Tak samozřejmě, že by omezení paušálu by dopadlo na určitou skupinu OSVČ. Nicméně je si třeba uvědomit, že OSVČ uplatňující paušál mají vlastně část příjmu odpovídající rozdílu mezi paušálními a skutečnými náklady zcela osvobozenu od daní a dalších odvodů, v případě OSVČ živících "papírem a tužkou" s minimálními náklady tato část přesahuje 50%, což je opravdu hodně.
Čili v případě zrušení paušálu by OSVČ musely vykazovat skutečné náklady, tj. schovávat si účtenky. Čili by se nejednalo o znevýhodnění, ale spíše o odstranění výhody, kterou ostatní nemají, zaměstnanci ani právnické osoby se jen tak vyhnout danění až poloviny příjmů nemohou.
Zamezení nedanění 60% příjmu v případě švarc zaměstnanců by tento systém znevýhodnilo do takové míry, že by pro stát přestal představovat problém a nemusel by šikanovat OSVČ, které jen shodou okolností mají dominantního odběratele.
Zrušení DPH pro OSVČ by také byl problém, v podstatě není omezení ve velikosti obratu, tím by se i velké podniky mohly vyvázat z placení DPH, třeba takový Alzasoft (dnešní Alza) byl poměrně dlouho OSVČ.
Omezení slevy na poplatníka by nejvíce dopadlo na ty s nejnižším příjmem, kdežto OSVČ s obratem 1 mil. by to (velmi zhruba) zvedlo celkové odvody z 120 000 na 150 000.
Prostě zrušení (nebo minimalizace) paušálů - fiktivních nákladů je řešení jak systémové tak spravedlivé.