktuální fotografii z regálů z Kauflandu v Praze na Vypichu.

Nabídka vánočního zboží v Kauflandu v Praze na Vypichu. Pořízeno 16.9.2012
Autor: Jana Štěpánková

Nabídka vánočního zboží v Kauflandu v Praze na Vypichu. Pořízeno 16. 9. 2012

Server Podnikatel.cz oslovil také řetězec Billa, který provozuje společnost REWE Group a do jejíhož portfolia patří také Penny Market. I když chtěl pouze potvrdit nabídku vánočního zboží v prodeji, mediální zástupkyně společnosti Gabriela Bechynská odpovědi do uzávěrky článku nezajistila.

Nabídka u dalších obchodníků startuje v říjnu

Řetězce Billa a Kaufland jsou tak podle zjištění serveru Podnikatel.cz zatím jediní obchodníci, kteří již mají v nabídce vánoční zboží. Další se na prodej teprve chystají. Vánoční zboží v prodejnách Albert ještě nenabízíme; mikulášské figurky začneme prodávat začátkem října, vánoční figurky, kolekce a další zboží až začátkem listopadu. V druhém listopadovém týdnu budeme také instalovat do prodejen vánoční výzdobu, řekla serveru Podnikatel.cz Simona Caidlerová, mluvčí společnosti Ahold provozující supermarkety a hypermarkety Albert. Prodej vánočních kolekcí, mikulášských čokoládových figurek, čokoládových hvězd atd. zahajujeme zhruba v polovině listopadu, upřesnila termín prodeje za Tesco Michaela Vinterová.

Čtěte také: Konec gumovým rohlíkům? Od srpna povinné označování dopékaného pečiva 

Prodej vánočního zboží se pokoušel zjistit Podnikatel.cz také u obchodního řetězce Globus. Ten na zaslané otázky odmítl reagovat: Vaše otázky se týkají prodejní a marketingové strategie Globusu a nebudeme na ně odpovídat, odepsal Libor Tomáš, ředitel reklamy a marketingu Globus ČR. Aktuální leták, který má Globus na svých webových stránkách, zatím však nepotvrzuje, že by tento řetězec s prodejem vánočního zboží již začal.

I když obchodníci předčasnou vánoční nabídkou komentují hlavně tím, že tím vycházejí vstříc zákazníkům, kteří se nechtějí stresovat v době Vánoc, oslovení uživatelé serveru Podnikatel.cz si myslí opak. Na otázku, zda souhlasí s nabídkou vánočního zboží již v září, odpovědělo 88 % z nich, že nesouhlasí.

Loňské kolekce neprodáváme, brání se obchodníci

Někteří z nich navíc poznamenali, že obchodníci se snaží předčasným prodejem zbavit loňských zásob. To ale obchodníci razantně popírají: Obecně je u čokoládových výrobků trvanlivost zhruba rok. V prodejnách Albert zásobu vánočních čokolád přes rok rozhodně nedržíme, vždy ji vyprodáme a každý rok nakupujeme od našich dodavatelů zásoby čerstvé, zdůraznila mluvčí Albertu Simona Caidlerová.

Výprodej loňských zásob popírá i Kaufland: V žádném případě se nejedná o loňské kolekce! O tom hovoří, jak doba minimální trvanlivosti, tak naše velmi omezené skladovací možnosti. Zákazníci si mohou být jisti, že obdrží čerstvé kolekce, říká mluvčí Kauflanud Michael Šperl.

Čtěte také: Značka Klasa stojí ročně miliony. Dokáže opravdu zajistit kvalitu i vyšší tržby?

Minimální trvanlivost však o čerstvosti nevypovídá, datum výroby totiž není povinným údajem uváděným na potravinách. Potvrdila to Nikola Švábová z časopisu dTest, která zároveň radí: Určitě je vhodné zkontrolovat si datum minimální trvanlivosti a koupit jen takovou kolekci, jejíž trvanlivost neskončí již před vánočními svátky, připomíná Švábová.

Vánoční kolekce počesku. Samý tuk a žádná čokoláda

Ta také upozornila, že v oběhu se mohou objevit i ty kolekce, které mají minimální dobu trvanlivosti prošlou, proto by zákazník měl být při nákupu těchto cukrovinek vždy obezřetný: Potraviny musí být označovány tak, aby neuváděly spotřebitele v omyl. Potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti mohou být uváděny do oběhu, jsou-li zřetelně označeny a jsou-li zdravotně nezávadné, doplnila za dTest Nikola Švábová.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte také na Vitalia.cz: Kupujete vánoční cukroví a sladkosti? Pozor na slevy

Redaktorka serveru Vitalia.cz Kateřina Čepelíková ještě nabádá k tomu, aby zákazníci hlídali u vánočních kolekcí složení a zemi původu: Je běžnou praxí, že se na pultech obchodů objevují čokoládové kolekce, které čokoládu viděly jen z rychlíku. Často se při našich testech setkáváme s tím, že tyto cukrovinky obsahují především rostlinný tuk a kakaová hmota je zastoupena jen minimálně. Takové výrobky k nám putují především z Polska, naráží na kvalitu nabízených produktů Čepelíková. 

Co si o vánoční nabídce na konci léta myslíte vy? Diskutujte pod článkem

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).