Celkem Češi v předvánočním období utratí v internetových obchodech 50 miliard a v týdnu od 9. do 15. prosince by měl nastat absolutní vrchol. Obraty se v tomto období budou blížit až šesti miliardám korun.
Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky mají před sebou e-shopy ten nejnáročnější, ale také nejúspěšnější týden. Předpovídá také, že obraty by mohly přesáhnout miliardu korun hned v několika dnech. Štědrý den letos připadá na úterý a tím pádem mají nakupující relativně větší prostor pro objednávky dárků po vyplacení listopadových mezd. I tak by však měli své objednávky odeslat nejpozději do 18. prosince, pokud budou volit externí dopravce.
Lidé chtějí nakupovat dříve
Chování spotřebitelů je při vánočních nákupech v rozporu s jejich vlastními očekáváními. Podle našeho aktuálního výzkumu více než polovina kupujících chtěla objednat většinu vánočních balíčků ještě v listopadu, tvrdá čísla se ale s těmito plány rozchází. Nejvíce se totiž na internetu utratí právě v nadcházejících dnech,
dodává Jan Vetyška.
E-shopům se však dařilo i v posledním listopadovém týdnu, kde prodeje podpořily marketingové akce spojené s Black Friday. Ještě před spuštěním akčních slev uvedlo 70 % respondentů našeho výzkumu, že se při vánočních nákupech chystají speciálních nabídek využít. 6 % z nich dokonce uvedlo, že za zvýhodněné ceny nakoupí většinu dárků,
doplňuje Jan Vetyška. V týdnu od 25. listopadu tak Češi utratili na internetu přes 5 miliard korun.
O Black Friday jsme psali zde: Black Friday po česku? Nákupy hlavně online a klidně i v pracovní době