Více možností i jistota při online nakupování díky zrušení geoblockingu

12. 12. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Od 3. prosince je v Evropské unii zrušený geoblocking, tedy neoprávněné zeměpisné blokování. To nabízí mnohem větší možnosti při nakupování.

Nařízení (EU) 2018/302, tedy nařízení o zeměpisném blokování je součástí širšího souboru opatření zaměřených na podporu elektronického obchodu v rámci jednotného trhu. Už byly odstraněny poplatky za roaming, zavedla se nová pravidla pro ochranu osobních údajů a platí také přenositelnost online služeb. 

Internet a počítačové technologie jsou součástí každodenního života většiny Evropanů jak v pracovním, tak v osobním životě. Tento rychlý technologický vývoj přináší výzvy a příležitosti a má také velký potenciál, zároveň však vytváří spoustu různých překážek či obtíží, na které je třeba reagovat na nadnárodní úrovni. Technologická revoluce tak paradoxně obnovila bariéry, které byly už ve „fyzickém světě“ odstraněny, doplňuje mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Milan Řepka. Zrušení geoblockingu tak bylo jednou z priorit, které si Evropská komise stanovila v souvislosti s digitálním trhem a také Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR dlouhodobě zastává pozici vedoucí k další liberalizaci služeb, k prohlubování vnitřního trhu a k odstraňování překážek, které brání volnému pohybu.

O dalším zmíněném nařízení zaměřeném na volný digitální trh jsme psali v článku Přenositelnost placených online služeb není žádný apríl

Výhody pro zákazníky

Konec neoprávněného zeměpisného blokování je tak další důležitou iniciativou, díky níž se jednotný digitální trh stane realitou pro všechny a konkrétní výhody zaznamenají občané i podniky. Díky novým pravidlům získají spotřebitelé širší výběr zboží za konkurenční ceny, a tím i lepší podmínky. Podnikům se současně rozšíří jejich zákaznická základna napříč hranicemi a také se jim sníží transakční a administrativní náklady, píše se ve společném prohlášení Evropské komise. Největší prospěch z tohoto nařízení budou mít zákazníci, a to jak spotřebitelé, tak podnikatelé jako koncoví příjemci, kteří využívají službu či zboží pro svoji osobní potřebu. Tím nejdůležitějším, co nařízení přináší, je právní jistota, kterou zákazníci a obchodníci získají. Je totiž jasně stanoveno, které obchodní praktiky jsou nedovoleným zeměpisným blokováním, dodává Milan Řepka. 

Tímto nařízením je tedy zakázáno:

  • blokování či omezování přístupu k on-line rozhraní obchodníka, 
  • přesměrování zákazníka bez jeho souhlasu z verze určené pro jednu zemi na jinou verzi on-line rozhraní,
  • uplatňování rozdílných podmínek při prodeji zboží, pokud toto zboží není doručováno do členského státu zákazníka,
  • uplatňování rozdílných podmínek u služeb s elektronickým obsahem,
  • uplatňování rozdílných podmínek, pokud je služba poskytována v provozovně obchodníka nebo v místě, kde obchodník běžně působí,
  • diskriminace související s platbou.

Pro spotřebitele bude velkým přínosem také to, že dodržování těchto zákazů bude snáze vynutitelné. Členské státy musí určit dozorový orgán s vynucovacími pravomocemi a pomocný orgán, který bude poskytovat spotřebitelům praktickou pomoc v případě sporu s obchodníkem. V případě ČR bude dozorový orgán Česká obchodní inspekce a pomocným orgánem pro zákazníky Evropské spotřebitelské centrum, upřesňuje Milan Řepka.

Geoblockingu jsme se už věnovali v článku Nová pravidla rušící geoblocking začnou platit od 3. prosince. Co se změní?

E-shopy by neměly mít problémy

Geoblocking doposud používaly zejména velké e-shopy nebo značky, které blokování řešily například kvůli rozdílným cenám a akcím v jednotlivých zemích. Pro ně může nařízení představovat problémy spíše na marketingové a obchodní straně než z technického hlediska. Naopak z dlouhodobého hlediska by správu systému mělo usnadnit. Protože při objednávkách nebudou muset kontrolovat lokalitu uživatele a další, dodává Miroslav Uďan, CEO Shoptetu.

Zákazy stanovené nařízením rušícím geoblocking nejsou absolutní, protože nařízení například povoluje v určitých případech, kdy existují opodstatněné důvody, uplatňování rozdílných podmínek. To se týká například situací, kdy určitý právní řád omezuje či přímo zakazuje přístup k nějakému zboží či službám. Platí také, že pokud obchodník chce přesměrovávat zákazníky na webové rozhraní zaměřené pouze pro určitou skupinu zákazníků, musí technicky zajistit, aby byl dán zákazníkem souhlas k takovému přesměrování, doplňuje Řepka.

Geoblocking navíc neodstraňuje to, že například na doméně eshop.cz a eshop.sk nemohou být rozdílné ceny, ale jen zakazuje, abychom člověku ze Slovenska neumožnili použít českou verzi webu. Podobně také nikoho nenutí mít dopravu a další důležité věci pro nákup ze zahraničí. Týká se jen toho, že například vám nemůže německý Amazon zakázat nakoupit z České republiky, ale už je nenutí mít doručení do České republiky, pokud si tedy jako Čech vyberu doručení na adresu v Německu, tak mi v tom nemůže nikdo zabránit, vysvětluje dále Miroslav Uďan.

Přečtěte si také článek Konec geoblockingu neznamená, že e-shopy musí doručovat po celé EU

Internetovým obchodům by tedy neměla přibýt žádná zátěž, a pokud běží na dobré platformě, tak nepoznají žádnou změnu. Obávat se nemusejí ani změn souvisejících s platbami, protože většina používá platební brány třetích stran. Úpravy se tak týkají provozovatelů platebních bran, bank nebo jiných společností, a tím se mezi nimi jen změní dohoda a zřejmě se změní poplatky za zahraniční platby. Osobně si nemyslím, že se něco zásadního změní. Většina e-shopů, které do zahraničí prodávat chtěly, to již dělá, a nemyslím si ani, že by se díky tomuto nařízení u nakupujících zvedl zájem o nakupování mimo svou mateřskou zemi, uzavírá Uďan.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).