Legislativci přitom upozornili, že některá ustanovení jsou v rozporu s právem a že v návrhu navíc například u umožnění práce 14letých chybí provázání s dalšími právními předpisy.
Co se dozvíte v článku
Co vše má přinést flexinovela
Vláda minulý týden schválila novelu zákoníku práce z dílny ministerstva práce a sociálních věcí, která si klade za cíl zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů. Novela prodlužuje maximální zkušební dobu na 4 měsíce u řadových zaměstnanců a na 8 měsíců u vedoucích pracovníků a umožňuje najímat na určité brigády už 14leté. Nově má být také umožněno zaměstnancům, kteří jsou na rodičovské dovolené, aby vykonávali u téhož zaměstnavatele na dohodu stejný druh práce, který vykonávali před nástupem na tuto dovolenou.
Změny se dotknou rovněž pravidel pro podání výpovědi z pracovního poměru. Počátek běhu výpovědní doby bude nyní spojen již se dnem doručení výpovědi druhé straně. Zaměstnanec tak může být dříve uvolněn pro novou pracovní pozici a zaměstnavatel může na dané pracovní místo přijmout nového zaměstnance v kratším termínu.
Návrh na práci 14letých legislativci rozcupovali
Přestože kabinet normu schválil, hned několik z výše uvedených plánovaných novinek čelilo velké kritice Legislativní rady vlády (LRV), která je doporučovala z novely vyškrtnout. Na paškál se dostalo hlavně ustanovení, podle kterého budou moct v létě brigádničit už 14letí. Jak upozornila LRV, mezinárodní úmluvy a evropské směrnice sice připouštějí práci dětí mladších 15 let, před ukončením povinné školní docházky, nesmí to ale škodit jejich tělesnému, duševnímu, morálnímu nebo společenskému vývoji ani ohrozit jejich vzdělávání. Výkon práce v pracovním poměru nebo na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr v rozsahu až 7 hodin denně a 35 hodin týdně, byť toliko o letních prázdninách, již zasáhne podle Legislativní rady vlády do časového i duševního prostoru dítěte nepřiměřeným způsobem,
napsala ve svém stanovisku LRV.
Nedostatečně ošetřeno je pak i vymezení prací, které může dítě konat. Za lehké jsou považovány práce, které jsou řazeny v první kategorii rizikovosti prací, takže se jedná o práce, kde není zjištěn ohrožující vliv na zdraví. Ve své podstatě se však nemusí vůbec jednat o práce snadné a jejich vymezení tak nemusí odpovídat výjimkám obsaženým v úmluvě Mezinárodní organizace práce a evropské směrnici o ochraně mladistvých zaměstnanců.
Zaměstnávání mladších 15 let navíc přináší i další problémy. Umožněním výkonu práce totiž dítě vstupuje do právního vztahu, závazku, přičemž nabývá všech práv a zejména povinností s tím spojených, včetně odpovědnosti. Lze mít přitom důvodnou obavu, že těchto povinností a odpovědnosti nebude schopno dostát, stejně jako bude obtížně schopno posoudit následky a dopady svého jednání. Vznikem pracovněprávního vztahu budou přitom dotčeny rovněž třetí osoby, zejména osoby, které jsou v právním vztahu se zaměstnavatelem,
vysvětlila LRV.
Nabíráte na léto brigádníky?
Návrh navíc dle LRV neodpovídá současným trendům v oblasti ochrany nezletilých pro případ vzniku dluhů, kdy v nedávné minulosti došlo k zakotvení právní úpravy omezující odpovědnost za škodu způsobenou nezletilými. Navržená právní úprava oproti tomu umožňuje přenést obecnou odpovědnost podle zákoníku práce i na osoby mladší 15 let. Navrhovanou úpravou rovněž vznikne nesoulad mezi svéprávností občanskoprávní a odpovědností trestněprávní i přestupkovou a ten by bylo třeba rovněž vyřešit. Dále je také vhodné upozornit, že ve svých právech a povinnostech budou dotčeni rodiče, nadále bude totiž existovat rodičovská odpovědnost, přitom v rámci výkonu práce ale bude dítě plnit pokyny zaměstnavatele a bude podřízeno jemu, nikoliv zákonnému zástupci,
varovala dále LRV.
Aby toho nebylo málo, navržená právní úprava není provázána ani s předpisy v oblasti nemocenského, důchodového nebo zdravotního pojištění. Pokud by měla navržená právní úprava přetrvat, je třeba ji zásadním způsobem dopracovat ve smyslu odstranění výše zmíněných rozporů. Rovněž by bylo třeba dále upravit i zákoník práce nejen s ohledem na nezbytnost jinak vymezit zákaz noční práce dětí, ale i s ohledem na skutečnost, že by nebyla nadále udržitelná úprava přinášející výhody rodičům dětí do 15 let z důvodu péče za situace, pokud by tyto děti mohly souběžně konat závislou práci,
podotkla LRV a doporučila ustanovení raději vyškrtnout.
Vyškrtněte i práci na DPP při rodičovské, radila LRV
Problematické je také umožnění sjednání práce na dohodu při čerpání rodičovské dovolené. Podle LRV toto ustanovení narušuje základní koncepci závazkového práva, neboť ztotožňuje pojem smlouva a závazek. Současně se jedná o možnost logicky zcela nesprávnou, neboť představuje-li rodičovská dovolená překážku pro práci konanou na základě pracovní smlouvy, představuje dozajista překážku pro totožnou práci konanou na základě dohod. Překážka výkonu určité práce buď existuje, nebo ne. Pokud takovou překážku nepředstavuje, je navržená úprava nadbytečná, neboť stejného výsledku lze dosáhnout modifikací pracovního poměru,
upozornila LRV a doporučila i toto ustanovení z novely vypustit.
Za nedosažitelnou z pohledu závazkového práva pak LRV označila další novinku, a to zavedení povinnosti zaměstnavatele zařadit zaměstnance na původní práci a pracoviště. V pracovněprávním závazku se v pracovní smlouvě totiž zaměstnanec zavazuje konat určitý druh práce a tento je mu zaměstnavatel kdokoliv v průběhu trvání závazku oprávněn přidělovat. V tomto směru je neúčelné rozšiřovat okruh takto chráněných zaměstnanců ještě o širokou kategorii osob vracejících se z rodičovské dovolené. Právní úprava zaměstnanci jakožto slabší straně slibuje něco, co je v rozporu se smluvní povahou závazku a co není schopna zajistit,
doplnila LRV.
Vláda problematické body schválila
Ačkoli vláda návrh schválila s tím, že ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) má novelu upravit dle připomínek LRV, jak ukazuje upravený návrh, všechna problematická ustanovení v návrhu zůstala. Jak uvedlo serveru Podnikatel.cz MPSV, vláda schválila novelu i s problematickým body. Počítáme s tím, že ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně může ještě dojít k některým úpravám. Pokud však jde o ustanovení ohledně možnosti práce pro mladistvé o prázdninách či možnosti pro „dohodáře“ vykonávat stejný druh práce jako před nástupem na rodičovskou dovolenou, to jsou pro MPSV zcela klíčové body vedoucí k flexibilitě trhu práce, podpoře rodin a celkové modernizaci pracovního trhu. Proto také v novele zůstala a byla vládou schválena. V těchto bodech tedy se zásadními změnami již nepočítáme,
komentoval pro server Podnikatel.cz Jakub Augusta, mluvčí MPSV.
Ignorování vlastních expertů není novinkou
Ignorování doporučení LRV není novinkou. Například v loňském roce navrhlo MPSV úpravu definice nelegální práce, kterou LRV naprosto strhala a označila ji za systematicky chybnou. Ministerstvo sice vzalo připomínky LRV v potaz a příslušné pasáže před jednáním vlády z návrhu vypustilo, během projednávání novely ve Sněmovně však ministr Marian Jurečka prosadil skrze lidoveckou poslankyni Marii Jelínkovou na Výboru pro sociální politiku pozměňovací návrh, který definici nelegální práce měnil podobným způsobem, jako bylo původně v plánu.
U konsolidačního balíčku zase LRV mimo jiné kritizovala úpravu dohod o provedení práce. Vláda připomínky LRV (ale i daňových expertů) ignorovala a návrh schválila v původně navržené podobě. Než však změny nabyly účinnosti, schválil kabinet jejich úpravu, protože prvně schválená verze byla v praxi nerealizovatelná.