Horní komora Parlamentu ČR schválila novelu zákona o veřejných zakázkách. Ta přináší několik změn, které proces zadávání veřejných zakázek zlepší. Ačkoli senátoři dali návrhu zelenou, ten ještě musí projít nově sestavenou Poslaneckou sněmovnou. Stát se tak má na jejím prvním zasedání.
Velice důležitou změnou je to, že zakázka bude moci být zadána i v případě, že bude podána jen jediná nabídka. To dnes není možné a výběrové řízení musí být v takovém případě zrušeno a opakováno. Podle nových pravidel bude opakována jen jediná část, čímž se ušetří zhruba měsíc času. Ustanovení pomůže zejména u specifických zakázek, kde se o ně často uchází jen jediný dodavatel.
Senátoři akceptovali návrh na zrušení takzvané osoby se zvláštní způsobilostí, jejíž vyjádření mělo být od 1. ledna 2014 podmínkou zahájení zadávacího řízení na nadlimitní veřejnou zakázku. Dále byly také zmírněny povinnosti zadavatelů stavebních nadlimitních zakázek ukládané před zahájením zadávacího řízení. Nové opatření navíc o rok odložilo vytvoření seznamu expertů pro hodnocení významných veřejných zakázek.
Novela zákona o veřejných zakázkách by měla pomoci nastartovat ekonomiku především v oboru stavebnictví.
Původní záměr ministerstva pro místní rozvoj zachovat finanční hranici pro povinnost postupovat podle zákona senátoři upravili a limity zvýšili. Zadavatelé tak budou veřejné zakázky v režimu zákona zadávat od 2 milionů korun u dodávek a služeb a od 6 milionů korun u stavebních prací. Přinese to zjednodušení zadávání a výrazné snížení administrativní i personální náročnosti u veřejných zakázek, což pomůže zejména menším obcím, které zcela logicky nemohou mít dostatečné zázemí pro náročný postup podle zákona, avšak při plném zachování zásady transparentnosti, otevřenosti a zákonnosti,
komentuje František Lukl, ministr pro místní rozvoj v demisi.
Další vítanou změnou je ponechání výše limitu pro veřejné zakázky malého rozsahu v případě stavebních prací na 3 milionech. Tato změna by měla napravit chybu, kterou měly být do režimu standardních veřejných zakázek vtaženy i zakázky, jejichž hodnota je zcela bagatelní. Podle Hospodářské komory ale podoba zákona stále není ideální a chtěla by přijmout další optimalizaci pravidel pro veřejné zakázky. Mimo jiné žádáme, aby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dodržoval lhůty, dokdy musí vyřídit stížnosti uchazečů o veřejnou zakázku. Není totiž možné, aby dle dostupných informací, byly Úřadem nezpracovány stížnosti týkající se zakázek v hodnotě převyšující 40 miliard korun,
říká Petr Kužel, prezident Hospodářské komory.
Dále se jedná zejména o prosazení hodnotícího kritéria „hospodářsky nejvýhodnější nabídka“, které by mělo vyjadřovat vztah užitné hodnoty a ceny. Není možné, aby veřejné zakázky získávala firma, která nabídne nejnižší možnou cenu a nehledí se na kvalitu provedení.
Nové Zakony.podnikatel.cz
Všechny právní normy od roku 1993, pravidelně aktualizované, ve všech dostupných znění. Porovnejte předchozí znění s aktuálním, zkoumejte budoucí znění. Hledejte v textu zákona konkrétní a vyznačené změny.
Uložte si do záložek: zakony.podnikatel.cz