Většina firem a živnostníků má vlastní webové stránky. Mají vůbec smysl?

27. 3. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Co firma, to připojení k internetu. Používají ho jak jednotliví živnostníci, tak větší firmy. Často se ale zdráhají využít všechny jeho možnosti.

Připojení k internetu je pro české podnikatele naprostou samozřejmostí. Loni byl internet zaveden v 96,6 % firem a počet připojení stále narůstá. Neexistují ani žádné velké rozdíly mezi jednotlivými subjekty. Online je drobný živnostník, stejně jako středně velká firma. Většina z nich používá internet k propagaci. Přesto je stále co zlepšovat. Potíže a směřování podnikatelů v oblasti informačních technologií se ukazují v ročních nezávislých průzkumech Českého statistického úřadu a agentury Millward Brown.

Internet musí šlapat

Podnikatelé si dobře uvědomují, že internet je v jejich rukou silným nástrojem a je potřebný pro stále větší počet firemních operací. Proto musí splňovat náležité parametry. Podle statistik se dnes 92 % firem neobejde bez vysokorychlostního připojení. Nejčastější rychlostí připojení k internetu loni byla rychlost v rozmezí 2 – 9,9 Mb/s. Před deseti lety uvádělo 87 % podniků rychlost připojení k internetu nižší než 2 Mb/s, v roce 2012 jich mělo stejné procento naopak rychlost vyšší, říká Eva Skarlandtová z Českého statistického úřadu.

Mezi technologiemi, které se k připojení používají, zcela jasně dominuje ADSL linka. Používá ji šest z deseti firem. 45 % dotázaných také potvrdilo, že v podniku šíří internet bezdrátově. Kvalitní připojení k internetu je důležité i z toho hlediska, že 43 % všech firemních zaměstnanců využívá ke své práci počítač. Přístup na internet má ale z pracovního počítače pouze 36 % pracovníků.

Webové stránky jako hlavní prezentace

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Elektronická data jsou potřebná pro stále více firemních operací. 

Tři čtvrtiny drobných a středních firem považují internet na pohodlný nástroj pro reklamu a získávání nových klientů. Webové stránky má proto 90 % firem s více než deseti zaměstnanci. A ani živnostníci a podniky s méně než deseti zaměstnanci za nimi se 77 % nijak zvlášť nepokulhávají. Navíc se letos skoro polovina všech podnikatelů chystá do vlastního webu více investovat.

Tady už ale vyvstává otázka, zda jim to k něčemu bude. Nejčastější službou, které podnikové webové stránky čtenářům ze strany klientů nabízejí, je prohlížení katalogů a ceníků nabízených výrobků a služeb. Firmy by se v budoucnu měly více zaměřit i na doplňkové služby, jakými je například přímý prodej nebo alespoň rezervace zboží. Tuto možnost dnes nabízí pouze třetina všech firemních webů. A pouze na 16% stránek je možné objednané produkty také zaplatit.

Jako nedostatek je uváděna nemožnost sledování stavu vyřizované zakázky a případně i možnost si standardně nabízený výrobek nebo službu přizpůsobit podle požadavků klienta. Toto zatím umožňuje pouze 7 % firem.

On-line reklamu mnozí odmítají

Dobré zboží se prodává samo. Tohoto rčení se stále drží velké množství českých podnikatelů. Že je reklama potřebná, to uznává 62 % firem a živnostníků. V malé nebo zcela zanedbatelné míře využívají reklamu lidé z oblasti zemědělství, pohostinství, ale překvapivě i v maloobchodu. Jejich majitelé uvádí, že reklamou je pro ně jejich výkladní skříň.

Zmíněných 62 % podnikatelů, kteří s reklamou mají zkušenost a aktivně ji využívají, jednoznačně preferuje inzerci přes internet. Řeší to nejjednodušší cestou, tedy zřízením webových stránek. V menší míře následují neplacené katalogy a na třetím místě obliby je reklama ve vyhledávání. U té se podnikatelé shodují, že má velmi dobrý dopad a 70 % z těch, kteří ji vyzkoušeli, bude v této formě propagace pokračovat. Paradoxně se reklamy ve vyhledávačích nejvíce bojí mikro a malé firmy, pro které je tento nástroj vhodný.

Zajímavé je, že firmy se odvracejí od profilů na sociálních sítích. Využívá je pouze pětina a aktivně profily spravují především střední a velké společnosti. Lépe než Facebook a jemu podobné podnikatelé hodnotí účinek placených PR článků a katalogů.

A proč se řada firem bojí online reklamu používat? Je podle nich drahá, neefektivní a příliš komplikovaná. Zejména nejmenším firmám chybí na tuto formu prezentace odborníci. A na najímání externích agentur nemají dostatek financí ani času. Střední podniky sice problém s cenou online reklamy nemívají, ale u nich pro změnu převažuje pocit, že návratnost takové investice je nízká a peníze mohou investovat jinam a lépe, říká generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová a dodává: Zájem o online reklamu se ale pomalu zvyšuje. Navýšit investice do ní letos hodlá 26 % podniků. A to i takové, které s ní dosud vyčkávaly, a potřebu reklamy začínají stále více pociťovat. Mluvíme tady o provozovatelích restaurací a ubytovacích služeb.

E-faktury a další opomíjené nástroje

Když už podnikatelé mají připojení k internetu a nové informační technologie jim nejsou zcela neznámé, je škoda, že nevyužívají všech jejich výhod. Typickým příkladem je e-faktura. Loni ji vystavilo jen 13 % podniků a přijalo ji 25 % firem. Jde jen o přirozený konzervatizmus českých společností, stejně jako u jiných technologií. Lidé jen neradi zkoušejí něco nového, když osvědčené postupy alespoň částečně fungují, komentuje tento stav Lukáš Krifta, manažer marketingu společnosti Cigler Software

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Masová elektronická fakturace je podle něj nicméně otázkou několika málo let, což dokládá i rychle vzrůstající zájem firem o online fakturační služby. Kromě výhod viditelných na první pohled (uživatel nemusí faktury ručně přepisovat, což zrychluje práci a snižuje riziko chyb), je hlavním přínosem přehledná správa dokumentů. Obavy z možných rizik e-faktur jsou podle Lukáše Kritfy zbytečné. Riziko je přímo úměrné zabezpečení ostatních technologií a aplikací dané společnosti: Dnes je již jakákoli elektronická komunikace dostatečně bezpečná, zároveň však platí, že prolomit se dá jakýkoli systém. Největší nebezpečí je proto stejné jako kdekoli jinde, tedy lidský faktor: záměrné zneužití dat nebo prolomení příliš jednoduchého hesla.

Nejen faktury, ale i objednávky nebo platební příkazy podle nejnovějších zjištění vyřizuje klasickou papírovou cestou stále ještě 59 % všech podniků. Míra využití elektronické výměny dat je závislá především na velikosti daného podniku. Zatímco ty nejmenší ji využívají v necelých 40%, u velkých to dělá tři čtvrtiny. Přínosem elektronické výměny dat je nejen rychlost, ale i značná úspora nákladů nebo zvládnutí velkého objemu agend díky jejich důslednější automatizaci. Stojí proto za vyzkoušení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).