Vybrat si zájezd je dnes nejjednodušší a nejpohodlnější na internetu. Podle názoru ministerských úředníků je ale tato cesta také riziková. A to zvlášť v případech, kdy cestovní agentury tají jméno cestovní kanceláře, jejíž produkt prodávají.
Podle novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu budou muset cestovní agentury uvádět informaci o pořadateli zájezdu, takzvaném touroperátorovi, na stejné úrovni internetové stránky, jako další důležité informace o zájezdu. Současná platná legislativa nestanovuje cestovním agenturám povinnost uvádět informaci o tom, kdo je organizátorem zájezdu v případě elektronických forem na stejné úrovni internetové stránky jako další informace o zájezdu. Tato informace pak může být uváděna v dalších vrstvách internetové prezentace a tím zanikne její důležitost. Chceme proto, aby zákazníci dostávali všechny informace okamžitě a přehledně. Budou tím více chráněni,
vysvětluje Jana Jabůrková, mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj.
Ministerstvo se na internetovou prezentaci zájezdů zaměřilo z toho důvodů, že většina lidí si dovolenou vybírá právě z elektronické nabídky. Jenže cestovní agentury na internetu zákazníkům nabízí pouze cenu a termín zájezdu, popis místa a fotogalerii ubytování. Údaje o tom, která cestovní kancelář zájezd pořádá, často zcela chybí nebo jsou skryty. Jak uvádí Ministerstvo pro místní rozvoj, to je v době, kdy krachuje několik cestovních kanceláří ročně, velkým rizikem pro klienty. Takový názor zastávají úředníci z ministerstva a zdá se být celkem logický. Jenže proti novele vystupují lidé z praxe, tedy majitelé cestovních agentur. Podle nich je novela primárně zaměřena proti stovkám menších cestovních kanceláří, které odvádějí kvalitní práci.
Informovat ano, otázkou je kdy a proč
Klienti cestovních agentur by měli být lépe chráněni. Zákon ale může ohrozit existenci stovek podnikatelů v cestovním ruchu.
Už podle stávající právní úpravy (§ 3, odst. 5 zákona č. 159/1999 Sb.) je cestovní agentura povinna v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván. Zákazník tedy musí být o pořadateli zájezdu informován před podpisem cestovní smlouvy. Jenže není stanoveno kdy. A to z toho důvodu, že se v řadě případů klient cestovní agentury dozvídá s kým vlastně na dovolenou jede až těsně před podpisem smlouvy. Přitom je po stránce platné legislativy vše v pořádku. Diskuse by tedy neměla být o tom jestli informovat nebo ne, ale o tom kdy a proč.
Asociace vítá snahu zvýšit ochranu spotřebitele v případě úpadku cestovních kanceláří a zabránit tak nekalým praktikám některých jedinců. Dosud jsme ale nezaznamenali žádné stížnosti veřejnosti na neobdržení informace od cestovní agentury, kdo je organizátorem zájezdu. Proto se domníváme, že stávající právní úprava je dostačující, navíc shodná s právní úpravou v ostatních zemích Evropské unie,
komentuje chystanou novinku Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která se na přípravě novely podílela a po společných jednáních Asociace s Ministerstvem pro místní rozvoj došlo k dohodě kompromisního textu.
Z novely
Cestovní agentura je dále povinna
a) v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván; v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu.
Toto je přesná citace §3, odst 4 poslední verze dílčí novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Předloženo k 29. 3. 2013.
Největší obavy panují ze ztráty klientů
Proti navrhované úpravě zákona se zvedla velká vlna negativních reakcí ze stran majitelů cestovních agentur. Ti se obávají, že dojde nejen k omezení pestrosti nabídky, ale že by mohli přijít o klienty. Navíc prý zákazníky před nákupem zájezdu u cestovní kanceláře s finančínmi problémy neuchrání.
1. Klienta informace o touroperátorovi neochrání
Na příkladech z minulého roku je vidět, že reálně existují podpojištěné cestovní kanceláře. Předložená novela tento problém neřeší. Zákazník nemá lepší možnost kontroly než má pojišťovna nebo živnostenský úřad. Jako filtr dobrých a špatných cestovních kanceláří naopak může působit cestovní agentura. Agentura je první, kdo pocítí případné finanční problémy pořádající cestovní kanceláře. Bývají to změny objednaných služeb u více klientů, problémy s proplacením faktur na provize, tlak cestovní kanceláře na dřívější či okamžité úhrady za prodané zájezdy a podobně. Všechny tyto výhody budou novelou výrazně eliminovány direktivním nastavením, že se klient má dovědět o pořadateli hned v počáteční fázi výběru,
říká Radek Šafařík, obchodní a produktový ředitel společnosti Invia.cz, našeho největšího online prodejce zájezdů.
2. Diskriminace menších cestovních kanceláří
Mnozí provozovatelé cestovních agentur tvrdí, že klienti začnou ze strachu automaticky diskriminovat méně známé cestovní kanceláře. V konečném důsledku proto přijdou o rozmanitost nabídky, která bývá velkou devizou cestovních agentur. Menší cestovní kanceláře z toho důvodu oslabí a stanou se zranitelnějšími, možná i skončí,
varuje Radek Šafařík z Invia.cz a Petr Pěcha, produktový manažer serveru Dovolena.cz doplňuje: Většina cestovních agentur řadí zájezdy podle ceny, takže některé cestovní kanceláře si velmi rychle vybudují pověst drahé firmy. A to i přesto, že nabízí kvalitnější služby, které se ale na webu nedají prezentovat. Jako příklad lze uvést třeba lepší klientský servis.
Právě pro tento typ cestovních kanceláří to může být velká nevýhoda i při jejich vlastním prodeji. Změna zákona tedy prospěje především levným cestovním kancelářím, kde se naopak posílí jejich brand.
Podle majitelů cestovních kanceláří nemůže být nová zákonná úprava aplikována ve chvíli, kdy není garantováno, že cestovní kancelář nebude poskytovat svým klientům slevy, které agentura poskytovat nesmí a nemůže. Webové stránky cestovních agentur by se proměnily jen ve zdarma fungující informační a reklamní portály. Není možné porovnávat situaci s jinými obory, cestovní ruch má svá specifika,
říká Radek Šafařík z agentury Invia.cz s tím, že nejsou důvody pro to, aby agentury hned od začátku propagovaly cestovní kanceláře přímo.
3. Ztráta klientů
Největší obavy mají cestovní agentury z možné ztráty klientů. Existují totiž cestovní kanceláře, které zákazníkům za přímý nákup na jejich webu poskytují slevy. Pokud by něco takového fungovalo i ve chvíli, kdy by cestovní agentura musela od samého začátku zveřejňovat jméno pořádajícího touroperátora, mohlo by jí to odlákat řadu klientů,
upozorňuje Radek Šafařík z Invia.cz s tím, že cestovní kanceláře jsou na online prodej velmi dobře zařízeny. Mnoho cestovních kanceláří totiž neumožňuje poskytnout tyto slevy a výhody svým provizním prodejcům. Problém bude o to větší, že ministerstvo chce zavést povinnost informovat o pořadateli zájezdu právě na internetu. Klient, který přijde do kamenné provozovny cestovní agentury, se v reálu jen těžko vydá ověřit si ceny a podmínky všech prodejců. Na internetu je ale situace zcela jiná. Stačí mu na to pár kliknutí a pokud bude nabídka cestovní kanceláře lepší, tak nakoupí přímo u ní.
Tuto obavu ale nesdílejí všichni. V naší agentuře se netajíme tím, o kterou cestovní kancelář se u zájezdu jedná. Ještě se nám nestalo, že by zákazník i přesto, že ví, o jakou cestovní kancelář se jedná, nekoupil zájezd přes nás, ale šel přímo do cestovní kanceláře. Zkušenost je spíše taková, že to v zákaznících vyvolá důvěru, protože vidí, že nemáme důvod nic skrývat,
uvádí František Scherbaum z 1. cestovní agentury s tím, že každé podnikání potřebuje transparentnost, upřímnost a otevřenost. Otázkou je, jestli ale tento přístup není možný jen v menších městech. Například v Praze a dalších velkých městech lze během krátké chvíle fyzicky obejít několik cestovních kanceláří, které v menších městech a obcích nemají své kamenné provozovny.
Podobně přemýšlí i provozovatelé serveru Dovolena.cz. Pořadatele zájezdu se klient dozví nejen na webové stránce, ale také při podpisu cestovní smlouvy. Na rozdíl od naší konkurence nemáme dobře ukrytá kliknutí, a v momentě, kdy klient odešle nezávaznou objednávku, má zcela transparentně předloženy nejen informace o nás, ale také o pořadateli zájezdu,
dodává produktový manažer firmy, Petr Pěcha.
Nová pravidla budou mít zpoždění
Ačkoli text připomínkovala Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, některá ustanovení novely jí přijdou diskutabilní. Jde například o otázku ochrany citlivých obchodních údajů, které by mělo ministerstvo získávat od cestovních kanceláří v souvislosti se zavedením přísného státního dozoru nad pojistnými smlouvami. Rovněž načasování považujeme za nešťastné, zákon nezapracovává nová ustanovení občanského zákoníku, který začne platit od 1. 1. 2014,
komentuje tajemnice asociace Kateřina Petříčková. Důvodem další novely podle ní bude i pravděpodobné přijetí revize směrnice Evropské unie o zájezdech.
Nový zákon měl být původně vyzkoušen v praxi už během nadcházející hlavní turistické sezóny. Dlouho ale ležel na ministerstvu a teď čeká na Legislativní radě vlády. V tuto chvíli neumíme přesně říci, kdy bude projednán. Budeme usilovat o to, aby vešel v platnost nejpozději k 1. 1. 2014,
říká Jana Jabůrková, mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj.