Zahraniční e-shopy nejsou pro ty tuzemské prozatím velkou konkurencí. Český zákazník si své online nakupování užívá z velké části doma. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a agentury GfK z českých internetových obchodů si pravidelně objednává zboží 85 % českých nakupujících. Na e-shopy v cizině zabrousí a následně zde utratí za zboží 15 % Čechů.
Velkou roli hraje strach. Když už se český online zákazník na e-shop v cizině obrátí, většinou jde o velké známé značky. Třetina (34 %) má při online nákupech obavy, pokud se prodejce nachází v zahraničí. Obecně tam lidé nakupují pouze ve velkých, známých a spolehlivých obchodech,
říká regionální šéf PayPalu Matt Komorowski.
O výsledcích aktuálního průzkumu informoval také sesterský server Lupa.cz: Průzkum: Na e-shopech v cizině nakupuje pravidelně 15 procent Čechů.
Když už online cizina, tak vede Čína
Český zákazník při svém zahraničním online nakupování nejčastěji zavítá na čínské e-shopy, které nabízí především cenově výhodnější zboží, a jak uvádí Lupa.cz, také většinou doručují zboží zdarma. V čínských e-shopech nakupujeme téměř výhradně kvůli ceně (76 %),
potvrzuje Komorowski. Český zákazník utrácí své peníze také v německých, amerických a britských e-shopech.
Čtěte také: Obchodní podmínky jsou nepovinné. E-shop můžete provozovat i bez nich
Když českých e-shop míří na zahraniční klientelu
Věrnost českých zákazníků v internetových obchodech je zjevná. V opačném případě se ale na věrnost hrát nemůže. Z pohledu provozovatelů českých e-shopů je důležitá i ta zahraniční klientela. Do zahraničí prodává celá řada českých e-shopů, nejen velcí hráči, ale často i malé specializované obchody.
Mohlo by vás zaujmout: Jdeme s e-shopem do Rumunska. Proč jsme se k tomu rozhodli?
Podle statistik Visa Europe za období od října 2014 do srpna 2015 na českých e-shopech nejvíce utratili Slováci, a to zhruba 950 milionů korun (35 milionů eur). Jde o meziroční nárůst o více než 50 %. Na druhém místě jsou Britové s necelou půlmiliardou korun (18 milionů eur) a na třetím Američané s více než 400 miliony korun (15 milionů eur). Jejich útraty se meziročně zvýšily o 170 %, respektive 130 %. Další dvě pozice pak patří Němcům a Rusům. Rusové přitom v předchozím období zaujímali druhou příčku.
Pro proniknutí na zahraniční online trh je důležité dobře zvládnout nejen logistická řešení, ale i jazykovou kompatibilitu. V článku, který server Podnikatel.cz publikoval už dříve, se dočtete, jak na jazykové mutace a jaké možnosti jazykových mutací se vůbec nabízí. Čtěte Nabídněte e-shop v jazykových mutacích. Cizinci u nás utrácí stamiliony