Sociální síť Twitter, kterou mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček označil za kanál "pražské kavárny, využívá v Česku několik stovek tisíc uživatelů. Vzhledem k tomu, že Twitter umožňuje i reklamu, může se stát pro některé podnikatele zajímavým marketingovým kanálem. Oproti jiným sociálním sítím má totiž skutečně specifickou strukturu uživatelů. Připravili jsme souhrn, jaké možnosti Twitter nabízí, na kolik reklama vyjde a pro jaké podnikatele dává tato sociální síť smysl.
Čtěte také: 5 marketingových mýtů, kvůli kterým to v malých firmách drhne
Reklama na Twitteru může cílit na několik věcí
Už nějaký ten pátek mohou využívat reklamu na Twitteru i čeští uživatelé, přičemž mohou mít na této sociální síti několik reklamních cílů. Jedná se například o zisk nových followerů či o prokliky na webové stránky. E-shopy v tomto ohledu ocení, že díky speciálním pixelům mohou sledovat i konverze na webu. Dále je možné cílit na co největší zásah publika nebo na získání co nejvyššího počtu zhlédnutí videa. Twitter rovněž poskytuje možnost nabídnout instalaci mobilní aplikace či využít Twitter Leads při sběru e-mailů uživatelů. Reklamní formáty jsou poté ve formě klasického tweetu nebo ve specifických případech (jako například zisk nového fanouška) v dalších částech webu a mobilní aplikace. Ještě je možné si zaplatit propagaci vlastního hashtagu, ale tato možnost je poměrně drahá pro české podmínky,
doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Kápl ze společnosti Digital Communications.
Sponzorované tweety vypadají stejně jako klasické tweety, akorát mají svou funkci. Tweety mohou nést nejen texty, ale i fotografii či odkaz. Videa dokáží doručit požadovanou informaci ve více interaktivním pojetí. Twitter karty pak nabízí kombinaci více možností – například zaujetí fanouška skrze tweet s videem z YouTube, sběr emailů skrze odkaz na speciální dopadovou stránku, atd. Twitter karty navíc nabízejí možnost přidání call-to-action tlačítka (výběrem z 24 možností nebo napsáním si vlastní výzvy),
vysvětlil Vojtěch Lambert, ředitel společnosti LCG New Media. Jak navíc dodal Lambert, všechny reklamy mají velmi přehledné analytiky. Výsledky lze vyhodnocovat na základě všech oblastí, které lze nastavit při segmentaci cílového publika.
Čtěte také: Zkuste se propagovat přes síť Evensi. Je to efektivní a skoro zadarmo
Cena reklamy na Twitteru je vyšší než na Facebooku
Co se týče ceny reklamy na Twitteru, ta se odvíjí podle formátu, cílení, obsahu a formulace reklamního sdělení. Reklama na Twitteru funguje na základě aukce, tedy stejně jako například na Facebooku či Adwords. Cena twitterové reklamy v ČR je tak aktuálně mnohem vyšší než u Facebooku. Oslovené společnosti se shodují, že cena za nového followera se pohybuje v rozmezí 1 až 2,5 eura. Klik na web většinou stojí okolo 1,2 eura a při cílení na engagements se ceny pohybují okolo 0,2 eura za akci (například retweet, lajk).
Oproti Facebooku zaostává Twitter i v možnostech cílení a v počtu uživatelů. Facebook dále nabízí možnosti inzerce na Instagramu, zatímco Twitter reklamní systémy pro své další aplikace a služby nepředstavil. Nicméně pro některé inzerenty může být zajímavá cílová skupina u Twitteru, který obecně u nás využívají spíše vzdělaní lidé, novináři a profesionálové,
podotkl Tomáš Kápl ze společnosti Digital Communications. Twitter využívají lidé převážně v největších městech a jedná se o více vydělávající jedince, kteří působí v oblasti administrativy, IT, marketingu a reklamy nebo managementu. Facebook zasahuje plošně všechny možné vrstvy a města napříč ČR. Reklama je tedy zajímavá z pohledu demografie a pak také cílení, kdy můžete cílit followery opinion leaderů pro danou oblast,
připojil se Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media.
Čtěte také: Kdo doporučuje Facebook jako jediný marketingový nástroj, je idiot, říká Bartoš
Twitter se nehodí pro všechny podnikatele
Také kvůli výše popsanému se reklama na Twitteru rozhodně nevyplatí každému podnikateli. Aktuálně ji využívá relativně málo firem a i vzhledem k cenám se jedná spíše o korporace. Podle Vojtěcha Lambert je Twitter zajímavý zejména pro služby či produkty ve vyšší cenové hladině. Twitter může dobře sloužit pro reklamu událostí, konferencí, služeb programů a aplikací či další oblasti, kde jsou vysoké marže a služby/produkty odpovídají cílové skupině na Twitteru. Určitě bychom nedoporučovali prodávat na Twitteru třeba ledničky, neboť na Twitteru nejsou lidi zvyklí ještě nakupovat. Reklama byla donedávna znemožněna (nebo povolena pouze pro velké inzerenty). Navíc i z pohledu ceny se hůře optimalizují náklady na konverze. Určitě také ne pro drobné zboží,
upřesnil Lambert.
Pokud se rozhodnete do reklamy na Twitteru investovat, dbejte na precizní cílení, pravidelné vyhodnocování a optimalizaci. Twitter je specifický v komunikaci a ne všechny firmy chápou, jak mají správně „tweetovat“, a jak se efektivně vejít do 140 znaků. Obecně v reklamě na sociálních sítích dělají firmy chyby v tom, že mají nekvalitní texty, grafiku a tlačítko neodpovídá tomu, co chcete od návštěvníka. To, že se mi reklama zobrazí, je pouze první krok. Měla by mě ale k té akci nějak podbízet. Takže bych doporučil uživateli dát důvod k reakci – otázkou, výzvou pro sledování, aby získal například aktuální informace,
poradil na závěr Tomáš Kápl.