Můžete mi prosím někdo vysvětlit, jaký to má pozitivní dopad pro státní pokladnu v případě malého OSVČ?
Jsem OSVČ, prodávám na trzích, poutích, jarmarcích apod. dřevěné výrobky, které sám dělám. Roční obrat za posledních 7 let 230 - 310 000 Kč. Daně dělám paušálem a jsem na míle daleko od limitu tedy, žádné daně stejně neplatím. Podnikám 7 let a příjem co mám mi stačí na pohodlný život, nehodlám vydělávat víc. Když v listopadu dojdu k obratu cca 300tis. tak si potom dám volno a další akce mám až po novém roce.
Když začnu všem v květnu dávat účtenku, co to tedy komu přinese - kromě byrokracie pro mě, čekání na papírovou účtenku pro zákazníky.
Pokud nezruší možnost paušálu, tak se nikdy se svým nízkým příjmem na placení daní nedostanu, nic to tedy odemě státu nově nepřinese. Každý rok moje příjmy stát vidí v daňovém přiznání.
Pro mě by místo té byrokracie bylo rozhodně snazší, platit nějakou paušální daň (500 - 1000kč) měsíčně a moci pracovat než řešit další papíry, které prokazatelně v mém případě žádné daně do poklady nepřinesou.
Já chápu že lidi podvádí, nepřiznávají příjem apod., ale když jsou v limitu paušálu jako já, tak ať se to ošetří tou paušální daní pro všechny třeba do obratu 500tis. ročně a je po problému.
Žádný, i kdyby totiž všichni OSVČ krátili 100% příjmů, tak většinu daní co platí, tak platí na povinných minimálních zálohách které u většiny převyšují ty vypočítané. Reálně tedy stát může při 100% krácení přijít třeba o průměrně jednotky tisíc na jednoho živnostníka, s tím že ten průměr zvedá pár procent vysokopříjmových, protože v okolí většina osvč daně neplatí protože náklady mají a pokryje jím zisk sleva na poplatníka, takže mají i minimální odvody. Z toho dojdeme k tomu, že celá agenda výběru daní od živnostníků je silně ztrátová z pohledu rozpočtu i když většina daně poctivě platí a reálně by stát více vydělal, kdyby prostě živnostníky neplátce úplně od daně, přiznání a všeho z příjmu osvobodil, přestal platit lidi co je kontrolují radši se zaměřil na velké subjekty, jenže když přijde GFŘ na velký daňový unik, tak se s tou firmou radši domluví, protože když po té firmě skočí tak ona přesune sídlo do jiného státu a tak jim pokuty odpouští aby platili aspoň něco, dovolí si šlapat jen na drobné podnikatele a tuzemsky zakotvené firmy, protože ty před nimi nemají kam utéct. To mám přímo od člověka z analytického týmu kterému je z této praxe blivno. A jak mi řekl úředník z GFŘ, záměr EET je znepříjemnění podnikání. Tam si jsou moc dobře vědomi, že EET do rozpočtu nepřinese ani korunu ale je ztrátové. Totiž většina podnikatelů není blbá a když vydá účet nebo fakturu, tak příjem zdaní. Jen hlupák vydává účty a nedaní to potom. A na takového hlupáka přijde běžná kontrola. A to co probíhá bez dokladu probíhá ze známosti a EET na tom nic nezmění.
Napsal jste to pěkně, akorát ta paušální daň je výhodná pro bezdětné nebo ty, kdo mají už dospělé děti. mně vyšel z daňové kalkulačky menší doplatek až od zisku (ne obratu) asi 750000,- kč. Mám 4 děti, z toho jedno ZTP/P.
Pohybuji se v podobném oboru jako vy, mám zatím EET dobrovolně asi dva roky a můžu vám říct, že účtenky si nebere skoro nikdo. Je to celé na .......