Vánoční trhy – přežitek nebo obchodní příležitost?

20. 12. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Stánky naplněné až po strop zbožím s vánoční tématikou, které už od prvního adventního víkendu stojí v centru mnoha měst, lákají každým rokem více zákazníků i obchodníků. Ti první tam přicházejí především nasát sváteční atmosféru, a ti druzí si zase nemohou nechat ujít tak jedinečnou formu prezentace svých výrobků a zisky.

Trhy spojené s určitým svátkem se konají v centrech českých měst přes celý rok. Ale vánoční trhy patří vždy k těm nejnavštěvova­nějším. Za hlavní důvod není považován nákup drobných a mnohdy originálních dárků, ale především pravá vánoční atmosféra, která na nich panuje. Staroměstským i Václavským náměstím proudí denně desetitisíce lidí, Čechů i turistů ze zahraničí. Na trhy se jde podívat každý. Například při letošním rozsvícení vánočního smrku na Staroměstském náměstí přišlo rekordních asi 15 tisíc lidí, a to byl jen jediný večer, jediná hodina, nastiňuje situaci v hlavním městě Hana Jurášková, tisková mluvčí Vánočních trhů v Praze.

Vystavovatelům se tak určitě vyplatí být jedním z prodávajících. Problém ale může nastat v tom, že ne každý se svým zbožím plní kritéria, která pořadatel stanovuje. Musíme dodržovat podmínky, které máme dané smlouvou s Magistrátem Hlavního města Prahy. Striktně vánoční zboží. Toto dodržujeme a má to samozřejmě i pozitivní ohlas mezi návštěvníky trhů, kteří na našem trhu ani nehledají zboží jako jsou třeba vojenské čepice či domácí spotřebiče. To patří jinam. O tom to opravdu na Staroměstském a Václavském náměstí není, uvádí na pravou míru Jurášková.

Být na trhu a být viděn

Jak uvádí Monika Hrubalová, Commercial Direktor společnosti M.I.P. Group, a.s., trhy znamenají efektní způsob prezentace pro ty, kteří mají zajímavé produkty k této formě prodeje. Myslím tím ručně zpracované výrobky, umělecké předměty menší hodnoty, výrobky ekologické, zpracované podle starých receptů a procedur, výrobky pro období charakteristické – tak například na Vánoce růžné typy svíček, cukrářských výrobků, lidových a folklórních produktů a uměleckých předmětů, zajímavých a neotřelých dárků v nižších cenových relacích, doplňuje.

Odlišný pohled na věc zastává Martin Kolář, jednatel brněnské společnosti Ardona, s.r.o.. Je jen málo těch, kteří mohou považovat vánoční trhy u nás na náměstí Svobody jen jako prezentaci. Většinou jde o tvrdý business a vše co tam je, je k prodeji. Něco jiného je to zřejmě na BVV, kde je teplo a nájem je tam výrazně nižší než u nás, ale jinak je to docela drahá a méně efektivní forma prezentace. Něco jiného je to pro firmy, které prodávají třeba masážní křesla, nebo podobné, na jednotku kusu drahé zboží, které by se přes teleshopping neprodalo, protože je potřeba to osahat, ale to je opět jen forma přímého prodeje spojená s prezentací, dodává.

Jaké podmínky musí ale splnit podnikatel, aby mohl prodávat na vánočním trhu? Především musí dodržet podmínky prodeje zboží, to musí být čistě s vánoční tématikou. Tedy například svíčky, adventní věnce, ozdoby na stromek apod. Zájem ze strany prodejců je rok od roku větší, takže máme výhodu, že si můžeme vybírat ty kvalitnější. Samozřejmě musí zaplatit také pronájem za stánek, podrobně vysvětluje Jurášková. Vzhledem k tomu, že je to v centru Prahy na nejlukrativnějších místech, je cena prodejního místa cca od 1500 do 3000 korun za den.

Vystavovaný výrobek ale sám o sobě nemůže prodejci zaručit automaticky zisk, i když má stánek na místě, kde denně proudí tisíce lidí. Podle Moniky Hrubalové se musí prodejce ještě držet rad, jak upoutat pozornost zákazníků. Jestli se bavíme o trzích, kde je většinou jasně stanoven stánek – prodejní místo, tak samozřejmě aranžováním svých výrobků, kvalitou a zajímavostí svých produktů a nabízeného zboží. V neposlední řadě příjemným vystupováním prodejního personálu, ochoty a umění prodávat.

Na vánočních trzích přesto „nestačí“ pouze získat prodejní místo a platit odpovídající poplatek. Prodejci musí počítat s možnými kontrolami zboží především z hlediska kvality. Kontroly zboží provádíme pravidelně a nejen to. Prodejci musí také dodržovat různé bezpečnostní podmínky, také vzhledem k tomu, že prodávají v dřevěných domcích. V zásadě každý den zástupce organizátorů prochází trhy, zda je všechno v pořádku, vysvětluje průběh vánočních trhů Jurášková.

Vánoční trhy = budoucnost nebo přežitek?

Vánoční trhy tvoří zajímavý a odlišný prvek od všech nákupních center a obchodních domů. Prodávají se na nich předměty, které jsou atypické, většinou vlastnoručně vyrobené a dávají tak kupujícímu pocit originality a nevšednosti. To, co se prodává na vánočních trzích, většinou nekoupíte v obchoďáku. Sám nakupuji dárky na vánočních trzích a jsem z toho vždy nadšený. Je tam spousta zajímavých věcí, které se prostě v obchodních domech neprodávají a zřejmě ani nikdy nebudou. Už jen třeba ručně dělaná keramika se opravdu asi může uživit jen před vánoci a u spousty jiného zboží (třeba svíčky, ozdoby na stromeček, korálky, trdelník, frgály), to vše prostě patří do zimy na trhy, uvádí příklady z brněnského vánočního trhu Kolář. Lidé jsou už přecpaní obchodních center a hledají také něco jiného než jen dril reklam obchodních středisek. Vždyť je to všude stejné, mramorová podlaha, prosklené výlohy a pořád to samé, dodává.Jak uvádí Jurášková, v případě vánočních trhů na Staroměstském náměstí je zájem stále stejný, spíš se ještě zvětšuje. Možná částečně pozorujeme odklon od nakupování dárků na trhu, o to větší je ale zájem dát si svařené víno, klobásu nebo staročeské trdlo, poslechnout si koledy a užít si atmosféru.

Vzhledem k tomu, že adventní trhy nepokrývají obecnou poptávku, nemusí nutně uspokojit potřeby všech nakupujících a mohou se stát jen zpestřením předvánočních dní. S tím, že by mohla být tato forma nabízení zboží a služeb určitým přežitkem, Hrubalová nesouhlasí. Vždy se najde skupina lidí, kteří tento charakter prodeje vnímají pozitivně. Vždyť kolikrát je návštěva vánočních trhů turistickým tahákem. Je zde ale podmínka a invence pořadatele vánočních trhů. Měla by zde být uchována určitá tradice, tajemnost, příjemná atmosféra, adekvátní výběr prodejců, případně jiné nekomerční akce, jakými můžou být ukázky lidových zvyků, řemesel – tedy doprovodné nekomerční předvádění a program.

Myslím že tady závisí trošku na podpoře médií, která by měla takovéto akce vždy s předstihem lidem přibližovat a lákat na ně. Sestupný trend bych ale určitě neočekával za předpokladu, že se nebudou trhy z centrálních částí měst vytlačovat z důvodu politické vůle. To prostě k centru města patří a naši sousedé v Evropě to vědí a mají překrásné trhy se spoustou návštěvníků, dodává Kolář.

Kde raději nakupujete vánoční dárky?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).