Vyměňte mobilního operátora, už to jde snadno a za laciný peníz

7. 2. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Po půlročním odkladu začíná platit novela zákona, která dá více volnosti zákazníkům mobilních operátorů. Prospěje to konkurenci a především svázaným volajícím.

Mobilní operátoři musí nejpozději od zítřka, tedy od 8. února 2014, upravit svoje obchodní podmínky tak, aby v nich umožnili odstoupení i od smluv na dobu určitou. Padne tak obrovská bariéra, kterou nejeden nespokojený zákazník nedokázal zdolat, a zůstával u operátora až do konce svého dvouletého závazku. Tyto podmínky bránily vybírat z nejnovějších nabídek na trhu a měnit operátory podle aktuálních potřeb. Teď se zákazníci mohou opřít o zákon v podobě takzvané Husákovy novely.

Mobilní operátoři se sice snažili lobovat, ale někdejší poslanec TOP 09 Jan Husák byl v rozhodující moment silnější. Dokázal prosadit novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, která řeší hned několik oblastí, jež až dodnes umožňovaly nekalé praktiky. Nový zákon řeší tři nejčastější prohřešky operátorů vůči zákazníkům. Jsou to neúplné informace o službách, automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka a smluvní pokuty vůči zákazníkům, kteří termínovanou smlouvu chtějí ukončit předčasně. Mnozí zákazníci dnes vůbec netuší, že při podepisování smlouvy s operátorem souhlasili s automatickým prodlužováním doby, a tím pádem mají zhoršenou možnost přejít k levnější konkurenci, vysvětlil Jan Husák. Tvrzení, že automatické prodlužování smluv je pro zákazníky komfort, byla v řadě případů lží. Tento komfort umožňuje až novela, protože pokud má operátor zájem si zákazníka udržet, tak se musí starat, aby mu neodešel ke konkurenci, a proto zákazníkovi musí nabídnout lepší ceny.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Loni nám úsměv na tváři vykouzlila takzvaná mobilní revoluce. Letos přichází ještě lepší novinka. Nejsme už rukojmí operátorů. 

Mobilní operátoři mohli až dosud zneužívat svého dominantního postavení. Nástup virtuálních operátorů byl sice od začátku vnímán pozitivně, protože se zvýšilo konkurenční prostředí, ale společnosti Telefónica, T-Mobile ani Vodafone si z toho příliš nedělaly, protože zákazníci jim byli zavázáni dvouletými smlouvami. Kvůli vysokým pokutám se pro přechod k jinému poskytovateli služeb před koncem smluvní doby odhodlal jen málokdo.

Co je nového?

1. Po odstoupení od smlouvy jen pětinová pokuta

Zrušení smlouvy na dobu určitou je výrazně jednodušší a především levnější, přestože ani podle nové úpravy nebude zcela zadarmo. Operátorovi bude ze zákona náležet maximálně pětina z paušálů nebo minimálních dohodnutých plnění zbývajících do konce závazku, případně doplatek za zvýhodněné zařízení, například telefon. Dosud si operátoři účtovali pokuty za každý měsíc, který zbýval do konce závazku. Pokuta se tak snadno mohla vyšplhat na pěticiferné částky.

§ 63 odst. 1 písmeno p) zákona o elektronických komunikacích výslovně říká: Výše úhrady v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, výpovědí ze strany účastníka nebo podnikatele nebo dohodou obou smluvních stran, přičemž výše úhrady nesmí být vyšší než jedna pětina součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, nebo jedna pětina součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, a výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo účastníkovi poskytnuto za zvýhodněných podmínek.

Je tady ale háček. Jakmile si zákazník při podpisu smlouvy zakoupí za zvýhodněnou cenu jakékoli zařízení, bude muset kromě pětiny závazku doplatit také plnou cenu tohoto zařízení. A to v hodnotě, kterou zařízení mělo v době jejího pořízení. To může být při dnešním rychlém zavádění telefonů nebo tabletů za stále nižší a nižší ceny trochu nevýhodné. Je tedy vhodné uvážit, zda by se přístroj nedal pořídit výhodně v běžném obchodě.

Ušetřete na volání

Porovnejte si nabídku mobilních operátorů i virtuálních operátorů a vyberte si nejlevnější volání.

2. Zákaz automatického prodlužování smluv

Další novinkou, která trojici velkých operátorů takzvaně přistřihne křídla, je to, že už není možné automaticky prodlužovat závazky bez informování zákazníků. Operátoři musí nejdříve tři měsíce před koncem smlouvy a nejpozději jeden měsíc před jejím koncem upozornit na možnost ukončení závazku. Není tedy možné, aby byl závazek prodloužen automaticky a zákazník o tom neměl žádné potvrzení. Novela ovšem nevylučuje, že by zákazník s automatickým prodlužováním smlouvy souhlasil už při jejím prvním podpisu. Původní návrh obsahoval dokonce zákaz automatického prodlužování smluv, ale to nakonec neprošlo.

3. Konec neúplných informací

Součástí novely je i úprava uzavírání smluv na dálku, v tomto případě po telefonu, které je vždy problematické z důvodu informování a předání veškerých smluvních podmínek. Operátor je nově povinen tyto podmínky zákazníkovi předat písemně, a to v listinné podobě nebo elektronicky. Ode dne převzetí pak začíná běžet dvoutýdenní ochranná lhůta, kdy je zákazníkovi podle občanského zákoníku umožněno zcela beztrestně od smlouvy odstoupit.

MM 25 baliček

I dnes je radno být opatrný

Smluvní podmínky operátorů byly vždy nerozlousknutelným oříškem. Z toho důvodu se jejich bedlivému prostudování prakticky nikdo nevěnoval. Teď by ale měly být přehlednější a srozumitelnější. Zákazníci by si proto měli najít čas a před podpisem smlouvy si je pročíst. K dispozici jsou na webových stránkách jednotlivých operátorů. Například Vodafone totiž pojal změny po svém. Mimo jiné se nám při kontrole jeho obchodních podmínek nelíbil způsob, jakým zákazník vyslovuje souhlas s jejich zněním při uzavírání smlouvy. Občanský zákoník stanoví, že pokud text smlouvy odkazuje na podmínky, je odkaz platný, jen když se prokáže, že zákazník věděl, co odkaz znamená. Vodafone totiž odkazuje na obchodní podmínky při uzavírání smlouvy, ale samotné obchodní podmínky dále odkazují například na podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu. Ty pak musí pozorný zákazník zvlášť a poměrně obtížně dohledávat. Běžný spotřebitel si takového odkazu zřejmě ani nevšimne, upozorňuje Miloš Borovička z dTestu.

Novela vstoupila v platnost 8. srpna loňského roku. Platil sice půlroční odklad, ale podle Českého telekomunikačního úřadu měli operátoři podle nového zákona postupovat už od léta. Je tedy možné, že zákazníci, kteří měli tu odvahu, smlouvu předčasně ukončili a museli zaplatit pokutu podle starých podmínek, by mohli část svých prostředků dostat zpět. Zda se některý z těchto případů dostane až k soudu, to se uvidí.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).