Časy se mění a s nimi i nejrůznější návyky. Stejně tak je tomu i ve firmách. Někteří zaměstnavatelé byli ještě nedávno zásadně proti používání sociálních nástrojů během pracovní doby. Dnes už tyto striktní názory zase tolik zastánců nemají. Sociální nástroje lze totiž efektivně a bezpečně využívat také ve firmách.
Co vám tedy brání v tom, abyste tento oblíbený způsob komunikace smysluplně zapojili také do chodu vaší firmy? Právě správná komunikace a týmová spolupráce jednoznačně zvyšuje efektivitu a produktivitu vašich firem. Zkuste nástroje, které z vaší firmy udělají moderně fungující podnik se zdravým sebevědomím a realizovatelnými cíli.
Sociální nástroje pomáhají k růstu
Sociální nástroje jednoznačně přispívají k růstu firem. Jejich užívání hraje důležitou roli také v kariéře jednotlivých zaměstnanců. Vyplývá to ze studie společnosti Millward Brown, která byla realizována ve spolupráci s Google.
Studie se zaměřila zejména na to, jakým způsobem sociální média ovlivňují chod evropských firem, jak jsou využívány v podnikání a jak se promítají do denní práce a kariérního růstu lidí. V rámci studie byly shromážděny názory 2700 odborníků z Velké Británie, Francie, Německa, Itálie, Holandska, Španělska, ale také Švédska. Mezi sociální nástroje, které tato studie brala v úvahu, patří zejména Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Yammer a Chatter.
Ze studie vyplynulo, že 86 % uživatelů sociálních nástrojů bylo nedávno povýšeno, na rozdíl od 61 %, kteří tyto nástroje neužívají. 72 % zaměstnanců pak uvedlo fakt, že jejich kariérní postup je v budoucnu velmi pravděpodobný. Se stejnou variantou podle studie počítá pouze 39 % těch, kteří nejsou uživateli sociálních médií.
Čtěte také: Průzkum: Firmy omezují přístup na sociální sítě
Tyto nástroje totiž vnitřně podporují sdílení znalostí, což znamená, že ti, kdo je používají, jsou vystaveni alternativním úhlům pohledu. Mohou tak zastávat daleko sofistikovanější stanoviska, ale získají i větší sebevědomí vyjádřit své vlastní názory, a to jak v pracovním, tak i v osobním životě,
říká psycholog a ředitel ThinkSpa Mamta Saha. Podle něj jsou zaměstnanci, kteří přijali sociální média přirozeně daleko pozitivněji naladěni a též i otevřeni novým myšlenkám.
Pro komunikaci ve firmě Yammer
To také naznačuje, že budou aktivnější ve všech oblastech své kariéry. Zapojení sociálních nástrojů v rámci interní komunikace si pochvaluje i Dušan Murčo, Country Manager společnosti Martinus.cz, který se zaměřuje především na prodej knih a využívá sociální síť Yammer. Právě Yammer nám velice pomáhá s efektivitou, pokud potřebujeme kolegy rychle informovat o nějaké novince ve firmě, popřípadě se rychle s kolegy poradit o nějakém problému,
říká Murčo a dodává: Je to velice efektivní nástroj, který máme již několik let a velmi nám vyhovuje. Přístup na Yammer má každé oddělení v rámci firmy.
Studie dále ukázala, že 45 % zaměstnanců si myslí, že podniky, které nepracují se sociálními nástroji, nepřežijí. 81 % odborníků z rychle rostoucích podniků má za to, že jim sociální nástroje, které využívají, pomohly v růstu, ale i v expanzi. 66 % je toho názoru, že s využíváním sociálních médií též roste produktivita podniku a 59 % se přiklání k myšlence, že tyto nástroje přispívají ke zlepšení obchodních výsledků, jako jsou například prodeje nebo získání a udržení klientů.
Fakt, že jsme schopni rychleji vyhledat informace, urychluje rozhodovací procesy. Podniky tak mohou být daleko agilnější a konkurence schopnější,
dodává vedoucí Google Enterprise ve Velké Británii Thomas Davies.
Čtěte také: Pomlouvají váš byznys na Facebooku? Na příliv nových zákazníků zapomeňte
A jaké jsou nejčastější důvody využívání těchto nástrojů? Především jde o rychlejší vyhledávání lidí, informací a odborných znalostí (41%), dalším důvodem je spolupráce a sdílení znalostí (37%), studie zmiňuje i osobní hledisko sociálních sítí včetně budování profesních vztahů nebo vytváření komunit (34%), v neposlední řadě uvedli zaměstnanci také redukci počtu a délky e-mailů (31%).
Používání sociálních nástrojů se v jednotlivých firmách liší. Záleží totiž na tom, o jakou platformu se jedná. Naše aktivity jsou různorodé. Od sdílení novinek, služeb, které nabízíme, akce, které organizujeme (viz například Den nepřečtených knih), přes nabízení zábavy, až po zjišťování zpětné vazby od zákazníků. Samozřejmě všechno se to týká toho, co děláme, a to je prodávaní knih, prodávaní příběhů,
přiblížil Country Manager Martinus.cz Dušan Murčo.
Google+ s omezeným sdílením pro firemní doménu
Další sociální síť, kterou lze v rámci firmy využít místo intranetu, je například Google+. V rámci Google Apps pro firmy je tato aplikace propojena pod jednou střechou – firemní doménou včetně uceleného kancelářského balíku.
Firmám Google+ nabízí především možnost komunikace. Příspěvky lze nastavit s omezením, které zaručuje, že je nebude možné sdílet s nikým, kdo není součástí firmy, respektive se nachází mimo firemní doménu.
Videoporada pomocí Hangout
Náročná je zejména koordinace celého týmu, a to hlavně v případech, kdy se zaměstnanci nachází například v různých regionech republiky nebo dokonce i za jejími hranicemi.
Díky funkci Google+ Hangout může firma uspořádat poradu, strategické plánování, workshop nebo seminář. Stačí pouze počítač s připojením na internet a webová kamera.
Hangout funguje až pro deset zaměstnanců najednou. Spustit či naplánovat ho lze jedním kliknutím přes událost v Kalendáři Google nebo Gmailu. Během videokonference mohou účastníci zapisovat jednotlivé informace do sdíleného dokumentu, jehož úpravy vidí v reálném čase.
Nezapomeňte si nastavit výchozí pravidla pro omezené sdílení. Podobně postupujte i v případě Hangoutu, uzavřete ho jen pro vlastní okruh lidí v rámci možnosti „omezený hangout“.
Na firmy dojde i v následujících měsících. Portfolio služeb pro firmy totiž hodlá společnost Google nadále rozšiřovat. Chystá se například i mobilní verze Google+ pro firemní stránky a další nástroje pro administrátory.
Připraveno ve spolupráci se společností Google.
Foto: www.isifa.com