České internetové obchody hlásí nárůst vánočních nákupů. Obraty se e-shopům začaly zvedat už od 2. října, tedy o týden dříve než v loňském roce. Na rozdíl od nákupních center se internetové obchody nemusejí starat o vánoční výzdobu s předstihem tak, aby v zákaznících vzbudily potřebu nakupovat vánoční dárky o několik měsíců dříve. Jejich největší bonusem tak zůstává cena a pohodlnost nakupujících. Ti by však měli být velmi obezřetní, letos poroste taky počet útoků internetových podvodníků. Některé už odstartovaly.
Vánoční nákupy už začátkem října
Předsevzetí pro letošní rok vzali někteří zákazníci za své. Zřejmě ze zkušenosti z minulých let se poučili a nakupují vánoční dárky pro své blízké ve velkém předstihu. Dokládají to údaje největších internetových obchodů. Zatímco loni se začaly obraty e-shopů postupně zvedat v týdnu od 10. října, letos to bylo již o týden dříve. Vyplývá to ze statistik internetové nákupní galerie Mall.cz. Potvrzují to ostatně i čísla internetového obchodu Kasa.cz, podle kterého začala v říjnu nakupovat dárky čtvrtina zákazníků.
Dynamika nárůstu vánočních nákupů je však v listopadu. Právě teď je počet nákupů v internetových obchodech až o 300 % vyšší než ve srovnání s měsícem září. „Více než polovina Čechů (52 % dotázaných) nakupuje dárky na Vánoce v listopadu,“ potvrdila serveru Podnikatel.cz Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.
Vše ale i přesto vrcholí v druhém prosincovém týdnu. Zde je skok oproti září až šestinásobný. „Právě v tomto týdnu se rozhoduje o připravenosti logistiky obchodu. Do Vánoc už zbývá relativně krátký čas, takže zákazníci jsou velmi citliví na každé zpoždění v dodávce, současně už zaměstnanci e-shopu mají za sebou náročné několikatýdenní období,“ popsal pracovní vytížení Marek Liška, generální ředitel Mall.cz. Čtěte více: Většina lidí nakoupí vánoční dárky v listopadu. Už se v e-shopu připravujte
Rozdíly obratů v jednotlivých měsících
- září: výchozí stav, relativní klid
- říjen: oproti září nárůst objednávek o desítky procent
- listopad: oproti září nárůst o bezmála 300 %
- prosinec: špička v druhém týdnu, nárůst o 600 % oproti září, poté pokles
- leden: druhá vlna nákupů, konají se výprodeje
Protože také letos spousta zákazníků nechá vánoční nákupy na poslední chvíli, e-shopy se musejí předzásobit dopředu vybraným zbožím, které letos bude hitem. A právě v tom je kámen úrazu, nedokážou přesně odhadnout, co se letos bude prodávat nejvíce. Očekává se však, že v kurzu budou chytré telefony a tablety, protože o toto zboží je zvýšený zájem i v průběhu celého roku.
„Nebude však chybět ani nákup malých domácích spotřebičů. Lidé si k Vánocům dopřejí například mikrovlnou troubu, kuchyňského robota a další praktické věci pro každodenní využití,“ komentoval již dříve pro server Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte také: Jan Vetyška: Český zákazník je náročný, e-shopy si vychoval do nadstandardních služeb
Vánoční podvody na internetu porostou
Internet tak čeká před koncem roku záplava výhodných nabídek, které „nelze odmítnout“. Na síti tak budou tučné žně. Jenže to je příležitost i pro různé podvodníky, kteří si budou chtít přivydělat. Zneužijí důvěřivosti uživatelů a podstrčí i falešné nabídky.
Jak upozorňuje společnost McAfee, letos lze očekávat například podvody se slevovými kupóny, které jsou v Česku na špici oblíbenosti, podvodné aplikace pro smartphony, podvodné soutěže či podvržené vánoční dárky zaslané e-mailem. Nebude chybět ani phishing.
A ten už se začíná objevovat. V tomto týdnu obdrželi mnozí uživatelé e-mail tváří se jako zpráva z internetového bankovnictví ING. E-mail chytře vyzývá k aktivaci nových služeb pomocí uvedeného odkazu. Po kliknutí na něj, se však uživatel dostal na portál napadané firmy.
Ten rovněž jako portál ING vypadal a snažil se z klientů vytáhnout přístupové údaje. Rybaření bylo ale v tomto případě trochu podezřelé, automatický překlad textu nebyl úplně až tak dokonalý.
Přesto McAfee upozorňuje, že podobných útoků bude letos přibývat a budou propracovanější. Podle údajů National Retail Federation plánuje v USA nakupovat vánoční dárky on-line až 47 % spotřebitelů. 71 % vlastníků tabletů a 57 % vlastníků smartphonů chce k tomu používat i tato zařízení. Až 63 % nakupujících pátrá na internetu po slevových kuponech či dalších nabídkách umožňujících výhodnější nákupy. 17 % z těchto lidí používá v USA k této činnosti svůj smartphone a 22 % svůj tablet. Toto jsou však čísla platná pro americký trh, jenže v Česku se dá očekávat podobný scénář.
Z toho důvodu odborníci na počítačovou kriminalitu upozorňují na přibývající množství podvržených aplikací do chytrých telefonů a tabletů, které mají většinou vánoční tématiku. Obsahují však škodlivý kód, který může například bez vědomí uživatele odesílat SMS zprávy na speciálně zpoplatněná čísla nebo sbírají citlivé informace z mobilního telefonu.
Pozor na slevy a soutěže na sociálních sítích
Čeští uživatelé by si pak měli dát velký pozor na podvody se slevovými kupóny. Nakupovat je na portálech, které nemají delší historii a vznikly těsně před vánočním obdobím, je velký risk. Dokazuje to případ z loňského roku. Čtěte také: Co chystají slevové servery na Vánoce? Nakoukli jsme pod pokličku
Slevový portál i-slevy.cz měl ve své vánoční nabídce například elektrické autíčko, které umí jezdit po stěnách, či svítící květináče. Majitele serveru Luboše Juračku, který si prodejem autíček přišel na 300 tisíc korun, stíhala policie. Čtěte také: Policie kontaktovala další poškozené v kauze i-slevy.cz
U Čechů jsou v oblibě také sociální sítě. A ani ty letos nebudou ušetřeny podvodů. Podvodné soutěže či „promo-akce“ lze očekávat na sociální síti Facebook. Uživatelé budou možností výhry nalákáni k tomu, aby prozradili řadu osobních údajů. Nebezpečné budou i různé vánoční aplikace, které uživatel propojí se svým účtem a umožní tak automaticky přístup ke svým datům. „Fanoušci sociálních sítí by si měli proto dávat pozor na ‚příliš výhodné‘ nabídky typu letenek zdarma. Neměli by prozrazovat při vyplňování dotazníků žádné důvěrné osobní informace,“ doporučuje Alžběta Hanibalová, mluvčí společnosti McAfee. Čtěte také: 5 tragických omylů při spolupráci se slevovými servery
Foto: www.isifa.com