První slevové servery se v České republice objevily koncem roku 2009. Slevová horečka se naplno rozpoutala na jaře roku následujícího. Průkopníky se staly Slevomat.cz a Vykupto.cz. Po obrovském boomu se ale objevily potíže. Ne všechny nabízené služby byly kvalitní a ti, kteří si mysleli, že podnikání se slevami z nich téměř bez námahy udělá boháče, také vystřízlivěli. Český trh měl ve své době vůbec nejvíce slevových serverů v přepočtu na obyvatelstvo. Dnes už se ale situace začíná přibližovat světovým standardům. V jiných zemích se slevové servery počítají pouze v desítkách.
Vývoj trhu se slevami
Uvádí se, že v době největšího rozmachu, tedy v druhé polovině roku 2011, mohlo být na českém trhu více než 300 slevových serverů. V tom jsou zahrnuty i takzvané agregátory, tedy weby, které všechny slevové servery sdružují a prezentují jejich nabídky. Přesný údaj není možné zjistit, protože žádná oficiální metodika jejich sčítání neexistuje. Poměrně jasnou představu o vývoji trhu ale poskytují čísla agregátoru Skrz.cz. Ten do svých statistik zahrnuje pouze ty servery, které v daném měsíci měly alespoň jednu unikátní nabídku. Existují totiž portály, které donekonečna inzerují ty samé produkty.
V současné době tedy funguje zhruba 65 serverů. Na první pohled je jasné, že poskytovatelů slev velmi rychle ubývá. Nejčastější příčinou krachu jsou problémy s cash flow. Menší firmy se snaží získat zákazníky nižšími cenami, což ale není dlouhodobě udržitelné. Navíc nejsou schopny získat dostatečné množství nabídek, konkurovat lídrům trhu v oblasti propagace a často pokulhávají i v oblasti nabízeného servisu a celkového přístupu ke klientům. Ne všechny slevové servery ale v minulosti zkrachovaly. Většina ukončila svou činnost a dostála všem svým závazkům. Ze začátku se mnoho podnikatelů domnívalo, že slevové servery jsou cestou k rychlým ziskům. Později ale zjistili, že tento byznys je hodně těžký a konkurenční boj silný. Proto po nějaké době odvětví opustili,
vysvětluje Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.
Trh se bude vyvíjet i v tomto roce. Podle odhadů skončí do léta minimálně dalších pět slevových portálů. Provozovatelé serverů se shodují, že tuzemský trh nabízí prostor maximálně pro deset velkých hráčů, kteří budou ovládat většinu, tedy asi 80 % trhu. O zbytek se podělí malé společnosti. Agregátor Skrz.cz počítá s přibližně 40 aktivními servery.
Další úpadky se na pověsti slevových serverů nejprve projeví negativně. V konečném důsledku ho ale důležití hráči vítají. V dlouhodobém horizontu to trhu prospěje, protože zůstanou pouze kvalitní poskytovatelé slev,
říká Tomáš Bártla, spoluzakladatel portálu Vykupto.cz.
Základní pravidla úspěchu slevového severu
- Kvalitní a pravidelně obnovovaná nabídka
- Rychlá a kvalitní komunikace se zákazníky a poskytovateli slev
- Budování důvěry a zázemí
- Kontrola obchodních partnerů a přehled o problémových subjektech
- Efektivně fungující marketing
- Finanční zázemí společnosti
Dobré je, aby byl slevový server také pojištěn. I když je server velký a má zdravé cash flow, jedna nekvalitní nabídka mu může přivodit velké problémy,
radí Martin Bareš z Bloklist.cz, který pravidelně zveřejňuje černý seznam partnerů slevových serverů.
Slevové servery jako marketingový nástroj
Obchodníkům mohou slevové servery pomoci v propagaci firmy a nabízí i dobře měřitelný dopad kampaně. Ten se přímo odráží na počtu prodaných voucherů. Velmi dobrý je také virální efekt slevových portálů. Firmám inzerujícím na těchto serverech se nejen během kampaně zvyšuje návštěvnost webových stránek. O poskytovatelích slev se dozví i lidé, kteří v daný moment nabízený produkt vůbec nehledají. Slevové servery je proto nutné vnímat nejen jako příležitost pro jednorázové navýšení prodeje, ale také jako dobrý nástroj pro reklamu. Samozřejmě platí, že zákazníci musí být spokojeni. Pouze spokojený zákazník přijde znovu i bez voucheru, protože ho zaujme samotný obchodník. Jediná negativní zkušenost může firmu na online diskuzích velmi vážně poškodit.
Kvalitní a zveřejnitelná je pouze pětina nabídek
Nejvíce pověsti slevových serverů škodí sami jejich provozovatelé. Velké množství z nich porušuje smluvní podmínky. Některé firmy zboží nedodají vůbec nebo s velkým zpožděním. Další uměle navyšují ceny, aby pak mohli pod jiným jménem stejný produkt prodávat se slevou. A objevuje se množství dalších nekalých praktik.
Problémy jsou také s poskytovateli slev. Největší zavedené servery proto všechny potencionální i současné obchodní partnery prověřují a jak vyplývá ze statistik, nakonec zveřejňují pouze pětinu všech nabídek, které projdou sítem kontrol. Snažíme se přinášet kvalitní nabídky od prověřených dodavatelů. Pokud i tak dojde k problému, má zákazník možnost využít zákaznického servisu, v případě nespokojenosti neprodleně vracíme peníze. Pojištění je proto v tomto případě bezpředmětný nástroj, za který si zákazník navíc musí připlatit,
říká Tomáš Bártla z Vykupto.cz.
To vše odrazuje zákazníky. Riziko jejich odlivu si uvědomují zvlášť silné servery a případným problémům se snaží předcházet. Snaží se budovat stabilní společnosti, kterými turbulence trhu nijak výrazně neotřesou. Velmi si v tomto ohledu pochvalujeme zavedení kamenných zákaznických center, partnerských platebních a výdejních míst. Sami věci testujeme, a tak nemáme velké problémy s reklamacemi. Silné finanční zázemí, pojištění, ale i vracení peněz zákazníkům, to všechno patří mezi nástroje, které nám umožňují pružně reagovat a chovat se zodpovědně,
říká k dané problematice za server Zapakatel.cz Ondřej Duffek.
Asociace portálů hromadného nakupování pak provozovatele slevových portálů a podnikatele nabízejících na nich své služby vyzývá, aby se na nekalé obchodní praktiky svých konkurentů navzájem upozorňovali. Více si o tom přečtěte zde: Slevové portály budou odhalovat nepoctivé prodejce
Obracíme se zejména na podnikatele, kteří se ze strany slevových portálů setkali s tím, že jim nebyla doručena platba nebo narazili na problémy, které jim komplikují podnikání,
říká za Asociaci portálů hromadného nakupování David Antić. Zveřejňování seznamů nepoctivých portálů a jejich praktik je podle něj jedinou účinnou zbraní.
Zákazníci pak mohou sledovat volně dostupné databáze nepoctivých obchodníků. Najít se dají na internetu nebo na facebooku. Všechny tyto systémy ale fungují na dobrovolném principu a je jen na majitelých firem, zda se do nich zapojí. Zavedená je například databáze Bloklist.cz. Jednotlivé servery si zde vyměňují informace o problémovém subjektu a ostatní je díky tomu už nenasadí. Chrání tím jak nakupující, tak své dobré jméno. Problém je v tom, že největší servery nemají zájem se do toho projektu zapojit. Nechápou, že nejde o předávání informací konkurenci, ale především o morální zodpovědnost za situaci, která na českém trhu neustále panuje,
uvádí za Bloklist.cz Martin Bareš.
Ondřej Duffek ze Zapakatel.cz to komentuje takto: Používáme svou interní černou listinu, která se plní informacemi z infolinky, reklamačního oddělení a z dalších externích zdrojů. Dealy také tajně testujeme, proto by se nemělo stát, že u nás dojde k podvodu. Pokud se tak ale stane, revanšujeme naše klienty v co možná nejkratší době. Podvodníky následně sankcionujeme, případně věci řešíme právní cestou.
Přežijí jen poctiví a specializovaní
I přesto, že se slevové portály potýkají s řadou problémů, čísla prodejnosti jdou neustále nahoru. V roce 2012 se jednalo o 60% nárůst obratu a letos očekáváme nárůst ve výši 30 až 40 %,
udává Petr Kováčik z vyhledávače slev Skrz.cz.
O svou budoucnost se nemusí obávat servery z TOP 10. I ty ale musí pružně reagovat na aktuální trendy. Bylo by naivní domnívat se, že zákazníci budou dál nakupovat pouze kupóny na masáže nebo zlevněné tataráky. Některé servery, například Vykupto.cz, už dnes prodají více nabídek ze sekce zboží, než z tradičních nabídek slevových serverů.
Kromě největších firem mají šanci fungovat i další. Musí se ale specializovat na určitý segment služeb nebo zboží, ve kterém budou schopny poskytovat perfektní servis. Toto už pochopily například Lotmat.cz, který se zaměřuje na luxusní módu, nebo Slevoteka.cz, kde se dá vybírat pouze v kategorii cestování.
Pro všechny bez rozdílu pak platí, že dál růst mohou jen za předpokladu, že vybudují důvěru zákazníka, která je v České republice neustále zkoušena nekvalitní nabídkou. Musí dát jednoznačně najevo, že mají zájem na kvalitě služeb a prodejů, ne jen na jejich kvantitě.