ČSSZ stále upřednostňuje, aby klienti komunikovali primárně elektronicky, telefonicky, případně prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.
V případě podání, které nelze učinit elektronicky, doporučuje odklad. Je možné např. odložit sepsání žádosti o důchod, ten pak vyplatit až 5 let zpětně.
Čtěte také: OSVČ ruší kvůli koronaviru svou činnost. Jaké má povinnosti vůči ČSSZ?
K dispozici jsou i schránky u vstupů do úřadů
Tiskopisy a další důležité dokumenty (vč. tiskopisu přehled o příjmech a výdajích OSVČ) je také možno odevzdat do schránek umístěných na vhodných místech, obvykle při vstupu do budov OSSZ/PSSZ/MSSZ Brno a ČSSZ.
Čtěte také: Přerušení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti a evidence na úřadu práce
Hotovostní platba pojistného je umožněna pouze výjimečně, po předchozí domluvě. ČSSZ žádá veřejnost, aby platby realizovala primárně prostřednictvím bezhotovostního styku.
Email bez elektronického podpisu
Žádosti klientů o vyhotovení různých potvrzení (dokumentů), pro které si klienti běžně chodí na příslušné okresní správy sociálního zabezpečení osobně, je možné zaslat i e-mailem na elektronickou podatelnu příslušné okresní správy sociálního zabezpečení.
Čtěte také: Podat přehled ČSSZ a doplatit pojistné je možné do 3. srpna, penále vám nehrozí
Bude-li z takto zaslané žádosti pojištěnce vyplývat, že má být příslušné potvrzení (dokument) doručeno buď fyzickou poštou na trvalou adresu klienta, anebo například přímo zasláno jinému úřadu (organizační složce státu), který dané potvrzení (dokument) vyžaduje (například konkrétní úřad práce), nemusí být takový e-mail elektronicky podepsán, jelikož potvrzené údaje se tímto způsobem předají pouze osobě, které se týkají, případně jinému úřadu.
V ostatních případech (zejména má-li být příslušné potvrzení či dokument zasláno přímo žadateli zpět elektronicky), musí být žádost zaslána buď datovou schránkou, nebo s elektronickým podpisem.