Vyhodí nevidomou? Nemáme slov, ohrazují se taxikáři proti surovému řidiči Boltu

18. 2. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Řidič jezdící pro alternativního přepravce Bolt včera v Praze vyhodil z auta nevidomou ženu kvůli tomu, že měla s sebou vodicího psa. Co na to běžní taxikáři?

Kompetence řidičů i bezpečnost cestujících. Včerejší případ, kdy řidič Boltu surově vyhodil z auta nevidomou ženu i vodicího psa, otevírá spoustu otázek. 

Police se zabývá případem, kdy řidič alternativní přepravy Bolt v Praze na Žižkově vyhodil surovým způsobem nevidomou ženu i s jejím vodicím psem. Jako první o tom informoval Deník N.

Nevidomá žena na Žižkově zabloudila a požádala o pomoc personál nedalekého hotelu v Praze. Ten ji zavolal přepravu autem přes aplikaci Bolt. Když žena nastoupila a za ní její asistenční pes, řidič se ohradil, že kvůli psovi ženu nepřepraví. Když žena namítala, že jako nevidomá se bez vodicího psa neobejde, řidič ji neurvale z auta i se psem vyhodil. Případ vyvolal nejenom mezi veřejností, ale podnikateli v oblasti osobní přepravy bouřlivé reakce. 

O případu informovala i zpravodajská ČT24

Na zprávu dnes zareagoval i Patrik Altman, jednatel a majitel společnosti Taxi Praha. Ten připomněl, že některá média špatně označila řidiče za taxikáře a zároveň podotkl, že společnost Bolt se sama od taxikářů již v minulosti distancovala. Dané vozidlo navíc s taxíkem nemá nic společného: není označeno a nemá taxametr, zdůraznil serveru Podnikatel.cz Patrik Altman. 

Zároveň pro Podnikatel.cz upozornil, že ač služba Bolt řidiče okamžitě v aplikaci zablokovala, do médií ho omlouvala tím, že řidič měl doposud vysoké hodnocení zákazníků: Zmíněný řidič měl údajně nejlepší hodnocení, a když byl schopen takto „empaticky“ vyhodit nevidomého člověka na ulici, tak jak se mohou chovat jeho kolegové s nižším rankingem? Při pohledu na zmíněnou situaci prostě nemám slov, dodává.

Společnost Bolt dnes však znovu potvrdila, že takové jednání svých řidičů tolerovat nebude: Tohle jednání odsuzujeme, a proto s řidičem byla trvale ukončena spolupráce, doplnil serveru Podnikatel.cz mediální zástupce společnosti Jan Novosad.

Jak funguje výběr řidičů?

Ten více přiblížil, jak funguje registrace nových řidičů. Všichni řidiči, kteří se chtějí stát partnerským řidičem aplikace Bolt, musí podle něj projít registračním procesem. Během něj musí řidič doložit své doklady, jako je občanský průkaz (u cizinců povolení k pobytu na území ČR), řidičský průkaz, průkaz řidiče taxislužby (při vydávání této taxi licence úřad prochází řidičovu trestní minulost). 

Dále je nutné, aby člověk, který se chce stát partnerským řidičem platformy Bolt, disponoval živnostenským oprávněním, měl platné povinné ručení na jeho vozidlo a vozidlo bylo zapsáno v evidenci vozidel taxi.

V aplikaci Bolt se řidiči a cestující vzájemně hodnotí udělováním hvězdiček. Jan Novosad uvádí, že průměrné hodnocení partnerských řidičů na platformě Bolt je 4.85, a pokud řidiči poklesne hodnocení pod 4.5 hvězdiček z pěti možných, aplikace ho automaticky zablokuje. K blokaci partnerských řidičů přistupují také v případě porušení smluvních podmínek pro využívání aplikace.

Cestujícím pomůže pouze policie, aplikace ne

U alternativních aplikací, jako je právě například Bolt nebo Uber, je problémem způsob podávání stížností. Ten je možný pouze elektronicky a zákazník se tak nedočká okamžité nápravy. Především pak také neexistuje telefonní linka, kam by nespokojený zákazník mohl zavolat. 

V případě Boltu cestující kontaktuje zákaznickou podporu výhradně přes aplikaci. Vše probíhá buď nahlášením konkrétního problému, či prostřednictvím online chatu. Pokud by zákazník narazil na problém podobný tomu na pražském Žižkově, doporučuje Bolt neprodleně kontaktovat Policii ČR. 

V případě, že by došlo k podobnému incidentu, kterého jsme byli svědky na pražském Žižkově, vždy cestujícím i řidičům doporučujeme, aby se s žádostí o pomoc obraceli na Policii ČR, protože jedině ta může danou situaci odborně posoudit a vyřešit, dodává Jan Novosad. U Taxi Praha je v případě jakýchkoli problémů k dispozici centrála s nonstop provozem, kde jsou zaměstnáni školení operátoři. 

O podobných službách spojených s přepravou jsme psali zde: Řidiči alternativních taxislužeb vyžadují úpravy zákona i modernizaci oboru

Blokace peněz

V médiích také zazněla informace o tom, že důvodem, proč nevidomá žena nechtěla z auta vystoupit, byla již předem stržená částka za jízdu. Konkrétně aplikace Bolt si před jízdou ověřuje dostatečné množství finančních prostředků na platební kartě cestujícího do výše ceny dané jízdy, tedy celou částku strhne, ale ta není na běžném účtě ještě zúčtována. 

Podle vyjádření Jana Novosada se však jedná pouze o autorizaci a finální částka je stržena až po ukončení jízdy. Pokud se jízda neuskuteční, za určitých okolností může být stržen pouze storno poplatek. Pokud nás cestující kontaktuje s tím, že storno poplatek neměl být naúčtován, protože se jízda neuskutečnila z důvodu chyby partnerského řidiče, je poplatek v plné výši okamžitě vrácen na kartu cestujícího, doplňuje Novosad.

Kontroly dopravců ukázaly pochybení

Alternativní přepravní služby významně ovlivňují trh. Dostaly se na trh s proklamací sdílené jízdy, ale tu nikdo nedělá. U nás už to akceptovali i senátoři, když vrátili novelu zákona o silniční dopravě, jež měla legalizovat takové praktiky, při nichž tu jezdí řidič s turistickým vízem, bez znalosti potřebného jazyka a bez pojištěného vozu, popisuje Patrik Altman.

Ten doplnil, že podle materiálu od ministerstva dopravy bylo při všech kontrolách alternativních dopravců bez výjimky shledáno pochybení vedoucí k zahájení správního řízení. Konkrétně ze strany společnosti Bolt jsou kontrolnímu orgánu po několika odjetých jízdách, většinou po té první, blokovány účty a vše, co bylo k jízdě použito – telefonní číslo, email, případně platební karta, uzavřel Altman.

Poznámka redakce: Omlouváme se čtenářům za uzavření diskuze. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).