Test e-shopů: Nákup v pořádku, mezery u informování

25. 10. 2011
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Evropské e-shopy obstály se ctí v tajném testu, který uskutečnila síť Evropských spotřebitelských center (ESC). Z 305 testovacích přeshraničních nákupů došlo v pořádku celkově 94 % objednávek. Během prvních 14 dnů činil počet úspěšných nákupů 86 %, což je výrazné zlepšení oproti podobnému průzkumu z roku 2003. Tehdy dorazily pouze dvě třetiny objednaného zboží.

Skoro všichni obchodníci strhli z platební karty správný obnos, jen někteří si vzali vyšší částku kvůli DPH či přepočtu měny. Jakmile objednané zboží dorazilo do poboček sítě ESC, testující odstoupili od smlouvy a bez udání důvodů výrobky vrátili. Po zaslání zboží obchodníkovi byly peníze vráceny v 90 % případů, uvádí Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR. Více než polovina e-shopů (57 %) však nevrátila zákazníkovi poštovné. Čtěte více: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Co se týče českých online obchodů, jejich výsledky dopadly nad očekávání. Z 20 nákupů jsme obdrželi 18 výrobků, přičemž dva prodejci zboží nedodali a vrátili nám peníze. Pouze jeden e-shop nekomunikoval při naší snaze odstoupit od smlouvy a jemu odeslané zboží se nám vrátilo zpět. Celkově je to úspěšnost, kterou jsme, popravdě, nečekali, potvrdil Tomáš Večl.

Zatímco v oblasti samotného nákupu dopadl test dobře, velké mezery zůstávají u informování nakupujících o jejich právech. V 95 % případů byly sice obchodní podmínky dostupné, řada povinných informací v nich však chyběla. Některé obchody například neinformovaly o právu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a pouze třetina e-shopů informovala o zákonné záruce a o právech s ní spojených. Čtěte více: Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky e-shopů?

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).