Přestože se o DPH letos hodně mluvilo především v souvislosti se zvyšováním sazeb, nastaly i další, neméně významné, změny. Některé novinky navíc ještě nevstoupily v platnost a podnikatele teprve čekají. Čtěte, co všechno v oblasti DPH od roku 2013 platí a co nového je v nejbližší době čeká.
Řada věcí už půl roku platí
V důsledku daňového balíčku se od ledna 2013 zvýšila základní sazba DPH na 21 % a snížená na 15 %. Ve stejném termínu ale nabyla účinnosti další novela zákona o DPH, která s sebou přinesla řadu dalších novinek. Ne všechny změny navíc už platí, některé mají totiž odloženou účinnost. Jednu z novinek, které už platí od ledna, tvoří nová pravidla fakturace, kdy došlo k zrovnoprávnění daňových dokladů v listinné a elektronické podobě. Zatímco dříve zákon požadoval u elektronického dokladu elektronický podpis, uznávanou elektronickou značku či zaručení věrohodnosti původu a neporušitelnost obsahu elektronickou výměnou informací (EDI), nově stačí pouze zajistit věrohodnost původu, čitelnost a neporušitelnost obsahu daňového dokladu od jeho vystavení po celou dobu jeho archivace.
Čtěte více: Jak na daňové doklady po novele zákona o DPH?
Od ledna se dále prodloužila lhůta, po jejímž uplynutí budou převody nemovitostí osvobozeny od DPH, a to ze tří na pět let. Po uplynutí této lhůty si plátci mohou vybrat, zda osvobození využijí či nikoliv. Novinkou je též zkrácení základního zdaňovacího období na jeden měsíc. Čtvrtletní zdaňovací období mohou mít pouze podnikatelé, jejichž obrat nepřekročí 10 000 000 Kč. Podnikatelé též mohou požádat správce daně o závazné posouzení, zda se na dodávku šrotu a odpadu vztahuje režim lokálního reverse-charge. Příjemnou změnou se stalo zavedení tzv. identifikovaných osob. Čeští podnikatelé, kteří poskytují služby zahraničnímu podnikateli s místem plnění v jiném členském státě, se už automaticky nestávají plátci DPH, nýbrž právě identifikovanými osobami.
U tuzemských plnění tak osoby povinné k dani se sídlem v Česku, které se staly identifikovanou osobou, nemusí u tuzemských plnění uplatňovat DPH. Na druhou stranu ale nemají tito podnikatelé nárok na odpočet daně na vstupu u přijatých zdanitelných plnění. Identifikované osoby rovněž musí v některých případech splnit povinnosti, které se s přijetím nebo poskytnutím přeshraniční služby z/do jiného členského státu pojí. Konkrétně se jedná o povinnost přiznat DPH při přijetí služby od osoby neusazené v tuzemsku a povinnost předložit souhrnné hlášení při poskytnutí služby podle § 9 odst. 1 zákona o DPH osobě registrované k dani v jiném členském státě, s místem plnění v jiném členském státě, je-li daň povinen přiznat příjemce služby. I nadále zůstává pro podnikatele možnost se k DPH dobrovolně registrovat.
Čtěte také: Vyplatí se dobrovolná registrace k DPH? Poradíme vám, kdy ano a kdy ne
Až 300 tisíc dotazů denně na nespolehlivé plátce
Od Nového roku sice platí i další novinka, ručení podnikatelů za nespolehlivé plátce, reálně má však význam až od poloviny května. Právě tehdy se totiž v registru plátců objevil první nespolehlivý plátce. Od té doby musí již podnikatelé, kteří nechtějí ručit za daň neodvedenou nespolehlivým plátcem, kontrolovat, zda s nespolehlivými plátci neobchodují. Proti institutu nespolehlivého plátce protestují už od jeho zavedení podnikatelé, kterým neúměrně zvyšuje administrativu. Že nejde o drobnost potvrzují i statistiky, které serveru Podnikatel.cz poskytlo Generální finanční ředitelství ČR. V pracovní dny eviduje Finanční správa ČR 250 až 300 tisíc dotazů na nespolehlivé plátce denně. Dotaz může obsahovat od 1 do 100 subjektů,
upřesnila navíc serveru Podnikatel.cz Petra Homolová, mluvčí Generálního finančního ředitelství ČR.
Pro podnikatele ale svítá naděje, že se institut nespolehlivých plátců změní. Plánuje se například nastavení limitu, od kterého by podnikatelé museli své obchodní partnery teprve prověřovat. Nejčastěji se hovořilo o tom, že by ručení za DPH mohlo platit jen pro faktury, které firma vystaví nad 700 tisíc korun.
Čtěte více: Čtěte o připravovaných změnách zákona o DPH
Další nepříjemnou byrokratickou novinkou, kterou ještě podnikatelé nemusí řešit, je zavedení ručení za neodvedenou daň, pokud budou obchodovat s partnery, kteří používají jiné účty než zveřejněné na stránkách správce daně. Původně mělo toto opatření platit od začátku dubna, Finanční správa ČR však zveřejnila, že nebude vyzývat k úhradě nedoplatku ručitele, u kterého ručení vznikne do 30. září letošního roku. Také u povinnosti hlídat účty svých obchodních partnerů se ale plánuje změna a nastavení limitu na 700 tisíc korun.
Čtěte také: Kontrolovat účty kvůli ručení za DPH ještě nemusíte, máte čas do 30. září
Brzy se chystají další změny
Od roku 2014 pak zákonodárci schválili další změnu. Jde o povinnost podávat daňové přiznání k DPH pouze elektronicky. Výjimku budou mít fyzické osoby s obratem do šesti milionů korun. V neposlední řadě by podnikatele už brzy mohla potěšit ještě jedna novinka. Hovoří se o zavedení opatření, díky kterému by podnikatelé nemuseli platit DPH do té doby, než sami dostanou zaplaceno za svou práci. Podnikatel by tak odváděl DPH až po obdržení platby za své zdanitelné plnění. Příslušná novela se však teprve připravuje.