Novela zákona o cenách. Vlk se nažral a koza zůstala celá

21. 11. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Hodně diskutovanou pasáží novely zákona o cenách se stala povinnost uvádět celkovou cenu zájezdů. Nakonec však návrh počítá s tím, že CK nemusí uvádět ty ceny, které dopředu neví. Palivový příplatek tak do ceny započítávat nemusí.

Ministerstvo financí předloží na pondělní jednání vlády novelu zákona o cenách, která se především dotkne cestovních kanceláří. Podle návrhu novely totiž budou muset cestovní kanceláře informovat zákazníky o souhrnné ceně. K tomu budou mít CK navíc za povinnost uvádět i jednotlivé ceny služeb, ze kterých se zájezd skládá, kromě těch položek, jejichž výši dopředu nevědí. Čtěte více: Cestovky balamutily zákazníky. Pomůže nový zákon o cenách?

Cestovní kanceláře dříve proti tomuto kroku protestovaly, ale v připomínkovém řízení se jim podařilo do zákona prosadit požadované změny. Při prodeji zájezdů musí prodávající spotřebiteli poskytnout informaci o ceně zájezdu tak, aby měl možnost se před jednáním o koupi zájezdu seznámit s konečnou cenou, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, uvede prodávající aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem, píše se v návrhu zákona.

Cestovky tedy ve skutečnosti konečnou cenu uvádět nemusí, ceny některých složek zájezdu, které dopředu nevědí, totiž nemusí do ceny započítat. To se týká především palivového příplatku, který je odvislý od současných cen pohonných hmot a kanceláře nemohou vědět jeho výši dopředu. Kdybychom museli do cen započítat i palivový příplatek, došlo by k výraznému zdražení zájezdů. Letecké společnosti by se totiž jistily proti případnému růstu cen ropy a příplatek by požadovaly raději vyšší. To by se pak promítlo do vyšších cen zájezdů pro konečného spotřebitele, vysvětlil pro business server Podnikatel.cz Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

CK skutečně nemusí uvádět tu složku ceny, pokud ji ve chvíli zveřejnění zájezdu neznají, ale musí zveřejnit, kde a kdy ji klient nalezne. Kromě toho u zájezdů typu last-minute nebude možno argumentovat, že nějakou složku ceny CK neznají, pokud do odjezdu zbývá např. několik dnů), potvrdil serveru Jakub Haas z ministerstva financí.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).