Spory mezi operátory a jejich zákazníky běžně neřeší soudy, ale Český telekomunikační úřad. Řízení je levnější než soudní spor a zákon stanovuje lhůty, ve kterých má úřad rozhodnout. To by ale měla změnit novela, kterou bude nejprve projednávat vláda. Pokud návrh projde, výrazně se prodraží spory s operátory a navíc prakticky padne možnost podat odvolání. Zvýšení poplatků za správní řízení, zrušení lhůt pro vydání rozhodnutí a nemožnost odvolat se, to jsou tři zásadní body předkládaného návrhu. Bude-li návrh přijat, odpadnou největší výhody řešení sporů prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu.
Spory o peněžitá plnění operátoři nejčastěji využívají k vymáhání nezaplacených faktur. Správní poplatek dnes dělá 4 % z vymáhané částky, nejméně pak 200 korun. Návrh novely ovšem stanovuje minimální výši poplatku na 1000 korun. Toto zvýšení poplatků nepřiměřeně navýší drobné dluhy. S náklady právního zastoupení operátora a náklady na vymožení by se mohla nezaplacená dvousetkorunová faktura vyšplhat na tisíce,
varuje Miloš Borovička, právní poradce spotřebitelského sdružení dTest. Zdražit má i námitkové řízení, kterým se zákazník může domáhat přezkoumání reklamace vyúčtování. Z dosavadních 100 korun by se poplatek zvýšil na 200 korun.
Nesouhlasí-li dnes zákazník s rozhodnutím Českého telekomunikačního úřadu, může podat opravný prostředek, takzvaný rozklad. I to má ale návrh novely změnit. Rozklad, pro laika vlastně forma odvolání, by měl být přípustný až od vymáhané částky 10 000 korun. Většina spotřebitelů by tak ztratila možnost opravného prostředku,
uvádí Miloš Borovička.
Nové Zakony.podnikatel.cz
Všechny právní normy od roku 1993, pravidelně aktualizované, ve všech dostupných znění. Porovnejte předchozí znění s aktuálním, zkoumejte budoucí znění. Hledejte v textu zákona konkrétní a vyznačené změny.
Uložte si do záložek: zakony.podnikatel.cz
Návrh novely zákona nepřináší mnoho dobrého ani zákazníkům, ani obchodníkům. Český telekomunikační úřad nezvládá vyřizovat spory v zákonných lhůtách, a tak se navrhuje lhůty prostě zrušit. Pozitivně jde hodnotit jen jednu navrhovanou změnu. A tou je, že operátoři by mohli požadovat náhradu nákladů řízení jen v případě, že zákazníky před zahájením sporu upomenou. Toto opatření by pomohlo předcházet narůstání dluhu o úroky a další sankce.