Exportovat příští rok hodlá více firem než letos. Své zboží na zahraniční trhy plánuje uvést skoro polovina firem, které oslovila Hospodářská komora ČR svým průzkumem. Většina z nich má s vývozem nějaké zkušenosti, „zelenáči“ na zahraničních trzích budou jen 4 % z nich. Nejčastěji chtějí s exportem začít středně velké společnosti.
Důvody podnikatelů, kteří vyvážet příští rok nechtějí, bylo několik. Především se jedná firmy, které působí jen na regionální úrovni, či o společnosti, které nevyrábí exportovatelné komodity. Obavy z nadměrné administrativní zátěže, která by se pojila s exportem mají jen 2 % respondentů.
Průzkumu se celkem zúčastnilo 413 firem. Nejvíce zastoupenými byli živnostníci, či firmy s maximálně devíti zaměstnanci (36 %), poté firmy s 10 až 49 zaměstnanci (34 %), dále pak středně velké společnosti do 250 zaměstnanců (22 %) a podniky s více než 250 pracovníky ( 8 %). Třicet procent odpovědí přišlo ze zpracovatelského průmyslu, pětina z obchodu, sedmnáct procent ze stavebnictví a čtrnáct procent z oblasti služeb.
I přes nárůst podílu malých a středních firem na českém zahraničním obchodě v posledních letech platí, že se malé a střední podniky s velkými obtížněji prosazují na zahraničních trzích i na domácím trhu. Hlavní konkurenční nevýhodou malých a středních firem je bezesporu omezený přístup do odbytových a zásobovacích sítí velkých společností. Jelikož malé a střední podniky nebývají sdruženy do odbytových nebo prodejních uskupení, mají horší vyjednávací pozici ve vztahu k velkým nadnárodním společnostem, včetně společností provozujících maloobchodní sítě. Tyto řetězce pak dávají často přednost nákupům zboží od svých tradičních dodavatelů.