V těchto dnech se mezi zaměstnanci často mluví o vánočních prémiích nebo 13. platech. Dostanou je, nebo ne? Motivování zaměstnanců prostřednictvím těchto finančních bonusů je poměrně často využívané, na prémie láká celá třetina zaměstnavatelů. Před pěti lety to přitom byla jen pětina. Je ale potřeba s vyplácením bonusů umět nakládat. Pokud vnitřní fungování vaší firmy v průběhu roku zadrhává, patrně vám ho nezlepší ani vyplacení vánočních prémií. A buďte také opatrní s názvoslovím. Vánoční prémie jako takové nemají dlouhodobý motivační efekt a vaši zaměstnanci by mohli mít pocit, že je dostávají bez ohledu na jejich výkon.
Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou hrozby firemních vánočních večírků? Vybrali jsme 5 zaručených
Odměna nesmí být vyplácena automaticky
Nějakou tou korunou navíc nikdo nepohrdne. Pokud firma roste a je finančně stabilizovaná, určitě by prémie před koncem roku podle zaměstnanců vyplácet měla. Ukázal to průzkum agentury Grafton Recruitment, v němž lidé potvrdili, že největší motivací k lepšímu výkonu jsou pro ně jednoznačně peníze. Velmi ale záleží na tom, jak má firma nastaven celý systém odměňování. Typické vánoční odměny vzbuzují dojem, že je člověk získá automaticky nehledě na to, co odpracuje. Část zaměstnavatelů proto svým lidem v případě dobrých výsledků vyplácí bonusy pravidelně, například čtvrtletně. Zaměstnavatelé by ovšem v pozorném přístupu k zaměstnancům měli být uvážliví a jak v případě prémií, tak i dárků pro zaměstnance je vždy dobré zvážit míru. Zcela výjimečně poskytnuté velmi vysoké prémie mohou do budoucna vzbudit výrazná očekávání, a pokud se v dalším roce nezopakují, může to vést k jistému rozčarování. Jakékoli racionální argumenty přitom obvykle mívají jen malý efekt, pocity se jimi tolik ovlivnit nedají,
varuje Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, provozovatele serverů Jobs.cz a Práce.cz, a Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment doplňuje: Kvartální či pololetní prémie rozhodně motivují více. Na Vánoce pak zaměstnance stačí odměnit drobným dárkem s vánoční tématikou, například vánočkou, adventním věncem a podobně.
Názory odborníků se ale liší a mají pro to svá opodstatnění. Finanční pozornost je nejen motivačním prvkem, ale i jakousi zárukou jistoty. Firma, které se nedaří, nebude prémie vyplácet. Proto můžete svým zaměstnancům dát najevo, že se vám daří a jste stabilní,
říká Viktória Fuhrmannová, marketingová manažerka pracovní agentury Trenkwalder. Odkazuje na to, že lidé by na vyplácení prémií neměli být zvyklí a přijímat je automaticky. Není tedy potřeba se do vyplácení odměn ke konci roku nijak nutit. Pokud k nim zaměstnavatel nepřistoupí, obvykle to ani příliš nevadí. Pak je ale na místě uspořádat alespoň pěkný vánoční večírek, koupit zaměstnancům nějakou pozornost nebo investovat do jejich rozvoje. Plošné nepodmíněné vánoční odměny nebo 13. platy stejně nedávají smysl. Pokud jsou vypláceny každý rok, lidé si na ně zvyknou a neplní svoji úlohu. Pokud se firmě opravdu daří, měla by zvyšovat odměny založené na individuálním výkonu každého zaměstnance nebo týmu,
potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru personální agentury ManpowerGroup. Upozorňuje na to, že celá věc zní triviálně, ale zajistit systém pravidelného a individuálního hodnocení výkonu ve firmě je jeden z nejtěžších úkolů ve vedení zaměstnanců. Vyžaduje to veliké úsilí od top managementu po liniový management. Vánoční nebo roční prémie potěší, ale v případě čistě jednorázových, výjimečných a k tomu nepřiměřeně vysokých odměn to může vést i k potížím v budoucnu. Jde o konzistenci přístupu a přiměřenost.
Psali jsme: Firmy letos více rozdávají prémie. Finanční dárek dostane pětina lidí
Prémií v první řadě odměňujte, ne zavazujte
Podnikatel si musí nejprve říci, jak on sám odměny vnímá. Je vyplácená odměna poděkováním za uplynulý rok nebo spíš motivací do toho dalšího? V podstatě jde o kombinaci obojího, ale především o výsledný efekt. Zaměstnavatelé většinou vyplácejí prémie v návaznosti na míru hospodářského úspěchu za uplynulé období, coby odměnu za dobře odvedenou práci. Ve vztahu k zaměstnavateli se ale vyplacení prémií projeví především do budoucna. Doporučuje se tedy vnímat finanční bonusy vyplácené na konci roku jako poděkování za uplynulé období. Rozhodně by se nemělo pohlížet na vánoční odměny jako na příslib do budoucna. Odměna za výkon je společně s pravidelným ústním hodnocením od nadřízeného informací o tom, jestli dělám práci dobře a že dělám to, co je ode mě očekáváno. Je potřeba zdůraznit, že pravidelné hodnocení je nejdůležitější součástí zpětné vazby a ani bohatá finanční odměna nenahradí obyčejné lidské uznání. Naopak to někdy fungovat může, ale ideální je samozřejmě oba instrumenty zpětné vazby aplikovat zároveň,
říká Jiří Halbrštát.
Zájem vedení o podřízené vede mimo jiné k lepším vztahům i celkové atmosféře ve firmě. A právě vztahy a atmosféra jsou jedním z nejdůležitějších faktorů pro udržení dobrých zaměstnanců. Zhoršené vztahy ve firmě nebo v týmu bývají nejčastější příčinou odchodu k jinému zaměstnavateli. Pokud se firma během roku nechová ke svým lidem dobře nebo o ně nejeví dostatečný zájem, příliš to jedněmi vánočními prémiemi nespraví, i když to může být dobrý začátek pro změnu přístupu. Zájem i péče o zaměstnance nesou nejvíce ovoce, pokud jsou autentické a konzistentní po celou dobu,
dodává Tomáš Ervín Dombrovský.
V případě, že firma prémie vyplácí, měla by je dát i zaměstnancům, kteří u ní budou končit. Jak už bylo řečeno, jde totiž o odměnu za loajalitu nebo podíl na skvělých výsledcích firmy za poslední rok, nejen o motivaci do toho dalšího. Nevyplacení vánočních prémií těm, kteří odcházejí, dává signál, že ačkoliv zaměstnanec celý rok usilovně pracoval, zaměstnavatel mu poděkovat nechce. Jiný případ by ovšem byl, pokud by takový zaměstnanec neodcházel z firmy z vlastní vůle, ale z důvodu nespokojenosti zaměstnavatele s jeho pracovním výkonem. Tam by vánoční prémie na místě patrně nebyly,
komentuje Jitka Součková.
Nevyplacení odměny za odevzdaný výkon má devastující důsledky na motivaci ostatních kolegů a tento způsob šetření se opravdu nevyplácí. Podobně to funguje v krizové situaci při nutnosti propouštění. To, že se postaráme férově a nadstandardně o odcházející zaměstnance, dáváme důležitý signál zaměstnancům, kteří zůstávají. Každá firma by také měla dbát na svou pověst. Je proto důležité udržovat dobré vztahy i s bývalými zaměstnanci, kteří o firmě šíří reference,
říká Viktória Fuhrmannová.