Soudě podle aktuálního průzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a obchodního portálu Aukro.cz, vyplatí se internetovým obchodníkům sledovat, jaké reference o nich jejich zákazníci šíří na internetu. Z průzkumu totiž vyplynulo, že celých 90 procent nakupujících se před nákupem zajímá o zkušenosti ostatních zákazníků a také sleduje dostupná hodnocení e-shopů. Bezmála polovina internetových zákazníků, přesně 43 procent dotázaných, se předem orientuje také podle cenových srovnávačů. Z průzkumu také vyplynulo, že na internetu loni nakoupilo bez problémů 60 procent z dotázaných. Průzkumu se přitom zúčastnilo 11 624 uživatelů internetu. Čtěte více o srovnávačích cen: Vlastníte e-shop? Využijte nabídky srovnávačů zboží, můžete prodat více
Zákazníci mluví na internetu za vás
Zájem o reference před nákupem má přitom rostoucí tendenci. Podíl nakupujících, kteří čtou před nákupem hodnocení e-shopu, dlouhodobě roste. V loňském roce recenze četl každý devátý nakupující z deseti,
uvádí Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. Dodává, že 33 procent oslovených respondentů proto uvedlo, že při nákupu na internetu nemají žádné obavy – nakupují totiž jen v prověřených e-shopech, které pečlivě vybírají.
Čím se může „prezentovat“ neseriozní e-shop?
Jan Davídek z inzertního portálu Spěcháto.cz dodává okolnosti, které by měly zákazníka od nákupu na internetu odradit. Z jiné perspektivy jsou to tedy věci, které e-shopu k prosazení na trhu nepomůžou: podezřele levné zboží, nemožnost osobního odběru, texty o zboží jen v angličtině nebo špatně přeložené internetovým překladačem.
Stále jsou e-shopy, které neinformují
Z průzkumu dále vyplývá, že se nakupující stále setkávají s e-shopy, které své zákazníky nedostatečně informují o produktech či cenách. S takovým e-shopem se setkalo zhruba 15 procent dotázaných. E-shopy přitom mají v obou oblastech podle v Česku platné legislativy povinnost informace poskytovat. Někteří prodejci o výrobku uvedou údaje nepřesné či doplní nabídku lákavými fotografiemi, které ovšem neodpovídají skutečné povaze a kvalitě produktu. Lze říci, že obchodník, který myslí své aktivity poctivě, nemá důvod cokoliv skrývat a popis produktu v nabídce tak nemusí ani nijak omezovat,
řekl přitom před časem serveru Podnikatel.cz Jan Votočka z PR – poradenského oddělení spotřebitelské organizace dTest. A to s tím, že právě otevřenost ocení zákazníci, kteří budou takový nic neskrývající e-shop spíše navštěvovat. Čtěte více: E-shopy bez infa o zboží porušují zákon
Foto: www.isifa.com