Zatímco lyžařské vleky zůstaly v 15% první snížené sazbě, lanové dráhy (visuté nebo pozemní) se nově přeřadily do 10% druhé snížené sazby. Ač samotné snížení provozovatelé lyžařských areálů vítají, rozdíly v sazbách způsobují těm z nich, kteří v jízdném (skipasu) mají oba typy dopravních zařízení, komplikace.
DPH na lanovky klesla, na „pomy“ apod. zůstala
Na začátku února nabyla účinnosti novela zákona, která přeřadila osobní a vodní hromadnou pravidelnou dopravu cestujících a jejich zavazadel s výjimkou dopravy lyžařskými vleky z přílohy č. 2 do nově zavedené přílohy č. 2a. Tím ke snížení sazby DPH u uvedených druhů dopravy z 15 % na 10 %. Zatímco lyžařské vleky v první snížené sazbě zůstaly, pozemní i visuté lanové dráhy nově spadly do druhé snížené sazby.
Původně sice nebylo jasno, zda se přeřazení týká i lanových drah, jak ale upřesnilo Generální finanční ředitelství (GFŘ) před týdnem, i lanovky spadly do druhé snížené sazby. Podle zákona o DPH účinného od 1. 2. 2019 podléhají druhé snížené sazbě daně služby, které odpovídají současně číselnému kódu klasifikace produkce CZ-CPA platné k 1. lednu 2008 uvedenému v příloze č. 2a k zákonu o DPH a výslovně uvedenému slovnímu popisu k tomuto kódu v textové části této přílohy. A visuté dráhy podle GFŘ obě podmínky splňují.
Jak zdanit kombinovaný skipas?
Ačkoli jsou provozovatelé lyžařských středisek rádi, že DPH na lanové dráhy klesla, některým z nich způsobuje problémy to, že DPH u lyžařských vleků (tzv. „pom“) zůstala na 15 %. Skiareály, které disponují jak pomami, tak lanovkou a prodávají jeden skipas na oboje, totiž tápou, jak správně skipas zdanit.
Podle Asociace horských středisek ČR, která konzultovala legislativní a technické možnosti řešení dané problematiky, je jednou z variant skutečnosti, že kombinovaný skipas může být veden v režimu, který umožňuje vyčíslit DPH pro odlišné sazby až při poskytnutí služby a nikoliv hned při prodeji skipasů. Základ daně a DPH pro oba druhy služeb (lanové dráhy a lyžařské vleky) je tak možno stanovit dle realizovaných služeb v daném měsíci,
řekl serveru Podnikatel.cz Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR.
Samo GFŘ odpovědělo na dotaz Asociace lanové dráhy obdobně. Podle GFŘ nelze v případě kombinovaných skipasů řádně vystavit v okamžiku prodeje jízdenky a lze jej vystavit až posléze, kdy už je skutečné využití dopravních zařízení známo.
Zákon o DPH stanoví, že daňový doklad (pokud je povinnost ho vystavit) musí být vystaven do 15 dnů ode dne, kdy vznikla povinnost přiznat daň (§ 28 odst. 4). Povinnost přiznat daň při poskytnutí služby vzniká ke dni uskutečnění zdanitelného plnění (§ 20a odst. 1). Při poskytnutí služby se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné (mimo jiné) dnem jejího poskytnutí (§ 21 odst. 3), což bude v uvedených případech poslední den období, na které je přepravní tarif prodáván.
I když tedy v okamžiku prodeje provozovatel přijímá úplatu, zdanitelné plnění k tomuto dni není známo dostatečně určitě a provozovatel nemá tedy povinnost přiznat daň z této úplaty ke dni prodeje (§ 20a, zejména odst. 2 a 3), ale až k poslednímu dni, na které je jízdenka prodávána. Z výše uvedeného vyplývá, že ve vámi uvedených případech by měl být daňový doklad vystaven do 15 dnů po posledním dni platnosti jízdenky. Do těchto 15 dnů by mělo být provozovateli známo i skutečné využití dopravních zařízení,
napsalo GFŘ.
Ať klesne i DPH na vleky, navrhují podnikatelé
Jak navíc upozornil Libor Knot, novela je účinná teprve několik dní a přestože už nyní musí mít podnikatelé nastaveny procesy a vydávat příslušné doklady pro zákazníky, přiznání k DPH se bude zpracovávat až k 25. dnu příštího měsíce. Jednotlivá opatření v rámci této problematiky budou tedy i nadále konzultována a finalizována,
dodal Knot.
Nejen kvůli těmto komplikacím by proto bylo podle Knota vhodné, aby se i sazba DPH na lyžařské vleky snížila na 10 %. Výpadek na výběru DPH je podle něj z pohledu státu marginální a naopak provozovatelům lyžařských areálů tyto prostředky významně pomohou. Většinou totiž leží na jejich bedrech společné nevýdělečné aktivity, jako jsou úpravy běžeckých tratí, provozování skibusů apod. Pomoc je to i pro celá horská střediska nebo region, protože platí, že 1 Kč utracená ve skiareálu znamená dalších 7 Kč utracených v horském středisku v navazujících službách. Celá záležitost by mohla pomoci v konkurenceschopnosti českých horských středisek,
uzavřel Knot.