Přeprava zboží, cesta na obchodní jednání, byznys na pravidelných autobusových linkách. To vše je ode dneška na cestě mezi Prahou a Brnem výrazně komplikovanější. Na dvou úsecích mezi Loktem a Hořicemi a Větrným Jeníkovem a Jihlavou začnou silničáři stavět provizorní svodidla a připravovat se na uzavírku celé poloviny dálnice. Ředitelství silnic a dálnic upozorňuje, že ode dneška, tedy od pondělí 24. března do 29. března bude provoz ve směru na Prahu veden jen v jednom jízdním pruhu, zatímco směr na Brno zůstane průjezdný dvěma pruhy. Na uzavřené druhé polovině dálnice pak následně začne výměna cementobetonového povrchu a výstavba nových dálničních nadjezdů.
Silničáři ode dneška pracují na úsecích mezi 66. a 75. kilometrem a 104. a 112. kilometrem, od pátku pak budou pracovat i na úseku mezi 41. a 49. kilometrem. Od 30. 3. bude provoz na jedné polovině dálnice veden v režimu 2+2 jízdní pruhy. Každý z nich bude výrazně užší než je standard, což si vyžádá výraznou obezřetnost všech řidičů na dálnici D1. Levý bude mít 2,5 metru a pravý 3,15 metru. S provozem jen na jedné polovině dálnice v zúžených jízdních pruzích je na úsecích modernizované dálnice D1 nutné počítat až do ukončení letošní stavební sezóny. Dopravní omezení pro řidiče budou následující:
úsek 05, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
přípravné práce: 28. 3. – 6. 4. 2014
průběh prací: 6. 4. – 31. 7. 2014
úsek 09, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
přípravné práce: 24. 3. – 30. 3. 2014
průběh prací: 30. 3. 2 – 2. 8. 2014
úsek 14, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
přípravné práce: 24. 3. – 30. 3. 2014
průběh prací: 30. 3. – 2. 8. 2014
V nejužších částech dálnice se čeští řidiči úplně poprvé setkají se značkou upozorňující na režim takzvané střídavé jízdy. Ta přikazuje, aby nejezdili souběžně s autem ve vedlejším pruhu. Dovoluje tedy jen jakýsi cikcak styl jízdy. Před úseky, kterých se toto omezení bude týkat, budou řidiči na změnu třikrát upozorněni dopravní značkou s dodatkovou tabulkou a názorným obrázkem. Zvláštní režim má platit pouze v místech, kde je mýtná brána nebo pilíř mostu. Dvě osobní auta by sice vedle sebe jet mohla, problém by ale byl v případě kamionů. Vedle nákladního auta už se osobní nevejde. Provoz ve dvou pruzích, byť zúžených, by měl podle Ředitelství silnic a dálnic fungovat bez kolon. To ovšem bude platit jen v případě, že řidici sundají nohu z plynu a budou se plně věnovat řízení. Zvláště v tomto týdnu se doporučuje zvolit jiné trasy, odložit nedůležité cesty nebo využít železnici.
Řidiči osobních aut mohou bez větších problémů využívat levý zúžený jízdní pruh o šíři 2,2 metru. Pokud se jedná o dodávkové vozy, tam jízdu nedoporučujeme, jelikož drtivá většina se do tohoto limitu nevejde. Pokud se však necítíte na jízdu v takto zúženém pruhu, raději jeďte v pravém,
radí Petr Vomáčka z ÚAMK. Ústřední automotoklub také otestoval padesátku nejběžnějších vozů, aby zjistil, které by se na zúžených úsecích mohly dostat do úzkých. Výsledky jsou k dispozici na webu ÚAMK.