Velké korporace ubíjí, mladé Čechy lákají rodinné firmy

18. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.SXC.hu
Ilustrační obrázek
Dvě třetiny vysokoškoláků si dovedou představit začátek své kariéry v rodinných firmách. Cítí v nich stabilitu a teď i šanci dostat se do jejich vedení.

Jsou motorem globální i české ekonomiky. Orientují se na dlouhodobé výsledky, udržitelnost firmy a jednodušší model řízení. To jsou důvody, proč si dvě třetiny studentů ekonomických oborů na vysokých školách dokáží představit, že by svou kariéru zahájili právě v rodinných firmách. Rodinné firmy často budují jejich majitelé s dlouhodobou vizí. Cílem proto nebývají rychlé zisky, ale spíše vybudování podniku na pevných a trvalých základech. Zájem studentů o práci ve firmách, kde se většina zisků investuje zpět do podnikání, pak souvisí se stabilitou, transparentností a užšími vazbami, které nabízejí, říká Milan Bláha z KPMG Česká republika, která průzkum uskutečnila.

Práce v rodinném podniku, a ne ve vlastní rodině, láká každého šestého studenta. Více než polovina z dotázaných pak rodinnou firmu vnímá jako záruku stability a neočekává, že by se to v následujících letech změnilo. Pětina budoucích ekonomů naopak věří, že význam rodinných firem ještě poroste. Přitažlivá je pro mladé Čechy také větší jistota pracovního místa a nezávislost firmy, která není formována nadnárodní strukturou.

fin 25 - early cena

Ilustrační obrázek
Autor: www.SXC.hu

Pevný kruh rodinné firmy se vlivem generační obměny rozpadá. Do vedení mají možnost postoupit i zaměstnanci mimo rodinné vazby. 

Na druhou stranu ale mladí lidé ví, že kariéra se v rodinných firmám buduje obtížně. Za největší nevýhodu to považuje 36 % dotázaných. Panuje všeobecný názor, že členové rodiny mezi sebe nechtějí vpustit nikoho zvenčí a vedení podniku přenechávají pouze rodinným příslušníkům. Pětina sudentů by proto do rodinné firmy nikdy nenastoupila. Dnešní absolventi jsou draví a sebevědomí. Velká část z nich se vidí ve velkých korporacích zvučného jména. Mnozí ale zároveň dokážou ocenit stabilitu, kterou jim mohou rodinné firmy poskytnout, míní Milan Bláha. Převážná většina těchto podniků začala vznikat v 90. letech minulého století, jedná se tedy o relativně mladé společnosti, které dnes řeší první generační obměnu, aby zachovaly trvalou hodnotu svého podnikání. Šance na proniknutí do nejvyšších pater vedení firem tedy jsou. Dalším negativním prvkem, který od práce v rodinných podnicích odrazuje, jsou horší platové podmínky.

Z globálního pohledu je ale potenciál růstu firem rodinného typu a zájem o ně značný. Vždyť právě v jejich rukou je dnes rovných 80 % světového podnikání. Na chodu českého hospodářství se firmy v rodinném vlastnictví podílejí zhruba z jedné třetiny. Daří se především firmám pracujícím v oblasti obchodu, potravinářství a hutnictví. Více o rodinných firmách a jejich výhledech čtěte v článku: Rodinné firmy jsou prý zdravější než jiné. Známe jejich pro a proti

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).