Jaké vánoční dárky nadělit obchodním partnerům a významným zákazníkům? Přečtěte si několik tipů

23. 11. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Předcházet si obchodní partnery a významné klienty se vyplácí. I letos firmy utratí za firemní vánoční dárky nemalé prostředky. Při vybírání dárků ale platí zásadní pravidlo, druhá strana se nesmí cítit být zavázána.

Poslat jako pozornost svým obchodním partnerům nebo významným zákazníkům lahev dobrého vína už není v dnešní době in. I přesto tento typ vánočních dárků mezi firmami převažuje. Je to totiž nejjednodušší řešení, které není až tolik finančně náročné a navíc se vždy setká s pozitivní odezvou. Čtěte více: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více

Volte originalitu, ale nešokujte

Především větší firmy si však uvědomují, že pokud se chtějí opravdu dobře zapsat, je dobré přijít s něčím originálním. Pomáhá to nejen dobrým vzájemným vztahům ale i dobré vizitce, kterou si tak společnost vytvoří. V případě vánočních dárků pro partnery a zákazníky platí jedno základní pravidlo. S konečnou cenou vánočního dárku se to nesmí přehánět: Dárek by měl mít vždy rozumnou hodnotu. Není cílem obchodního partnera šokovat tak, aby se cítil být zavázán. To není žádoucí, zdůraznila Lucie Hálová, mluvčí Volksbank CZ.

Ta ostatně přiblížila, jaké dárky si banka pro své partnery a významné zákazníky připravila letos: Obecně lze říci, že se snažíme zasílat především netradiční dárky, které jsou vždy spojeny s logem naší banky. Například letos rozesíláme perníčky s logem Volksbank nebo pálenku, která nese název Volksbankovice, uvedla Hálová. Ta ostatně doporučuje, aby firemní dárky byly ve spojení s grafickou identitou odesílatele. Dárek, který navíc nepodléhá konzumaci, tak může vzájemné vztahy připomínat stále. Čtěte více: Chytrým nákupem kancelářských potřeb můžete ušetřit na dárcích pro obchodní partnery

Martina Čížková ze společnosti Vodafone také připomíná nezapomínat kromě obchodních partnerů také na své zaměstnance. Zároveň přiblížila, jaké dárky jsou u jejich partnerů v největší oblibě: V minulosti se takto osvědčila například sada vlny, pletacích jehlic a návodu, jak si uplést svetr s jelenem, který byl hlavním hrdinou části vánoční kampaně.

Takové dárky se však musejí vymýšlet i vyrábět s velkým předstihem a na konci listopadu už tolik prostoru není. Proto firmy, které se snaží o originalitu, hledají i originální projekty s nevšední nabídkou.

Vedle sebe dárek

Potvrdila to ostatně i loňská poptávka na e-shopu Vedlesebe.cz, který zprostředkovává prodej výrobků z chráněných dílen. V jeho nabídce jsou například batikované výrobky, keramika, tkané zboží i speciální dárkové balíčky a další zcela originální výrobky. Jejich koupí firma navíc přispěje i sociálně prospěšným dílnám, které nabízejí pracovní uplatnění znevýhodněným skupinám osob.

Například jedna malá dílna vytváří plovoucí svíčky ve skořápkách. Jedna firma se nám ozvala, že dělá pro své klienty dárkové balíčky a že potřebují 525 skořápkových svíček, přiblížila loňskou situaci Kristýna Mothejzíková, provozovatelka e-shopu Vedlesebe.cz. Čtěte více: Kristýna odešla z vědy a na mateřské rozjela e-shop s výrobky z chráněných dílen

Pár tipů, jak vybírat vánoční dárky pro obchodní partnery

  • buďte originální a nebojte se experimentu
  • neposílejte každý rok stejné typy vánočních dárků, i když si získají na oblibě
  • snažte se zasílat i takové typy dárků, které nepodléhají spotřebě a které nesou firemní logo
  • pokud dárek neadresujete na konkrétní osobu, zkuste sáhnout po možnosti dárkových certifikátů v kombinaci s firemním dárkem
  • přípravu vánočních dárků nenechávejte na poslední chvíli, odeslat poštou byste je měli nejlépe 2 týdny před Štědrým dnem tak, aby přišly včas do správných rukou
  • i na vánočních dárcích se nebojte ušetřit, využijte například nabídky slevových serverů, kde lze i luxusní zboží zakoupit za příjemnou cenu

Pokud podnikatel chce přece jen sáhnout po klasice a zaslat obchodnímu partnerovi láhev dobrého vína, může využít i nabídky tzv. slevových serverů. Pomocí nich lze na vánočních dárcích ušetřit značné částky. Slevy se zde pohybují v řádu 50 až 90 procent a zájem je obrovský. Potvrzuje to i Klára Dvořáková z slevového serveru KupDnes.cz, který patří do portfolia společnosti Internet Info (vydavatel serveru Podnikatel.cz): Zrovna minulý týden jsme měli v nabídce limitovanou edici exkluzivního vánočního setu moselských vín. Všechny dostupné slevové kupóny byly velmi rychle vyprodány. Vánoční nabídka tohoto typu je pro naše zákazníky velmi zajímavá.

Letošním hitem budou i pro firmy slevové servery

Slevomat poukaz

Slevové servery jsou letos ostatně velkým hitem. Nejen že jejich počet již v současnosti převyšuje poptávku, ale jsou vyhledávaným řešením právě i pro firmy, které hledají originální vánoční dárky. To si uvědomil například i Slevomat.cz, který příští týden přichází s novinkou, dárkovou kartou: Karta Slevomat.cz bude k dispozici od příštího týdne v hodnotách 1000 a 2000 Kč. Jedná se o plastovou kartu velikosti kreditky, která vypadá dobře i pro účel dárku. Je opatřena stíracím políčkem s kódem, po jeho zadání může obdarovaný slevu uplatnit, přiblížila novinku Marie Botíková, mediální zástupce Slevomat.cz.

Kromě slevových serverů jsou i nadále v kurzu také zážitkové servery, jejichž nabídka se často s nabídkou slevových serverů potkává: Mezi zážitky jsou ve výčtu vánočních dárků klasickými evergreeny masáže, komentoval poptávku ze stran firem Jan Hájek ze společnosti Zážitky, s.r.o.

S tím souhlasí i Klára Dvořáková, account manažerka KupDnes.cz: V průběhu prosince budeme mít v nabídce medovou masáž, která je v oblasti vánočních dárků pro obchodní partnery velmi vyhledávaná.

Pokud však podnikatel váhá, zda obchodní partner medovou masáž skutečně ocení, může v případě zážitků rovněž využít nabídky dárkových certifikátů. Ty ostatně Jan Hájek ze společnosti Zážitky, s.r.o. doporučuje jako nejsnadnější a nejvhodnější volbu: Na našich stránkách lze vybrat certifikáty v různých hodnotách. Nejčastěji jsou využívány certifikáty ve výši dvou a pěti tisíc korun, doplnil Hájek.

MM 25 baliček

Možností, kde zakoupit zajímavý vánoční dárek pro obchodní partnery i významné zákazníky, stále přibývá. Jedno je ale jisté. Existují i ty firmy, které se bez rozdávání vánočních dárků obejdou. My vánoční dárky obchodním partnerům nerozesíláme vůbec. Nepořádáme ani žádné vánoční akce. Našimi obchodními partnery jsou pouze naši dodavatelé a s nimi od začátku máme nastaveno, že si pod stromeček žádné dárky vzájemně nenadělujeme, přiblížil situaci v automobilce T.P.C.A. Radek Kňava.

Perexové foto: www.isifa.com
Ilustrační foto: Slevomat.cz a Vedlesebe.cz

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).