Každý test je fikce. Už na začátku může vzniknout problém. Vymyslíte si nevěrohodnou historku, špatná konstrukce pak ovlivní výsledek.
Napadlo mě to, když jsem shrnul výsledky mailového testu personálních agentur, velká část jich propadla už v prvním kole. Svoje pochybnosti o relevanci testu jsem ale zavrhl, sítem testu prošly nejen menší společnosti, ale i agentury hrající v personalistice první ligu.
Obligátní příběh je jednoduchý: podnikatel Jan Svoboda spolupracuje s kamarádem Františkem. Jan se věnuje obchodu, zatímco František se stará o provoz a administrativu. A tráví spoustu času náborem nových kolegů, nemluvě o desítkách sezónních brigádníků.
Jan si jako správný byznysmen říká, že je škoda mrhat Františkovým časem. Prosurfoval web a do téměř dvou desítek personálních agentur napsal svoje dotazy: Jsou takové služby vhodné jenom pro obrovské korporace, nebo je může využít i menší podnik? Kolik služby agentury stojí a jaké poskytuje garance, že vybraní zaměstnanci ve firmě vydrží?
Čas jsou přece peníze
Pomoc s vyhledáváním personálu využitím služeb agentury není opravdu jen pro velké firmy,
profesionálně ujišťuje Martina Jedličková ze společnosti Stimul. Naopak menším a středním firmám šetří právě čas, dodává jasný argument.
Patří mezi agenturami k těm, kteří obhájily svoji existenci. Poskytují služby potenciálním zákazníkům a nemají problém s komunikací. Nabídka paní Jedličkové obsahovala i odpovědi na všechny otázky, které jí podnikatel Svoboda položil.
Obchod začíná komunikací
Mezinárodní firma Hays patří v oboru mezi nejznámější. Na první dotaz reagovala asistentka s dotazem: Můžete upřesnit, co hledáte, abych mohla vaše dotazy předat správnému kolegovi?
Po upřesnění už dorazila profesionální nabídka, rovněž obsahující odpovědi na všechny dotazy. Velmi ráda se s vámi setkám, abychom blíže prodiskutovali možnosti spolupráce,
uzavírá svoji nabídku Petra Fojtíková, šéfka jednoho z týmů agentury.
Možná je načase odhalit mouchy našeho testu.
Kdo se neumí podepsat, o toho nestojíme
Je to jako v pohádce o pyšné princezně – nebyl jí hoden, kdo jí nezavázal střevíček. Jenže princezna si to mohla dovolit: nejen proto, že je to pohádková bytost, ale hlavně, svým způsobem byla v roli zákazníka. Stejně se chovají i personální agentury. Zapomínají ale, že jsou v docela jiném postavení: měly by se snažit zákazníky získávat. Mail Jana Svobody byl úmyslně formulován „lidsky až žoviálně“ a neobsahoval žádný kontaktní údaj. Na základě vyhodnocení způsobu formulace vašeho emailu a neuvedení názvu firmy jsem vás vyhodnotil jako subjekt pro nás nezajímavý. S maily tohoto typu nemám chuť ztrácet čas,
vysvětlil mi s přátelským pozdravem Jiří Divácký, obchodní manažer z Personal fabric.
Čtěte také: Půjčit si můžete i zaměstnance. Čtěte, kterým firmám se to vyplatí
Po prvním kole testu jsem totiž firmám, které do požadovaného termínu klientovi neposlaly nabídku, přiznal, že jde o test a požádal je o vysvětlení, proč nemají o klienty zájem.
Možná kulantněji, ale podobně svůj nezájem vysvětlovaly i ostatní firmy. Různé neseriózní společnosti se tak snaží získat přístup k cenovým a obchodním podmínkám, nabídkám, metodologiím a dalším podrobným informacím,
píše například partner firmy Drill B. S. Václav Kadeřábek.
Asi půl hodinu jsem si na toto téma povídal po telefonu s ředitelem firmy Axial. Když jsem se ho zeptal, jestli to tedy znamená, že firmy, které odpověděly, nejsou dostatečně profesionální, rozhodně to popřel.
Zpátky ke komunikaci
Jako přes kopírák všichni opakovali: když v mailu chyběly kontaktní údaje na firmu, hned jsme poznali, že jde o trik. Zajímavé je, že Hays nebo Stimul o nové zákazníky zájem má. Co jen já znám šéfů firem, kteří se podepisují jednoduše svým jménem a ani by je nenapadlo, že v mailu mají mít nějaké kontaktní údaje.
Ale samozřejmě chápu, že se někomu nechce komunikovat s anonymní mailovou schránkou. Připomeňme si ještě jednou, jak elegantně se dá zjistit, že na druhém konci „drátu“ je někdo živý: stačí napsat mail s doplňujícími dotazy, nebo trvat na tom, že si musíme zavolat, jako to udělal například Martin Herbrych, obchodní konzultant služby Předvýběr.cz.
Kdo má o klienta zájem, dokáže si ověřit jeho totožnost. Jak připustil i šéf Axialu, kdybych pod fiktivní jméno napsal i smyšlené kontaktní údaje, nikdo by nezjišťoval, jestli v té firmě skutečně pracuje Jan Svoboda.
A tak zatímco třeba firma Trenkwalder prostřednictvím marketingové manažerky Barbory Bočkové připouští, že náš test pro ně je podnětem pro lepší práci s příchozími maily, jiné firmy považují za normální lustrovat úroveň písemného projevu potenciálních klientů. U zájemců o práci bych to ještě bral, ale v tomto případě musím kroutit hlavou nad neprofesionálním plýtváním potenciálními kontakty. Už vůbec nehodnotím firmy jako Adecco, Grafton nebo Kariéra, kterým na image zjevně vůbec nezáleží.
A za kolik to je?
Pokud se opravdu ve firmě trápíte výběrem nových lidí, tak vězte, že i menší firma si může dovolit profesionální agenturu. Například Předvýběr.cz pro vás bude pracovat za paušálních 27 490 korun měsíčně, bez ohledu na to, kolik zaměstnanců budete hledat. Obecně se ale cena personálek odvozuje od platu nového kolegy. Třeba Stimul si účtuje dvojnásobek nástupní mzdy, Hays pak dokonce pětadvacet procent z hrubé roční mzdy. Dnes se agenturám obvykle platí jeden až půldruhý násobek příjmu,
potvrzuje Eva Szántová, personální ředitelka firmy Credium.
Čtěte také: Nenechte se o práci připravit kvůli trémě. Víme, jak na ni
Stejně tak firmy nabízejí garance: pokud nový zaměstnanec dá výpověď, ve Stimulu vám vrátí celý poplatek, zatímco Hays jeho polovinu. Pokud se tedy nerozhodnete využít oboustranně výhodnější možnosti, kdy vám agentura najde nového pracovníka. Takže až budete hledat agenturu, která vám ušetří spoustu času a tedy i peněz, berte test jako orientační vodítko, kam zavolat a nechat se pozvat na kávu. Určitě si dokážete bez problémů vyjednat i výhodnější podmínky, což firmy, které nám odpověděly, samy ochotně nabízely.
Pro zvětšení výsledků testu klikněte na obrázek
Tipy, jak si vybrat agenturu
A pokud s výběrem správné personálky ještě nemáte zkušenosti, užitečné mohou být rady šéfpersonalistky Evy Szántové: Určitě je důležité jméno agentury a její pověst,
uvádí hned první pravidlo, které krásně kontrastuje s propadem některých firem v našem testu.
Dobré je také vybrat si agenturu, která se specializuje na obor, ve kterém podnikáte. Důležité také je, jak agentura pracuje, jaké podklady vám dodá. Vždycky jsem ocenila kvalitně zpracovaný výstup z pohovoru s uchazečem,
říká Szántová, podle níž je lepší, když vám na výběr firma dodá méně kandidátů, ale kvalitních. I podle zkušené personální ředitelky je běžné, že komunikace s agenturou probíhá mailem nebo telefonicky. Na začátku by ale mělo být osobní setkání, kdy si obě strany vyjasní svá očekávání,
doporučuje.