Víme, jak se dostat se svým výrobkem do televize. Miliony nepotřebujete

13. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Do peněženky je třeba sáhnout hlouběji, ale na umístění svých výrobků do televizního pořadu ve veřejnoprávní i komerční televizi dosáhne také menší podnikatel.

Na televizní obrazovku může podnikatel svůj produkt nebo firmu dostat i jiným způsobem, než pomocí finančně náročného a speciálně vyrobeného reklamního spotu. A to navíc nejen na obrazovky komerčních televizí, ale také do veřejnoprávní České televize, z níž nedávno klasická reklama úplně zmizela. Takovou možností je product placement.

Čtěte také: Víte, za co všechno musíte platit koncesionářské poplatky? Poradíme vám

Můj výrobek v seriálu – za úplatu

Product placement je u nás legální realitou od roku 2010 a ukotvuje ho Zákon č. 132/2010 Sbírky, o audiovizuálních a mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů. Co to tedy product placement přesně je? Je to jedna z forem reklamní komunikace, kdy se na obrazovce v některém z pořadů nebo seriálů objeví konkrétní značka, produkt, firma, nebo se o nich dokonce i mluví. Takový reklamní formát si může firma koupit. Jeden z příkladů z poslední doby je například prezentace nábytkářské firmy Jamall-CZ v seriálu televize Nova Ordinace v růžové zahradě: Jamall se objevil na obrazovce, jedna z postav si nábytkem Jamall zařizovala dům a také se o něm mezi seriálovými postavami pochvalně mluvilo. To je aktivní forma product placementu, kdy je výrobek přímo součástí děje. Vedle toho je forma pasivní, kdy se výrobek nebo značka jen objeví na obrazovce. Divák se o takové reklamě musí dozvědět, například z titulků. Podle serveru DigiZone.cz, který se problematice product placementu věnoval ihned, jak ho povolil zákon, jako první tuto reklamu tehdy nabídla hudební televize Óčko a jejím prvním klientem byla oděvní značka TIMEOUT.

Čtěte více na serveru DigiZone.cz: Product placement je realitou. Jak se k němu staví české televize?

Pro úplnost – product placement se samozřejmě netýká jen televize. Setkat se s ním lze třeba také ve filmu nebo v divadle (příkladem z praxe je reklama na konkrétní pivo umístěná v kulise hospody), v počítačových hrách, v rozhlase nebo tištěných médiích. Jeho cílem je vždy zviditelnit výrobky a zvýšit povědomí o dané značce.

Bez milionů ani ránu?

Na první pohled se může zdát, že je product placement v televizi jen pro velké lokální nebo globální značky, jež mohou utratit finance v řádech stovek tisíc nebo milionů korun. Ale tak tomu pokaždé není. Podle formátu a tipu product placementu (aktivní/pasivní; PP) či podle toho, o jaký se jedná pořad, není vždy potřeba milionový rozpočet. Obecně může o propagaci formou PP uvažovat kdokoli. Je to podobné jako u klasické TV reklamy s tím rozdílem, že nemusíte disponovat, často velmi nákladným, reklamním spotem. Vhodnost pro konkrétní firmu je třeba posuzovat individuálně, uvádí Jan Vlček, obchodní ředitel TV Nova. Vzrůstající zájem registrujeme od velkých nadnárodních firem až po ty nejmenší české firmy, dodává Vlček. Pro velké firmy je podle něj PP obvykle zajímavý doplněk media mixu, menší firmy v něm zase vidí příležitost ke zviditelnění v televizi bez nutnosti investovat do natáčení reklamního spotu.

Každopádně však cena začíná v řádech deseti tisíců korun. Cenová nabídka product placementu se pohybuje v široké škále od rozpočtů v řádů deseti tisíců korun až po milionové rozpočty v případě například dlouhodobých seriálových projektů. Záleží na konkrétním formátu a také na formě product placementu, vysvětluje pro server Podnikatel.cz Miroslav Šírl, marketingový ředitel společnosti Media Master, která se stará o prodej reklamy v České televizi, Českém rozhlase a televizi Barrandov. V ceně se odráží řada faktorů, ať už je to sledovanost, délka záběru, během něhož je produkt na obrazovce, role produktu v konkrétním pořadu a podobně.

Reklamní komunikace formou product placementu je podle Šírla vhodná pro každého klienta (v závislosti na potřebném rozpočtu a s výjimkou propagace cigaret a tabákových výrobků nebo léků a léčebných postupů na předpis, kterou zakazuje zákon). Potvrzuje to i fakt, že o tuto formu reklamy mají zájem klienti napříč spektrem reklamních zadavatelů. Důležité je vybrat vhodný pořad, který koresponduje s cílovou skupinou, kterou klient plánuje oslovit, zdůrazňuje však Miroslav Šírl.

Některé výhody televizního product placementu:

  • vysoká sledovanost
  • možnost dlouhodobé spolupráce
  • přesný zásah na danou cílovku
  • ztotožnění produktu s oblíbeným hrdinou
  • možnost kreativního zasazení produktu
  • bezprostřední a efektivní zviditelnění
  • posílení image společnosti
  • oslovení diváka přes emoce

Zdroj: Media Master

Se svými výrobky se mohou firmy dostat také do komerční televize Nova, stejně jako do TV Prima Family. Společnost MediaPro Pictures, která vyrábí pořady pro Novu, komunikuje ve svých Obchodních podmínkách 2012 pro product placement a teleshopping orientační ceny product placementu, které se pohybují zhruba od 100 tisíc korun za product placement v Babicových dobrotách, za product placement v seriálu Ulice, nebo za reportáž v pořadu Rady ptáka Loskutáka klient zaplatí cca 150 tisíc korun, o padesát tisíc korun dražší je pasivní product placement ve zmíněné Ordinaci. Firma ale každopádně zdůrazňuje, že ceny vždy stanovuje pro každého klienta individuálně.

Čtěte také: Byznys XXL: Pátráte po nové cílovce? Zaměřte se na obézní

Na obrazovce už za pár dnů

Ačkoliv je televize médium, v němž má výroba pořadů své zákonitosti, vždycky to neznamená, že se reklamní sdělení objeví na obrazovkách až s velkým časovým odstupem. Záleží na tom, jaký pořad si podnikatel vybere. Například u lifestylových formátů se může klient objevit na obrazovce již v řádu dnů maximálně týdnů, v případě seriálových dlouhodobých projektů je příprava delší, a to i několik měsíců, objasňuje závěrem Miroslav Šírl. Trochu specifický je v tomto ohledu virtuální PP, který umožňuje začlenění produktu do děje postprodukčně, aniž by to bylo pro diváka rozeznatelné. O této formě lze teoreticky uvažovat i týdny před vysíláním v televizi, doplňuje Jan Vlček. Podnikatel však musí počítat s tím, že virtuální product placement má určitá omezení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).