Vánoční dárky musíte plánovat již teď. Čím letos obdarovat klienty?

5. 9. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Kdo nechce své zaměstnance, obchodní partnery ani zákazníky o Vánocích podarovat jen nějakým na poslední chvíli zakoupeným fádním dárkem, měl by si pospíšit.

Konkurence už možná promyslela a objednala originální dárky během léta. A kapacita dodavatelů se plní. Máme tipy, co vybrat, když to má být něco na zub.

Dobroty od farmářů pro jedlíky

Kvalitním jídlem se většinou nic nezkazí. Na dárkové balíčky farmářských produktů se specializuje Dárek z farmy. A tady podle majitelky Jany Bínové platí, že čím dříve firma zadá svou objednávku, o to víc si pak mohou dodavatelé pohrát s detaily typu barvy, firemní logo vyvedené na pralinkách, tisk loga na krabičky a podobně. I naši dodavatelé produktů do dárků, tedy čeští farmáři a malovýrobci, potřebují znát větší objednávky včas, protože z podstaty věci nemají tisícové kusy na skladě, připomíná.

Sleduje přitom, že firmy se snaží na Vánoce více vymýšlet dary, které jejich klienti a další obdarovaní opravdu ocení. A zadávají je včas. Předpokládáme, že nejvíce firem to jako vždy bude řešit po konci prázdnin. Kdy skončí léto a nebezpečně se přiblíží Vánoce. Bylo tomu tak i v minulosti a i letos jsme na to připravení. Září a říjen je ještě bez problémů a dokážeme odbavit i velké zakázky, tvrdí s tím, že vloni nakonec vyřídili včas i menší objednávky, které k nim dorazily až v listopadu. Tehdy už ale firmy neměly dárek na míru, jako kdyby se ozvaly s větším časovým předstihem. Pro letošní podzim nicméně chystají také e-shop právě pro nákup typizovaných dárků. To se ale týká spíše firem, které nechtějí stovky darů, ale spíše kusové záležitosti, vysvětluje.

I při výběru dárků myslete na všechny smysly obdarovaných. Více se o tématu dočtete v článku Chcete prodávat? Zaútočte na oči, uši, nos, hmat i chuť potenciálních zákazníků.

Jejich dárky totiž rozdávají firmy v tisících kusů, ale třeba i v množství pouhých deseti kusů. Všem těmto firmám záleží na tom, aby dárek měl opravdový smysl a vypadal krásně, tvrdí Jana Bínová, která s českými farmáři a dodavateli spolupracuje už více než deset let. Nekvalitní produkty zabalené v celofánu už totiž podle ní lidé moc neocení. A to si podle ní uvědomují i její odběratelé. Podporují kvalitní produkty, podporují české malovýrobce, dávají něco, co každý obdarovaný dostane rád (dobré jídlo a pití), tedy tento dar neskončí na dně šuplíku a není to takový ten dar pro dar. A také se k nám vrací, dodává.

Hledáte jako dárek lokální výrobky? Podívejte se, jak Linda Bezusová Kamarádová připravuje domácí marmelády, za které už získala i mnohá ocenění:

Müsli pro milovníky zdravého stylu

Dva spolužáci z Vysoké školy ekonomické přišli před devíti lety s firmou Mixit, která našla díru na trhu a od té doby nabízí müsli na míru. Nyní prodává i hotové musli, sušenky, čokolády a další produkty, a to i v balení pro firmy na zakázku. Sezónu vánočních dárků i tady odstartovali už během léta, kdy jim chodí od firem první poptávky. Aktuálně už má mnoho firem objednáno, což také znamená garantovaný termín doručení. Doporučujeme vždy firemní objednávky realizovat nejpozději během září a října, a to především, pokud se jedná o výrobu vlastních tubusů s müsli s logem nebo v barvách společnosti. To je u nás nejoblíbenější firemní dárek, jeho výroba ale trvá od dodání tiskových dat s vlastní grafikou až pět týdnů, prozrazuje Tomáš Huber, zakladatel a spolumajitel Mixit.

Jednodušší variantou je branding na víčko tubusu, na visačku nebo na obal už hotových müsli tyčinek. Tam je realizace výrazně jednodušší a na výrobu nám obvykle stačí jeden až dva týdny, dodává. Do půlky prosince dokáží připravit i velké zakázky, složené však jen ze stávajících produktů a bez jakýchkoliv firemních log nebo jiné grafiky na míru. Naše zkušenost ale říká, že společnosti obvykle vánoční dárky nenechávají na poslední chvíli a největší špičku ve firemních dárcích očekáváme v říjnu a první polovině listopadu, tvrdí Tomáš Huber.

Před vánočními svátky se včas seznamte také s tím, zda Může zaměstnanec odmítnout pracovat ve svátek?

Vlastní sérii tubusů si přitom nechávají vyrábět hlavně velké firmy. Výroba méně než stovek kusů je totiž podle něj nevýhodná a dárek se pak zbytečně prodražuje. Logo ve víčku tubusu nebo i vlastní firemní směs ale umějí připravit už v nižších desítkách kusů. Dělali jsme vlastní tubusy pro automobilku, pro chemické laboratoře i pro potravinářské firmy, vypočítává Tomáš Huber s tím, že müsli a podobné výrobky jsou podle něj vhodný dárek pro každý věk i pohlaví a správně namíchanou chutí se trefí do chuti skoro každému. Směsi oříšků nebo křupavé sušené ovoce jsou taková sázka na jistotu. A k tomu nejsme nezdraví, takže se hodíme i pro ty, kteří chtějí darovat zdravé dárky, připomíná.

Když víno, tak s příběhem

Pokud se víno jako dárek nějak přímo netluče s podnikáním firmy, je dárkovou klasikou, která rozhodně neurazí. Tedy pokud je víno dobře vybrané a jako dárek neskončí v rukou významného zákazníka, o němž je známé, že je zapřísáhlý abstinent.

Vodítkem výběru přitom mohou být i různá ocenění. Například Vinařství roku, které každý rok uděluje Svaz vinařů ČR spolu s Národním vinařským centrem a za podpory Vinařského fondu. Naposledy ho získalo čejkovické Vinařství Škrobák. Nabízí víno z vlastních vinic, z nichž většinu obhospodařuje ekologicky. Za svou přednost přitom považuje hlavně bílá vína.

Možnost je také vsadit na vína autentistů. S tímto označením přišel před více než deseti lety vinař a spisovatel Bogdan Trojak jako s označením naturálních, nemanipulovaných vín. Sám tato vína nabízí ve vinném baru Veltlin v pražském Karlíně a také prostřednictvím e-shopu. Autentisté jsou podle své charty takoví vinaři, kteří se hlásí k ekologickému hospodaření, nepoužívají herbicidy, syntetická hnojiva a další přípravky, víno sbírají výhradně ručně a také ho specifickým způsobem zpracovávají.

Komu připadá víno trochu okoukané nebo má mladou cílovku, která ráda testuje něco nového, může jako variantu zvolit cider – alkoholický nápoj z jablek. A že je z čeho vybírat i ve vyšších cenových relacích, ukazuje Vojtěch Čížek ve svém obchodě a e-shopu Dobrý cider:

Kurzy vaření pro sběratele zážitků

Populárních kurzů vaření je na trhu nepřeberné množství a mohou se stát originálním vánočním dárkem. Vybírat lze podle škol, kuchařských jmen, typu kuchyně, která se na kurzu učí. Začínali jsme thajskou kuchyní, která je dodneška mezi třemi nejoblíbenějšími kurzy. Úplně nejoblíbenější jsou kurzy vietnamské kuchyně a steaky ze svíčkové. V první pětce je pak ještě sushi a obecně kurz o hovězím mase. Tyhle kurzy byly vždycky na špičce oblíbenosti a pořád jsou to naše evergreeny, uvádí majitel největší školy vaření na českém trhu Chefparade Marcel Vargaeštok pro server Vitalia.cz.

skoleni_8_1

Jak dodává, rádi ve škole vypisují také specializované a sezonní kurzy. Obecně je také větší poptávka po kurzech, na kterých se připravují jídla, která můžeme označit jako comfort food – omáčková, klasická, spíš méně zdravá. Často říkám, že na kurz salátů, který je bezvadný, chodím snad jen já a moje žena, prozradil. A další podrobnosti se dočtete v článku Majitel školy vaření: Na kurz salátů chodím snad jen já a moje žena na serveru Vitalia.cz.

Kurz vaření je ale také možné pojmout jako speciální tmelič týmu nebo akci, na které se vyřádí klidně celá malá firma a nahradí tak bezcílnou pijatiku vánočního večírku. Třeba ve škole Ola Kala mají kuchyni až pro 36 lidí. Tmelení vztahů s klienty, přitáhnutí klientů, které hned tak něco nezaujme, fungující teambuilding – to jsou příklady toho, co si firmy, které tu kuchařské kurzy vyzkoušely, chválí. Privátní i firemní akce ale mají v nabídce i jinde, třeba ve škole Laboratorio, kde mimo jiné učí i Ladislav Dvořák přípravu tradičních knedlíčků dim sum. Podívejte se mu pod ruce:

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).