E-shopy mají za sebou první ukončený den v rámci elektronické evidence tržeb. Celkově bylo za první den 2. vlny evidence tržeb vydáno více než 12 milionů účtenek.
Vychází to z údajů Finanční správy. Server Podnikatel.cz zaostřil na to, zda e-shopy také splňují informační povinnost, která vychází ze zákona o evidenci tržeb. Každý z oslovených e-shopů to řeší po svém. Zákonnou povinnost splňují a Finanční správa zároveň dává 3 tipy pro ostatní, jak informační povinnost splnit, aniž by zákazník byl obtěžován vyskakujícím pop-up oknem.
Oslovili jsme 3 největší české e-shopy. Zatímco Alza.cz uvádí informační povinnost v obchodních podmínkách, Kasa.cz ji splňuje pomocí patičky a speciální stránky pro EET. Mall.cz to vyřešil pouze pomocí patičky.
Informační povinnost musí podnikatel uvádět na všech internetových stránkách, jejichž prostřednictvím se uskutečňují evidované tržby. Na stránkách e-shopu tak musí být publikována věta:
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
Některé z menších e-shopů však vyřešily tuto povinnost zbytečně krkolomně. Například jihlavský nábytek Polodna, který prodává zboží i po internetu, umístil hlášku do průsvitného rámu, který nezmizí dříve, než ho zákazník odklikne. Jenže tomuto ne příliš šťastnému řešení se může e-shop vyhnout.
3 tipy, jak u e-shopů splnit informační povinnost
Finanční správa doporučuje 3 tipy, jak informační povinnost splnit:
- Obsah informačního oznámení vložte na stránku před vstupem do prostředí platební brány, nebo
- ho publikujte na úvodní stránce eshopu, nebo
- ho zakomponujte do obchodních podmínek.
Tam ho umístil eshop Alza.cz. Kasa.cz i Mall.cz odkazují na informační povinnost v patičce. Lepší řešení než Kasa.cz, která z patičky přesměrovává na speciální stránku k EET, nabízí Mall.cz, který obsah informačního oznámení umístil celý do patičky.
Zde ale pozor: Musí však být splněno zákonné kritérium, že to bude pro zákazníka dostatečně viditelné a čitelné,
připomíná Petra Petlachová, mluvčí Finanční správy. Font písma proto nesmí být příliš malý, respektive musí být dobře čitelný. Finanční správa proto doporučuje, aby e-shop umístil obsah informačního oznámení na stránku, odkud se zákazník rovnou proklikne do platební brány.
Jak vypadá informační povinnost u velkých e-shopů? Inspirujte se
Velké e-shopy investovaly stovky tisíc korun do implementace EET
Včerejší start evidence tržeb proběhl u oslovených e-shopů bez komplikací. Včerejší ostrý start EET u nás proběhl bez jakýchkoliv problémů a vše funguje dobře,
říká za Alza.cz Šárka Jakoubková.
Hladce probíhal první den s EET i na Mall.cz: Vše proběhlo bez výraznějších komplikací. Naši zákazníci nepocítili žádný negativní dopad a veškerý nákupní i platební komfort byl zachován,
prozradil serveru Podnikatel.cz Jan Řezáč, mluvčí Mall.cz. Ve stejném duchu se vyjadřuje i Andrea Čižmářová, ředitelka komunikace Kasa.cz.
A náklady na zavedení EET? Ty šly v případě Kasa.cz do výše několika set tisíc korun. Alza.cz přesné náklady vyčíslit nechce, hovoří však o mnohých desítkách hodin interního vývoje. Podobně mluví i Mall.cz: Z hlediska pracovní vytíženosti se jedná o zhruba 1,5 měsíce kapacity vývojářů finančního týmu a 1 měsíc kapacity analytiků a dalších osob na poli byznysu. Přípravy samotné probíhaly již od října loňského roku,
uzavřel za Mall.cz Jan Řezáč.
Čtěte více na Lupa.cz: Přípravy na EET vyšly e-shopy i na stovky tisíc. Co se od středy změní?