Nejčastějšími volnočasovými benefity jsou příspěvky na dovolenou, kulturní akce jako je divadlo nebo koncerty, na nákup v lékárně, návštěvy bazénů, masáží nebo fitness center. V průměru tak lidé, kterým zaměstnavatelé tyto příspěvky poskytují, obdrží až 3783 korun za rok. A zaměstnavatelé dobře vědí, že se jim tato investice vyplatí. Až osmdesát osm procent Čechů, kteří příspěvky na volný čas dostávají, tvrdí, že mají pozitivní vliv na jejich spokojenost. Více než osmdesát procent z nich je přesvědčeno o přínosu k jejich celkové životní pohodě. To je zřejmé z výzkumu společnosti GfK Czech.
Volnočasové benefity velmi podporují loajalitu zaměstnance vůči firmě. Podstatnou roli ale hraje i to, jaký benefit zaměstnavatel svým zaměstnancům nabídne,
sděluje k výsledkům výzkumu Jitka Tejnorová, partnerka společnosti DMC management consulting. Dodává, že důležitou součástí benefitů, která je velmi účinná, je dnes péče o zdraví zaměstnanců. Velmi pozitivně zaměstnanci hodnotí také akce pořádané společností. Pokud zaměstnavatel prokáže vůči svým pracovníkům osobní přístup, velmi tím podpoří jejich motivaci.Čtěte více: Tradiční zaměstnanecké benefity neohrozí ani krize, ani zákon o DPH
Do sauny ano, ale ne za svoje
Průzkum ukázal, že volnočasové benefity ovlivňují i chování zaměstnanců. Do sauny a na masáže chodí dvakrát více těch, kteří dostávají příspěvky, než těch, kteří od zaměstnavatele nedostávají nic. Každý pátý pracovník bez příspěvku nejede dokonce ani na dovolenou. Naopak dovolenou si nedopřeje naproti tomu jen každý desátý, který příspěvky dostává. Nic překvapivého. Kdo by nevyužil možnosti rekreace plně nebo částečně v režii zaměstnavatele? Také za sportem se chodí lépe, když na to někdo přispěje. A jaké další příspěvky jsou pro zaměstnance lákavé, ukazuje následující tabulka deseti nejatraktivnějších benefitů.
Druh volnočasového benefitu | % |
---|---|
Cestování na dovolenou nebo rekreační pobyty | 86 |
Návštěva kulturních akcí | 70 |
Masáže, rehabilitace | 70 |
Návštěvy bazénu, akvaparků | 68 |
Vzdělání (jaz. kursy, autoškoly atd.) | 64 |
Chození do kina | 63 |
Lázeňské pobyty | 57 |
Sportovní aktivity kromě fitness | 56 |
Nakupování v lékárně | 55 |
Vodní a balneo procedury | 54 |
Kosmetické služby | 52 |
Další procedury (terapeutické, regenerační …) | 52 |
Chození do fitness | 48 |
Návštěvy sauny | 48 |
Návštěva sportovních akcí jako divák | 45 |
Nakupování v optice | 42 |
Aerobic, spinnig, pilates, apod. | 37 |
Zdroj: Průzkum společnosti GfK
Na otázku s jakými nabízenými lákadly se v praxi setkává personální agentura Robert Half International, odpověděla marketingová manažerka Kateřina Malá: Nejčastějším benefitem spadajícím do volnočasových aktivit jsou firemní víkendy a teambuildingové akce, které organizuje pro své zaměstnance více než 30 % zaměstnavatelů.
Doplnila, že zhruba každá pátá firma přispívá zaměstnancům i na sportovní a kulturní aktivity. To se samozřejmě týká jen volnočasových příspěvků. Obecně jsou nejčastější zaměstnaneckou výhodou bezesporu v současné době tolik diskutované stravenky. Ty pobírá zhruba 38 procent Čechů. Druhým nejvíce nabízeným benefitem je týden placeného volna navíc. Třetí místo patří penzijnímu připojištění. Čtěte více: Zaměstnanecké benefity zvyšují vyměřovací základ
Benefity jsou sice příjemné, ale ne všechny firmy je poskytují
Společnost GfK se ovšem zabývala průzkumem zaměstnanců, kteří již nějaké zaměstnanecké výhody dostávají. Existuje ale celá řada firem, které neposkytují příspěvky žádné nebo z důvodu hospodářské krize došlo v rámci úsporných opatření k jejich výrazné redukci. A někteří zaměstnanci na ně ani nepomyslí. Jsou rádi, že vůbec mají práci a každý měsíc na účtu výplatu. Jak pro server Podnikatel.cz uvedla Andrea Fialová ze společnosti Grafton Recruitment, vyplynulo z jejich čerstvě provedeného průzkumu, že benefity jsou v současné době pro zájemce o nové zaměstnání méně důležité, než jak tomu bylo před příchodem ekonomické recese. Z 1534 dotazovaných pouze jedno procento odpovědělo, že benefity jsou pro ně nejdůležitější při hledání práce. Do popředí se dostávají jiné faktory – náplň práce, finanční ohodnocení, možnost kariérního růstu a jistota zaměstnání,
uzavírá Andrea Fialová. Čtěte více: Jak na osekání zaměstnaneckých benefitů v krizi?