Uprostřed Voňavé lékárny v pražských Holešovicích stojí dlouhý stůl z recyklovaného dřeva. Za ním sedají zákaznice. Chodí sem totiž, až na výjimky, hlavně ženy.
Od literatury k aromaterapii
Majitelka Voňavé lékárny Marie Noe má přitom původně zázemí v literatuře. Jejím prvním projektem je One Woman Press, nakladatelství a vydavatelství knih psaných ženami. Když jsem byla malá, hrozně jsem četla, proto vydávám knihy. Milovala jsem i knihy o starověku, v nichž se někdo pořád potíral vonnými oleji. Líbilo se mi to a přišlo mi škoda, že se už dnes nic takového nedělá. V 90. letech jsem pak u své kosmetičky zjistila, že to stále existuje a říká se tomu aromaterapie,
popisuje svou cestu k éterickým olejům a vůním.
Začala s éterickými oleji experimentovat, sháněla si o nich literaturu. A když měla v nakladatelství příliš hektické období a připadala si intelektuálně přetížená, jako odpočinek zvolila studium u Asociace českých aromaterapeutů. Během studia jsem ale zjistila, že mě to baví, že mi to jde a rozhodla jsem se, že začnu praktikovat,
dodává. Na konci studia otěhotněla, což její rozhodnutí ještě podpořilo. Teď má profese dvě, knihy a aromaterapii. I když tvrdí, že se považuje spíš za aromatoložku, protože ji primárně do hloubky zajímají éterické oleje. Ty nyní prodává, využívá v terapeutické praxi a také o nich napsala knihu. Knižní je i inspirace názvu jejího obchodu – bibli aromaterapie, Voňavou lékárnu od Valerie Worwood, ostatně sama v češtině vydala.
Domácí začátky a malá investice
Než se éterický olej objeví na trhu v malé lahvičce, urazí dlouhou cestu. Od rostliny, která vyroste v ideálních podmínkách (pro Marii Noe to znamená udržitelně, bez chemie, a pokud to jde, tak divoce), sklidí se správně a ve správný čas, kdy má v sobě rostlina nejvíce silic, přes profesionální destilaci a dávkování do lahviček, skladování v dobrých podmínkách, až po celkově dobré zacházení s éterickým olejem.
Tekuté zlato
Nejvzácnější vonnou esencí je dnes oud. Získává se ze stromu Aquilara Malaccensis, známého pod názvem Agarwood, a je dražší než zlato. Proto se nepoužívá v aromaterapii, ale jen při výrobě luxusních parfémů. Ovšem jako všechny vzácné přírodní esence, i tato je velmi často pančována a dostat se ke kvalitnímu zdroji je téměř nemožné,
připomíná Marie Noe.
Co bude sama prodávat, vybírala Marie Noe podle čichu. Na jedné konferenci si přičichla ke kadidlu značky éterických olejů Oshadhi od německé firmy Ayus. Nadchlo ji tak, že se na značku zaměřila. A za týden přes webový formulář firmu oslovila. Za další týden absolvovala půlhodinový telefonický rozhovor s majitelem. O spolupráci bylo rozhodnuto. Musela jsem ale docela složitě vysvětlovat, že náš trh je jiný. Že jejich běžné podmínky, jako třeba nákupy za určité objemy peněz, nejsem schopná okamžitě splnit. Vyšli mi vstříc a podpořili mě. Díky tomu jsem mohla začít,
vzpomíná.
Měla malý obnos peněz, za ty nakoupila, co vydělala, zase investovala. Postupně prodeje navyšovala. Zaměřila se přitom na osobní kontakty, zpočátku hlavně na kolegyně aromaterapeutky, kterým éterické oleje, jichž má v nabídce na pět set, osobně nabídla. Tak začala organicky budovat své další podnikání a svou klientelu. Přidala e-shop a před dvěma lety, když už jí domácí zázemí nestačilo, kamennou prodejnu.
Česko, země éterickým olejům zaslíbená
V Česku přitom v poslední době sleduje obrovský nárůst zájmu o éterické oleje. Když byla Marie Noe pracovně přetížená v nakladatelství, éterické oleje jí pomohly. Jak vysvětluje, síla éterických olejů totiž spočívá v tom, že skrze čich obcházejí novější části mozku a míří rovnou na tu nejstarší, tak zvaný plazí mozek. A působí tak na člověka přímo, bez ovlivnění racionálním myšlením. Vůně se napojují na individuální lidské emoce a vzpomínky. Takže se nikdo nemůže divit, když se třeba po přičichnutí začne z ničeho nic radostně smát. A je to také důvod, proč se éterické oleje v hojné míře používají třeba k boji proti stresu. Rychle vyrovnávají nálady i emoce a zlepšují psychické rozpoložení. To podle ní stojí za oblibou aromaterapie. Lidi trápí stres, ve městech a v kancelářích nemají přirozené zdroje vůní. Éterické oleje jim přinášejí rychlou úlevu – když se k nim lidé chovají s respektem a úctou.
Čtěte také: Doba přeje špičkovým službám. Vědí to i majitelé sítě pánských holičství
Obliba roste, aniž by však všichni dobře chápali limity aromaterapie. Lékařská veřejnost aromaterapii podceňuje, esoterici ji přeceňují,
uvádí. Sama hovoří o informované aromaterapii, kdy dál předává ty informace, které jsou v dané době prověřené historií, zkušenostmi nebo vědecky, a ukazuje, jaké má aromaterapie reálné možnosti. Také o tom napsala vlastní knihu a věnuje se i vzdělávání.
Situaci na domácím trhu přitom může srovnávat celosvětově. Díky Oshadhi má kolegyně a kolegy po celém světě. Ti se podivují nad tím, že je v malém Česku tolik firem, které dovážejí éterické oleje, i těch, které dovezené éterické oleje prodávají pod svou vlastní značkou. Češi si totiž všechno chtějí dělat po svém,
směje se Marie Noe. Máme aromaterapii hodně rozvinutou, a protože ji často používají kosmetičky, dostane se k mnoha ženám,
vysvětluje.
Vůní ke vzpomínkám
Marie Noe ukazuje sadu parfémů, které mají v jejím obchodě pevné místo vedle éterických olejů. Konkrétním příkladem, jak může vypadat napojení vůně na vzpomínky, je právě příběh těchto voňavek.
Připravuje je parfumér Didier Gaglewski ve francouzském Grasse, známém centru vůní. V jeho pánském parfému je příjemně cítit olej i dřevěné piliny, jak z venkovské rodinné dílny. A to je záměr. Chtěl totiž namíchat přesně takovou vůni, jaká mu připomíná jeho tatínka. A povedlo se.
Na tak rozvinutém trhu ale zároveň není jednoduché uspět. Proto svou práci stavím na profesionalitě, vzájemné důvěře a kvalitě. Můžete mít totiž perfektní marketing a story, ale to ještě vždycky neznamená, že tomu odpovídá firemní filozofie,
popisuje svůj podnikatelský přístup. Velká nabídka na trhu je přitom podle ní pro klienty někdy matoucí, často neví, podle jakých kritérií se na trhu orientovat, podle čeho vybírat. Přitom je podle ní, podobně jako třeba u vína, možné koupit kvalitní přírodní esenciální oleje v různých cenových škálách. Zákazník však potřebuje vědět, do čeho se vyplatí investovat vzhledem k jeho rozpočtu a k čemu chce oleje použít.
Čtěte také: Provozují prvorepublikovou kavárnu. Místo reklamy se zaměřují hlavně na kvalitu
Věrnost místo inzerátů
Nejdřív jsem ani nevěděla, kam až můžu dojít. Myslela jsem, že budu vozit oleje pro sebe a své kolegy. Postupně se ale ukázalo, že je oceňují i laici a nabalovalo se více a více lidí. I když nijak neinzeruji, protože to podle mě v mém oboru nedává smysl. Neprodávám housky, ale unikátní věci,
říká. Dodává, že roste tím, jak pracuje s komunitou, v níž jí pak pomáhají osobní doporučení a šíření informací. I obchodu raději říká Aroma Meeting Point, místo setkávání. Hledala ho dva roky. A protože je noční pták, otevírací dobu, která startuje ve dvanáct, přizpůsobila svým biologickým hodinám.
Čtěte také: Jste firma pro skřivany, nebo sovy? Přizpůsobit pracovní dobu lidem se vyplatí
Na tabulky a manažersko – finanční plány si přitom příliš nepotrpí. I když vystudovala střední ekonomickou školu, která jí teď pomáhá, podnikání nechává spíš přirozeně růst. Přeje si s klienty udržovat osobní vztah a věrnost, dlouhodobé vazby. Těch, co přijdou nakoupit jednorázově a už se neobjeví, je málo. Víc než o byznysu také mluví o zálibě a vášni. Jsem přitom ráda, že je to i zdroj mé obživy. Protože jen poradenstvím o éterických olejích bych se neuživila, i když by mě to moc bavilo,
uvádí Marie Noe, která si navíc udělala masérský kurz a za obchodem má terapeutickou místnost.
Jejím dalším cílem, jak tvrdí, přitom není prodávat všude. Příroda není natahovací a přírodních éterických olejů, navíc ještě v biokvalitě, není možné nabídnout neomezené množství. Navíc množství ani není možné vždycky garantovat. Přijde špatné počasí a neúroda a konkrétního éterického oleje je málo nebo není vůbec. Případně zdraží,
objasňuje. A jako příklad uvádí vanilku, jejíž cena nesmírně vzrostla i proto, že byl hurikán.