Názory k článku Výběr e-shopového řešení není taková sranda, jak si všichni myslí

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 3. 2015 9:18

    just.fm (neregistrovaný)

    Pěkný článek, dovolím si malé doplnění. Naše firma se také zabývá konzultacemi v případě e-commerce a možnosti návrhu a implementace e-shopvých systémů. Opravdu jak autor článku uvádí systému je spousta atd. Co je ale opravdu důležité je především kvalitní analýza před celým projektem. Důležité také je vyřešení prý poměrně banálních otázek, například přeceňování zboží. Převzali jsme klienta a ten měl několik různých dodavatelů (výrobců). Přecenění probíhá kvartálně. Zdroje dat jsou ovšem hrozné (je potřeba je dodatečně upravovat atd) a když potřebujete přecenit cca 5 - 10 tis položek, tak věřte že to ručně nedáte a potřebujete kvalitní nejen zdroj dat, ale také systém, který to dokáže zpracovat a vytvořit kvalitní přehledy o zpracování...

  • 17. 3. 2015 11:07

    Open Mage

    Trochu bych si dovolil polemizovat nad tím řešením zadarmo. Ono totiž nic není zadarmo. Pokud jde o open source platformy jako je Prestashop, Wordpress, Open Cart, Quick Cart, Magento a další ... tak ano software eshopu je vesměs zdarma. Ale to by musel být provozovatel programátor, kodér, marketér a copywriter v jedné osobě, což - ruku na srdce - z 99% není.

    Není pravda, že tato řešení nejsou připravena pro české prostředí, často jsou a to pomocí rozšiřujících modulů a jazykových balíčků. Problém je v tom, že provozovatel je většinou obchodník - tam jsou jeho síla, znalost, zkušenosti a ambice. I když by byl technicky zdatný, tak zvládne najít a zaplatit "nějaký" hosting (často zcela neodpovídající potřebám toho eshopového řešení), nainstalovat "nějak" eshop a pak se už jen trápí a trápí a trápí.

    Nicméně i na to existují řešení. Většina těchto open source platforem má v ČR různé integrátory - ať už jde o specializované firmy, web studia, marketingové agentury nebo prostě lidi na volné noze, kteří vybranému shopu rozumí. Lze tedy následně eshop profesionálně nakonfigurovat, doladit češtinu, daně, fakturaci pro český trh a další specifika. Není problém objednat si grafický design na míru, sazbu obsahu (produktů, kategorií) nebo jejich import od velkoobchodního dodavatele.

    A jsme u toho, ani to open source řešení tak, pokud to myslíte s prodejem na internetu vážně, nebude ve finále zadarmo. Zjistíte, že potřebujete šikovného programátora, znalce toho řešení, možná se také nevyznáte v marketingu, takže přibude SEO specialista, PPC specialista, odborník na srovnávače zboží, copywriter, ...

    Ve finále jste tak brzo téměř na stejných penězích jako u investice do eshopu na míru. Možná je to lepší než pronajatá řešení (pokud se vybere rozumný technický partner), jelikož je vývoj a rozvoj eshopu flexibilnější a rychlejší, ale určitě to nebude zadarmo. To kouzelné slovo je v tomto případě klam.

  • 17. 3. 2015 12:04

    Marek Demčák

    Člověk by si měl před spuštěním eshopu ujasnit, v čem bude jeho konkurenční výhoda. Pokud má třeba štěstí na to, že bude něčeho výhradním dodavatelem, nebo má možnost odebírat nějaké zboží levněji než jiní, tak asi nemá cenu zpočátku do eshopu moc investovat, a stačí si nějaké softwarové řešení pronajmout za pár stovek (a investovat peníze hlavně do reklamy). Pro jednodušší budoucnost bych se dodavatelů ptal, zda a v jaké podobě mi budou schopni předat kompletní data (objednávky, popisy zboží, fotky,...) v případě, že se rozhodnu pro někoho jiného, nebo vyrostu tak, že už bude mít smysl udělat eshop na míru (od určitých objemů dat a určité návštěvnosti se už pronajaté eshopy nevyplatí).

    E-shop na míru už od prvního dne (tedy ne až jako reakce na úspěch) má smysl hlavně v případě, kdy má být samotný eshop hlavním zdrojem konkurenční výhody (ať už funkcemi pro zákazníky, nebo výrazným zjednodušením práce pro provozovatele).

    Obecně si myslím, že hlavní je při provozování eshopu umět včas dodat kvalitní zboží za dobrou cenu - když tohle bude fungovat, tak nad technickým řešením většina klientů mávne rukou (a naopak).

  • 17. 3. 2015 13:07

    Jan Kalianko (neregistrovaný)

    Marku, konkurenční výhoda je jednak věc obchodní strategie, ale zde je to také velmi polemické. V některých komoditách nemáš jako začátečník šanci najít jakoukoliv konkurenční výhodu. Zboží prodávají všichni, jít s cenou pod všechny je nesmysl, službami těžko předčíš ostatní atd... Pak mi zkus najít nějakou konkurenční výhodu v segmentu, kde je vysoká konkurence, všichni dodávají to samé a nadstandardní servis je v daném segmentu standardem... Co pak?

  • 17. 3. 2015 14:16

    Marek Demčák

    To je myslím problém mnoha českých eshopů - marže blízká nule, servis stejný, zboží stejné (něco drahého, malého, nepodléhajícího zkáze,...). Všichni se pak diví, že provoz eshopu spíš dotují, než aby to byl zdroj obživy. Rozumnou strategií je podle mě v takovém případě dělat (prodávat) něco jiného. Malé eshopy se v komoditách dnes už těžko prosadí, trh je rozebraný.

  • 17. 3. 2015 15:47

    Jan Kalianko - E-shop konzultant

    Já si myslím, že zde jsou stále zajímavé segmenty, které na českém trhu nejsou dostatečně obsazené a i běžný malý obchodník v nich může prorazit. Postačí, když bude na daný obor odborník, mít zázemí a bude se e-shopu věnovat. A pokud to neumí, postačí najít dobrého konzultanta nebo člověka, co obchod povede.

  • 17. 3. 2015 16:11

    tom (neregistrovaný)

    to zbozi uz prodavaji vsichni a ja nemam zadne kontakty na prime dodavatele pro vyhodnejsi cenu a neumim dat navic zadnou pridanou hodnotu, co pak? to je velice jednoduche jdi DELAT NECO JINEHO!

  • 18. 3. 2015 8:13

    František Bugala

    Článek je ve své podstatě určitě zajímavý. Za ty léta v oboru mohu s mnoha názory souhlasit.

    Rád bych ale také podtrhl to, že u nás na trhu naleznete skutečně pestrou nabídku firem, které e-shop dokáží realizovat od A do Z.

    Vhodné je na dané firmy se obrátit s co nejpodrobnějším požadavkem na váš budoucí e-shop a nechat si vypracovat nezávaznou předběžnou kalkulaci vývoje nového e-shopu. Zjistíte, že ceny jsou někdy až neskutečně rozdílné.

    Ne vždy jsou nejznámější firmy zárukou kvality a spokojenosti. Zaměřil bych se na dodavatele, kteří nevyrábějí e-shopy jak na běžícím páse (z pravidla předzvěst dlouhých čekacích dob na úpravy a vyšší ceny), ale ve své podstatě fungují na bázi nadstandardní podpory. Najednou zjistíte, že máte vlastní řešení a navíc jste v kontaktu s lidmi, kteří vám dokáží průběžně zcela nezištně radit a v případě vašeho zájmu i pomáhat posouvat váš e-shop dále. A tohle skutečně u každého nenajdete...

  • 18. 3. 2015 9:40

    Jan Kalianko - E-shop konzultant

    Realizace od A do Z je prakticky shop na míru, i když ve většině případů se jen přiohybá předpřipravené řešení, což je rozumné.

    Když nemám zkušenosti, je rozumné se obrátit na někoho, kdo ten projekt odřídí a má s tím zkušenosti, to ano, ale na druhou stranu bych varoval před firmami, které nabízí úplně všechno - tedy "uděláme vám e-shop a pak pro něj budeme dělat marketing a všechno". Jsou výjimky, co potvrzují pravidlo, zejména jsou to velké firmy, které mají dost lidí na to, aby se každý věnoval něčemu, ale je-li to jednotlivec nebo 3 lidi jako skupina, co se věnují všemu, nemohou nikdy dobře umět vše a takového dodavatele marketingu a správy bych se pak vyvaroval...

    Ona je celá problematika mnohem složitější, ale to by článek byl 10x delší a nedal by se dočíst...

    Jinak velký souhlas s posledním odstavcem - mluví mi z duše...

  • 25. 3. 2015 9:59

    v2kt0r (neregistrovaný)

    Jenže dle zkušenosti, kterou udělal kamarád, který si eshop nechával na míru psát, si tyto firmy myslí, že jsou SAP, chtějí nehorázné ceny a pak je to jeden šéf a za dobu implementace 5 studentů na živnosťák - a většina nabídek byla takových, že si dodavatel na eshop ponechává práva a zákazník jej bez podpory původního autora nesmí provozovat či rozvíjet. Do takových podmínek opravdu někdo jde?

  • 25. 3. 2015 11:14

    Jan Kalianko - E-shop konzultant

    Ano, zkušenosti kamarádů... To bych raději nekomentoval.

    Chcete-li něco originálně pro sebe napsat (ve většině případů k tomu není důvod), pak to musíte zaplatit a nebude to stát 100 tis. Kč. Jsou to stovky hodiny práce.

    A užitná práva a jiné - jakou smlouvu si podepíšete, takovou ji máte. Je na vás, co si s dodavatelem dohodnete. Proč to všechno shrnovat na jedno hromadu a říkat, že je to špatné řešení, namísto toho, že je špatný zadavatel, který si neumí vyřešit smluvní ceny?

  • 19. 3. 2015 22:51

    David (neregistrovaný)

    Tak by mě trochu zajímalo, pro koho je článek určen, pokud pro zkušeného provozovatele e-shopu, který připravuje další podnikatelský záměr, pak je to ok a plně s ním souhlasím.
    Jen se však lehce domnívám, že toto nebude cílová skupina.

    Pokud je tedy cílovou skupinou ten, kdo plánuje svůj první e-shop pak je podle mě rada, aby si zakoupil řešení na míru scestná. Tento člověk totiž ani pořádně neví co chce. Já když jsem spouštěl svůj e-shop jsem měl zcela jiné představy než nyní když jej 10 let provozuji. A kladl bych v té době důraz na zcela jiné věci. Za tu dobu by z takového e-shopu na míru vznikl úpravami totální paskvil a stejně bych jej musel už několikrát stavět od základu znovu.

    E-shop na míru je ok rada, ale pro toho, kdo ví naprosto přesně co chce a má v oboru zkušenosti.

    V opačném případě bych volil nějaké osvědčené řešení, Opensource bych se taktéž raději vyhnul. Ne proto, že nefungují (běží na nich řada úspěšných e-shopů), ale prostě za ně nikdo neručí

  • 21. 3. 2015 10:17

    Jan Kalianko - E-shop konzultant

    Davide, můžeš mi prosím vysvětlit, proč nemůže být cílovou skupinou článku ten, kdo si staví první e-shop?
    Já přece v článku neříkám, že si máš vzít to či ono, ale jak nad celým problémem přemýšlet.

    Stejně tak bohužel nemohu souhlasit s tím, že na začátek je nesmysl e-shop na míru. Já jsem typický příklad, že klidně. SvětBot.cz máme postavený na míru, od začátku a je to můj první e-shop. A je špatně? Já si nemyslím. Měl sice pár slepých uliček, ale to je v každém projektu, kde si nejsi 100% jistý. Tím to tedy nebude.

    Stejně tak argument, že zrovna ty si za 10 let e-shop několikrát předělal. Jednak to bude trendy, vývojem e-commerce a dalšími faktory, ale hlavně také tím, že si se na začátku pravděpodobně (a to neber jako urážku prosím) dostatečně nezamyslel a neudělal sis business plán, strategii a nevěděl si, co chceš a jak toho chceš přesně docílit. Ale to není problém výběru e-shopového řešení, ale znalostí, zkušeností a způsobu řešení věcí samotného majitele.

    Znovu bych tedy zopakoval, že co jedinec a jeho záměr, to rozdílné vhodné řešení a proto je potřeba nadefinovat si:
    - Co chci dělat?
    - Jak by to mělo vypadat?
    - Jak toho chci dosáhnout?
    - Jaký je časový harmonogram?
    - Plán plnění harmonogramu?
    a další..

    A pokud tohle víme, můžeme začít vybírat. Pokud tohle na začátku nevíš, tak to je jako když nekoupíš něco, po čem ani nevíš, jestli bude poptávka a za kolik se to dá prodat a začneš to nabízet. Buďto se náhodou setkáš s úspěchem, nebo to bude spíše propadák.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).